Sådd 2009

jacko

Trådstartare
Vad har ni sått hittills?

Jag har sått 2 sorters luktärter, Royal Maroon och Old Spice mix

Royal Maroon:
16201172.jpg

Old Spice Mix:
16201182.jpg

Och så har det blivit insamlade fröer från Blomman för dagen. Dessvärre hade mina fröer trillat ut från sina melittapåsar, så jag tror tyvärr att de blandats rätt rejält.

Milky way:
20090405112540_ipomea_tricolor_milkyway.jpg

Carneval de Venezia:
15404671.jpg

(Inte alls så skrikig i färgerna IRL)

Och så har jag direktsått Sömntutor och Rosenskäror.

Sömntuta, Bridal Boquet:
16201125.jpg

Rosenskära:
rosenskara.jpg

Sv: Sådd 2009

Det blir nog kalasfint!

Jag började så i början på mars och satte några fröer senast igår.

Har sått;
Gräslök
Sallad
Basilika
Kattmynta

Fjärilskrasse
Buskkrasse
Slingerkrasse
Blomman För Dagen (Milky way, en blå sort samt en sort med blandade färger)
Blomstertobak
Aster
Doroteablomma
Ananastistel
Ringkrage
Kantlobelia

Ja, det blev en hel del i år!
Jag som inte skulle så så mycket i år.... :eek:
:angel:

Har alla dina fröer tagit sig?
Jag hade nog otur med fjärilskrasse-fröerna i år, de tog sig jättebra förra året men bara ett fåtal har velat komma upp i år. Synd, älskar bladen på dem.

Vad mycket du hunnit med!

Jag sådde i helgen, och några blomman för dagen har börjat sträva sig upp. Tror det är Milky way som är tidigast, så har det varit tidigare år.

Nu ska jag googla på fjärilskrasse! ;)

Du verkar ha koll på detta ju så jag slänger in en liten fråga som jag har funderat över. Finns det några lättodlade blommor som man kan så i balkonglådor? Och om det finns, när ska man så de då om man vill direktså dem ute?

Vad flitiga ni är jag sår nästan inget nuförtiden det enda som kanske är roligt är mina inte många men olika tomatsorter,sweet yellow cherry,black striped,sweet 100,mexican honey.

Jag tror du kan så sömntutor direkt i blomsterlådor.

Min syster har dragit upp flitiga lisor, men det har jag själv aldrig lyckats med. De blir alltid så yttepyttiga.

Tagetes är också tacksamma, de brukar min gamle pappa så direkt i balkonglådorna.

Jag hade "balkongdag" i förra veckan. :)

Sådde: thaibasilika, gräslök och persilja. Coctailtomater och Västeråsgurka. Plocksallad och babyleaf-sallad.

Samt: kamomill, lin, en liten vit blomma jag inte minns namnet på (sommarslöja...?), solrosor (40 cm).

Jag planterade några ofrånkomliga penséer ;) och inköpte mina första rosor. :banana: En Peace och en Nina Weibull. Bara några taggiga pinnar med knopp än så länge men jag hoppas hoppas de ska trivas på vår balkong...:bump:

Vi har också övervintrade jordgubbsplantor och en smultronplanta som plockades fram.

Kryddorna och tomaterna har tittat upp ur jorden nu, jag väntar med spänning på gurkorna. :)

änsålänge har jag sått

Purpurvinda
Malva (zebrina)
Flox (peppermint candy)

Blir direktsådd snart också. Men det får bli lite varmare i jorden, har en hel drös olika vallmos :love: sömntuta, grekisk lövkoja, akleja, stjärnflocka, rosenskära och ringblomma

I år blev det inga tomater, vilket känns lite sorgligt men det är så mycket blommor som ska sås och flyttas, en helt ny rabatt ska göras i ordning!

Jag har inte sått någonting men mamma har hela huset fullt av krukor med något grönt uppvuxet ur. Det jag till 100% vet är iaf någon form av selleri (tror det är rotselleri), aubergine (det går åt skogen) och luktärter och jo tomater också, tidiga sorter eftersom förra årets skörd fick svamp mot slutet av sommaren och vi gjorde inget för att motverka angreppet, eller i alla fall inte rätt metod.

Ja just det, lite vallmo sådde jag också. Men jag har alltid sådan otur med vallmo, i stort sett har jag fått upp 5 plantor under alla de år jag försökt. :o De gillar inte mig...

Jag vet inte hur du gör men vallmofrö sås med fördel på hösten på plats.

Jag har sått röd plommontomat o gul körsbärstomat (frön från goda tomater jag käkat, tömde en tomat av var sort o torkade fröerna)
Röd chili, tre sorters prydnadspumpa och så blommor. På balkongen blir det slingerblandning från weibulls, med luktärt o krasse bla. I stugan blir det allsköns blandning av doftande sorter, minns inte namnet på alla. :p
I växthuset blir det paprika, tomat, gurka, vindruva och ev nån squash.

Aha, jag har aldrig sått på hösten! :idea:

(På påsarna till de fina sorter jag köper - men aldrig får se - står det alltid att de ska sås på friland i april...)

Du verkar ha koll på detta ju så jag slänger in en liten fråga som jag har funderat över. Finns det några lättodlade blommor som man kan så i balkonglådor? Och om det finns, när ska man så de då om man vill direktså dem ute?

Ett tips är att skippa balkonglådor och köpa större krukor till balkongen istället. Vanliga balkonglådor är inte tillräckligt djupa och saknar ofta dränering. Ett alternavit är att lägga lecakulor i botten och inte så något som växer sig så högt, ju högre växt desto mer rötter oftast... Tänk också på att det ska vara jord som heter just "Balkongjord" för det är mer näring i den jorden, vilket balkongodlingen behöver.

Allt som jag sått kommer bo på balkongen så fort risken för frostnätter är över.

Krasse är lättsått och kan sås direkt ute på balkongen, men inte riktigt än. Risken för frostnätter måste vara noll. Krasse slingrar och växer sig lång, får färgglada blommor och du kan faktiskt även äta bladen, i en sallad tex.

Om du inte vill så inne i krukor i väntan på varmare nätter ute, så kan du ju alltid köpa färdiga plantor längre fram och plantera ut, men det tar ju bort charmen av att så själv.

Hoppas ditt intresse för balkongodling väcks, själv tycker jag att det är superkul och det mesta som kan odlas i trädgård kan absolut odlas på balkongen med! :bow:

Jag hade "balkongdag" i förra veckan. :)

Sådde: thaibasilika, gräslök och persilja. Coctailtomater och Västeråsgurka. Plocksallad och babyleaf-sallad.

Samt: kamomill, lin, en liten vit blomma jag inte minns namnet på (sommarslöja...?), solrosor (40 cm).

Jag planterade några ofrånkomliga penséer ;) och inköpte mina första rosor. :banana: En Peace och en Nina Weibull. Bara några taggiga pinnar med knopp än så länge men jag hoppas hoppas de ska trivas på vår balkong...:bump:

Vi har också övervintrade jordgubbsplantor och en smultronplanta som plockades fram.

Kryddorna och tomaterna har tittat upp ur jorden nu, jag väntar med spänning på gurkorna. :)

Det är så roligt med fler som balkongodlar!
Har du mycket sol på din balkong som kan odla så mycket ätbart?
Jag har provat potatis, tomat m.m förr men det är bara direkt sol ca 4 tim/dag på min balkong och det blev inget bra. MEN jag var ganska ny på det här med att odla också så jag gjorde säkert fel...

Bara en sort på ett svårodlat ställe= torrt.
Ringblommor.

Får se om de vill.

Vad mycket du hunnit med!

Jag sådde i helgen, och några blomman för dagen har börjat sträva sig upp. Tror det är Milky way som är tidigast, så har det varit tidigare år.

Nu ska jag googla på fjärilskrasse! ;)

Gör det! Jag älskar den varianten utav krasse, mindre, nättare ljusgröna blad som är väldigt söta till formen. Växte massor hos mig förra sommaren och fick söta gula blommor överallt. Väldigt tacksam.

klttrandefjrilskrasse.jpg

Nrbildntklttrare.jpg

fjrilskrassenra.jpg

Du kan prova, det kostar intemer än lite frön, jag har vallmo men jag lämnar alltid kvar blommornas fröställning över vintern och skakar kanske lite på dem så självsår de sig till nästa år.
Du kan återkomma om sisådär ett år och berätt hur det gått!!!

Jag undrar ändå nu när det pratas vallmo vet någon om fröna ska frysas innan groende?

Vi har köpt fröpåsar med olika sorters sallad och så har vi köpt sättpotatis. Men inget har kommit ner i jorden än.

Däremot har vi planterat en krusbärsbuske, en vinbärsbuske och 8 rosor!
Tre grand hotel klätterrosor:
bc9fqwb6svwuw3lv52cs9xhb4mv5s49

5 olika rosor som utfyllnad i en befintlig rosrabatt:
Ingrid Bergman
h7t795jstqtagyo0awu81ygqzyqufhb

Landora
ermbqh8wd3w0smepyjabyriagoa51oo

Queen Elisabeth
ed3e6r4ezc94m8hqcegkbsxuxen6usa

Troika
3fwftarpf28wmibuty4cw1de6eci0xp

Viktor Borge
jclufedshrduv6efh2ge0gcq296pwjl

Vi ska dock köpa ytterligare en eller två rosor tillovan rabatt, får se vad det blir..
Eftersom att jag inte har en aning om vad det är för rosor som finns sen tidigare så bestämde vi oss för att köra blandade, hoppas på en livfull rabatt :laugh:

Jag ska ha en hel liten köksträdgård på min balkong i sommar hade jag tänkt. Har sått:

Chili
Paprika
Plocksallat
Tomat
Druvgurka
Mangold
Märgärt

Fick småplantor med timjan och gräslök av en kompis också, och ska köpa lite mer kryddor när nästa studiemedel kommer. Lite sent att fröså dem nu tror jag, så det får bli färdiga plantor.

Nu väntar jag bara på att balkongrenoveringen ska bli färdig så att jag kan börja planera och inreda. Har ett högt växthus-skåp på ingång som kommer att passa perfekt till grönsakerna utan att ta upp en massa plats. Det ska bli jäkligt spännande att se hur det går, det är första gången jag försöker mig på att odla. Jag överdoserade nog på växter under min uppväxt då min pappa är enormt växt- och trädgårdsintresserad, och fram till nu har jag totalvägrat allt vad växter heter - det enda jag har haft är en aloe vera som mina föräldrar smusslade in och lämnade kvar i lägenheten när de hjälpte mig flytta. Men nu vaknade plötsligt intresset av någon anledning. Kanske har det faktum att jag inte har hittat något sommarjobb något med saken att göra - odlad mat är billig mat. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka