Säd produkter!!

Tuvisen

Trådstartare
Var hos utbildad hästtandläkare med polle igår, och visade sig att han hade en framtand som var lite lös :crazy: tandköttet hade dragit sig tillbaks lite, så den slipades ner 2mm så den inte skulle nötas och förhoppningsvis att tandkötet ska komma tillbaks. Iaf så skulle han undvika att äta pellets och hårda grejer, får inte äta knäckebörd. Han skulle äta sädprodukter som korn, kli mm fick även äta betfor. Fick såklart även äta hö/hösilage ;)

Nu är ju polle lite spec :grin: han fick proteinbrist i vintras, kan ju bero på att hans tänder inte sett så bra ut (hade vet ut i höstas som kollade tänderna men han såg inte att hans lösa tand som han antagligen hade även då) och fick då lusernpellets, men var inte gott när de blev för blött, kan inte äta havre heller enligt de förra ägarna blir tydligen helt galen då.
Så betfor får han redan nu, för att få i sig salt, han kan ju få mer av det men verkar inte överförtjust i det heller får bara 2 dl/dag nu.
Korn är det väl mkt stärkelse i och stärkelse har väl hästar svårt att bryta ner har jag förståt det som.

Så vill höra lite erfarenheter från er som fodrar med korn, kli och andra sädprodukter, och ungefärligt analys :)
Andra är såklart oxå välkomna med tips och ideer :D

Sv: Säd produkter!!

Vad äter hästen för foder sedan innan? Pellets går ju o blöta upp så han inte behöver tugga hårda pellets. Annars brukar Lusern o betfor gröt bli en god blandning, tycker iaf mina kusar. Hur mkt salt ger du i fodret?

just nu äter han bara betfor för att få i sig saltet, får typ 1 msk salt/dag. Han tkr tyvär inte om uppblötta pellets :crazy: han fick lusern pellets förut i vintras när han föll ur, men åt bara lusernet 1 månad sen var det inte gott längre :crazy: och nu har han fått betfor på kvällen och minerlaer på morgonen, då om det varit mkt vatten kvar från betforn och mineralerna har blivit blöta har han inte ätit dom, har legat som en grå gegga i krubban :grin: Så han gillar ju pelletsen mest tror jag, verkar inte överförtjust i betforn heller :grin: men det kanske beror på saltet...

Pelletsen blöts upp på nolltid.

sen fattar jag inte :confused:
De tuggar ju inte med framtänderna.
bete borde vara det som frestar på mest

tror det var för att det inte skulle fastna för hårda rester där... ja vad jag vet så är väl framtänderna "slit" tänder alltså att de sliter av gräset med dom och sedan tuggar det längre in... Men man tror ju att utbildade ska kunna sånt, var hästandläkaren frän Gävle som kollade på honom, han var ju iaf en klar för bättring mot den vet som kollade förra året, han hade natagligen sin "lösa" tand då med...

ja har tänkt på det, men han fick det några dagar bara för att prova (var en som gett förut så fanns lite kvar som vi kunde prova) men han verkade inte spec förtjust i dte heller, för pelletsen tyckte han var jätte gott i början iaf...

ingen som har något seriöst föslag/kommentar?? Skulle vilja vte amer om kli, hur mkt stärkelse innheåller det ??

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 150
Senast: Docka
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 022
Senast: LenaH
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka