Sadel för nybörjare inom akademiskt?

Jozelle

Trådstartare
Ja, jag vet att det är många trådar om sadlar på det här forumet redan, så jag ber om ursäkt för att jag gör en till! Jag har dock inte hittat riktigt vad jag letar efter:p

Jag har ett arabsto som jag ska börja rida akademiskt med, och jag behöver en sadel som funkar från grunden, och en bit upp i skolningen. Dessutom ska den gå att rida ut i, givetvis ;)

Jag har funderat på det här med bomlöst, jag har funderat på bomsadlar, jag har funderat på en dressyrsadel, jag har funderat på en spansk... Barbacka ?! Men jag kommer liksom aldrig fram till något ... :confused:

Och nu önskar jag edra åsikter och personliga erfarenheter! :D

(PS. Detta är min första tråd och jag är en relativt grön bukare så jag ber om ursäkt om den ligger fel, jag ställer dumma frågor som redan ställts i andra forum osv. :o DS.)

Sv: Sadel för nybörjare inom akademiskt?

Jag tror att du kommer få ett ganska klassiskt svar för detta forumet...

Det spelar inte någon roll vilken sadel du har - bara den passar er båda :D

Jag trycker att det bästa är att ha någon sorts bom i sadeln iaf. Blir bättre stöd än bomlöst. Om du har möjlighet, prova många olika så att du vet hur det känns att sitta i, rida i olika.

Lycka till :)

Jag har en vanlig dressyrsadel ute i sadelkammaren som verkar passa hyfsat, vi har en bra sadelmakare i närheten, får väl be om hans utlåtande :) Den sadeln trivs jag med iaf...

Är lite sugen på en StarTrekk Espaniola DeLuxe, har hört mycket bra om den men jag vet inte hur det funkar med bomlösa, om man ska rida med den varje dag ... Min balans bör det inte vara något större fel på, tror jag :o

Ska försöka få prova flera men jag vet ingen häromkring som rider med spanska sadlar... Dressyrsadlar har vi massor här på gården så det är ju inga problem :D

Tackar :bow:

Detta med bomlös sadel är ju det att tyngden inte fördelas så bra som den kanske skulle kunna med en bom. Det blir lätt att sadeln sitter under rumpan, sas :D
Du kan ju prova läderbom om du vill ha lite mer genomsläpplighet :idea:

jag är nybörjare o rider barbacka just nu. :) mest pga att jag inte hittat en passande dressyrsadel ännu, men även för att det är väldigt nyttigt. är inte hästen i balans så blir det liksom lite vingligt :angel: otroligt avslöjande om hur man egentligen sitter!
nu har jag iofs köpt en ny sadel, får se om den passar, ska prova den imorrn..

Just därför jag funderar på en ST Espaniola Deluxe, den ska ju var väldigt uppbygd och så, men det kanske inte förändrar något? :p

Vilka märken säljer med läderbom? Jag skulle vilja kunna prova sadlarna, men känner ingen alls häromkring som har akademisk sadel... :(

till aprilia: Jag har faktiskt tänkt att börja barbacka med, många tränare jag pratat med säger att det är helt okej :) Dressyrsadel har jag, men jag tror att hon inte riktigt trivs i den ...

Dock vill jag ha en sadel att "sikta" mot, så jag har ett mål, typ :)

Hoppas sadeln passar! :D

Hej ;)
Jag har ju lite samma planer, plus att jag vill även rida 'vanlig' dressyr, o till Elsa har jag tänkt att köpa en Fhoenix Vogue eller en Sensation G3, båda är bomlösa men Voguen är en mer renodlad dressyrsadel och har en slags superflex halvbom, fast itne framtill.

Om du googlar på softsaddles så hittar du lite info om den på svenska o bilder.
Dock kostar den ju en bra slant :( men å andra sidan kan man förhoppnignsvis ha den 'jämt'.
Den passar även hästar med ltie manke (eller ingen) ifall din dam ser ut som Elsa framtill (men tor inte det väl)

Voguen är ju vaäldigt dressyrig, annars börjar jag lockas ltie av dom barock sadlarna dom har i mitt nya stall, hon gör dom själv!

Menjag håller med andra, sålänge den passar er båda o ni trivs så är det ju en lämplig sadel :)

Liknande trådar

Utrustning För att göra en lång historia kort. Fick diskbråk mellan sista ryggkotan och första svanskotan för ca 3 mån sen. Med röntgen...
Svar
17
· Visningar
3 487
Senast: gylle
·
Utrustning Efter både en och två vändor i "Vikt-och-längd"-tråden har jag noterat att det finns hästägare som säger att "jomen, min häst skulle nog...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 612
Senast: Saigon
·
Utrustning Igår hade jag sadelutprovaren ute för att kolla av mina sadlar. Som jag redan misstänkt så låg inte allroundsadeln helt optimalt...
Svar
0
· Visningar
806
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 343
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar