Sadel hjälp - igen!

zanzan

Trådstartare
Jag har en 3-åring med något lång rygg och väldigt rak rygg framför allt. Eftersom hon just nu är en liten speta som kommer bygga om sig ganska mycket med tiden så tänkte jag byta till mig/köpa en begagnad sadel.

jag har hittat några intressanta men behöver er hjälp om huruvida de passar en rak rygg eller inte.

Här är de iallafall:

*Crown Jessica (med justerbar bom)
*Wellington elite
*Wellington greenline
County competitor 8hörde nånstanns att äldra modeller kan passa raka ryggar?)

Ytterligare fråga när jag ändå är på G:D Jessican hur mkt är den justerbar i bommen?

Tacksam för alla svar som vanligt!!

/Z.

Sv: Sadel hjälp - igen!

av dom sadlar du listat är det endast crown som passar en rak rygg.. andra sadlar som är värd att prova är albion, bates/wintec isabell, globus, passier med kilbossor, vissa amerigo.

Crown Jessica - passar på hästar som har rak, bred rygg. Hade en till min förra häst och den är underbar att rida i. Dock tveksam om den passar till en speta... Min var inte justerbar i bommen, så den frågan kan jag inte svara på.

Wellington - vet ej

County - denna sadel passade min fyraåring som är spikrak i ryggen (var en modell äldre).

Jag har dock köpt en MoN till min fyra-åring. Passar hans raka rygg utmärkt. Han är också en liten speta med lång rygg :)

Det måste finnas olika modeller av countys äldre bommar? Vissa är ju väldigt böjda.

Det kan säkert hända. Är inte så insatt i Countymodellerna. Två hästar i vårat stall med raka ryggar kunde ha denna sadel. Det är den enda Countyn jag provat och trodde därmed att de var raka i modellen. Se vad fel man kan ha. Jag trivdes dock inte att rida i den då den har för smal midja för mig.

Jessica Crownen är underbar att sitta i.

De är bredare än "normalt" vilket kan vara bra att ha i åtanke. Däremot har jag aldrig hört talas om att det finns någon modell med justerbar bom. Jag är tveksam till att det stämmer. Jag tror faktiskt inte det. Jag har haft ett antal J Crown och inte en enda har varit med justerbar bom.

Delvis *kl*

Det är väl egentligen Crown sadeln jag är mest intresserad av. Jag vet inget alls om den justerbara bommen, men den ligger ute på en hemsida från en välkänd sadelförsäljare, så det är ingen privat annons och borde inte vara fel. Jag återkommer när jag pratat med dom om det stämmer eller ej.

Jag hade verkligen för mig att edinburgh och wellington passade hästar med rakaryggar? Helt fel alltså?

Tack alla för svar så långt!

vet inte vad för modell du har men jag har bara sett såna som varit riktigt bananformade....
Den modell jag provade var en Competitor. Den finns i stallet (en kompis sadel) och jag tittade på den när jag var i stallet i kväll. Den är definitivt inte svängd. Den är mycket rak.

County Competitor 2000 är rak i bommen, provade ut den till min gamla häst och han kunde oxå ha M&N och Bates.:idea:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Buck
·
Utrustning Vänder mig till er för att få hjälp - Letar en Globus Dressyr sadel - o då ingen av sadelprovarna här uppe i landet har ngn hemma så...
Svar
10
· Visningar
5 830
Senast: ankic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka