Sadel(gjords)-problem....

ylvalill

Trådstartare
Efter ett väldans letande hittade jag i vintras äntligen en sadel som ligger som den ska på min pålle. Det är en Prestige Top Dressage och både jag och pållen trivs kanonbra med den. Det är bara ett "litet" problem. Vi hittar ingen sadelgjord som funkar....

Eftersom pållen är väldigt rund om magen (både på grund av att han är byggd sån och på grund av att han för tillfället är lite tjockare än han borde vara) så har sadelgjorden en tendens att dra fram sadeln en aning. För att slippa detta problem skaffade jag en svängd sadelgjord (en sådan som bland annat finns på lillhästen). Denna sadelgjord ligger perfekt på plats och drar inte fram sadeln en minsta millimeter. Hästen verkar också trivas för den klämmer honom inte vid armbågarna som en vanlig gjord tenderar att göra. MEN, det är ett problem med denna gjord. Eftersom min sadel har ett par år på nacken har sadelgjordsstropparna töjt sig lite ojämnt så att de på ena sidan är längre än de är på andra sidan. Detta innebär att när jag spänner sadelgjorden så hamnar spännena lite högre på ena sidan än på andra sidan, oavsett hur jag spänner den. Detta i sin tur innebär att sadelgjordens mitt inte hamnar precis mitt under magen på pållen och det verkar orsaka att sadeln dras snett. (Sadelgordens utformning gör att den hamnar med mitten mitt under hästens mage när hästen rör sig.)

Det är ju visserligen inte mycket sadeln dras snett men det är fullt tillräckligt för att jag skall hamna snett och i obalans vilket ju inte är speciellt bra för pållens rygg... :crazy:

Så, vad sjutton ska jag göra? Nån som har nån idé? För själv har jag ingen aning...... :confused:

Sv: Sadel(gjords)-problem....

Jo, jag har funderat lite på det men det är ju inte så stor plats mellan de gamla hålen i stropparna så jag är lite rädd för att det skulle bli problem med att hålen hamnar för nära varandra.

Jag hade en Top Dressage för ett par år sedan som jag också var mycket nöjd med och pållen också naturligtvis.
Stropparna på den sadeln töjde sig ganska mycket så jag lämnade den till sadelmakare och bytte stroppar.
Det tror jag är den bästa idén för din del att göra så kommer du från problemet med ojämna sadelstroppar.
Lycka till!
Ps Vilken gjord var det du köpte på Lillhästen? Är det den i läder? Tycker du att den är hård? Ds
Funderar själv på en sådan gjord. ;)

Det har jag också funderat på att göra. Vet du vad det kostar att byta stropparna?

Jag köpte inte min gjord på Lillhästen utan i en lokal ridsportbutik, den jag har är en Globus men den ser exakt likadan ut som den i läder på lillhästen. Tyckte den var lite hård i början men efter att ha smort in den ett par gånger och använt den ett tag blev den mycket bättre.

det kostar inte så mkt att byta stroppar. har också en TD, och en sån gjord, har inte märkt att stropparna är längre på ena sidan? Däremot är dom främre längre än dom bakre, men det tror jag beror på vart hästen har sadelgjordsläget och hur den ser ut i ryggen.

Det är nog inte så generellt på TD sadlarna. Bara på min. Antar att tidigare ägare kanske bara har spänt gjorden på ena sidan eller nåt för att det ska ha blivit så....

Hur mycket är "inte så mycket" då? *fattig*

Det beror säkert lite på sadelmakaren, men borde inte kosta mer än 500,- Ring och fråga! :)

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 985
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 399
Senast: Lisa2014
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 309
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025