Så var andra tävlingen över!

Seabaz

Trådstartare
Så har vi nu varit på vår andra D-tävling :)

Summerar lite,

Klass ett, Showmanship at Halter
3 startande och vi tog tredjeplaceringen :D Fick även förklarat för mig av domaren efteråt hur jag skulle röra mig runt hästen när dom inspekterar den, för där hade jag gjort fel.
Jag tänkte "utställning, flytta på mig så jag inte står ivägen för domaren" men så är det ju inte riktigt.....

Andra klassen vi starta i, Western Riding... Ja vad säger man om liten vit ärthjärna?
Det var spår i marken före bommen (mönster 11) och där tog det stopp för oss, 3 meter innan bommen!
Liten vit blev blockerad i hjärnan och reste sig flera gånger och vägrade gå frammåt!
Till slut frågade jag domaren om jag fick sitta av och leda hästen över men då erbjöd han sig själv att leda hästen över medans jag satt på och då gick hästen över nästan som ingenting :smirk:

Trava mellan konerna gick väldigt bra efter omständigheterna men galoppen blev allt annat än bra, pålle var för uppstissad.

Döm om min förvåning när jag blev inropad för prisutdelning :rofl:
Oplacerad/diskad men alla i klassen fick rosetter så vi fick en vit tröstrosett :D :p

Sedan var det dags för pleasure och där tyckte jag det kändes hyfsat bra fast liten vit var på tårna.
Han orkade dock inte hålla galoppen så det blev flera fula avbrott med slängtrav ( :mad: vi som verkligen övat på avsaktningar men som sagt, både hästen och jag var väl inte riktigt i form inför denna sista klassen).

Sedan skulle vi rygga på spåret och tror ni inte SÅKLART vi hamnar precis där där bommen hade varit där vi bråkat i klassen innan. Here we go again, lite resningar men sen så....
Vi fick femte placeringen av 6 startande. Vet inte men den som kom sexa stod på mitten ett tag i pleasuren så nåt hade väl gått snett/kändes dåligt, oplacerad/diskad)


Hästen uppförde sig kanon på tävlingsplatsen, hur lugn och go somhelst, inga problem.. Men så fort inne på banan blir han halvt rabiat.
Och den här gången var det INTE mina nerver för jag var inte nervös alls då jag vet hur han kan bli så vi tar allt som rolig träning/erfarenhet. Det tror jag domaren märkte med för han stod och skratta när vi "rejsade" förbi honom i pleasuren :angel: Fast det var inte lika mycket rejs som förut i alla fall!


Inga bilder blev det dock... Imorrn ska jag dit igen men bara för att kolla C+B tävling (Roslagsstoppet, idag var D-tävlingen)

:banana:
 
Sv: Så var andra tävlingen över!

Kom på att den här tråden borde ligga på w-gnägg
 
Sv: Så var andra tävlingen över!

Kom på att den här tråden borde ligga på w-gnägg

Vetesjutton egentligen, det handlar ju om tävling.

Hur ska man röra sig runt hästen för att det ska vara bra då? Har aldrig startat i någon uppvisningsklass.
 
Sv: Så var andra tävlingen över!

Man skulle dela in hästen i fyra delar vad jag förstod det som...

1. huvud-hals-bog
2. bål-rumpa
3 & 4 samma fast på andra sidan hästen.

Så ska man stå så att domaren ALLTID kan se DIG (och hästen).
Så när domaren tittar på tex höger sida punkt 1 så ska man stå på vänster sida (?) lite framför hästen och när domaren går bakåt så kliver man över och ställer sig på andra sidan och sen när domaren går runt bakom så kliver man över till vänster igen men när denne kommer fram till bogpartiet så kliver man över till höger men lite snett framför så domaren ser en... Någon som förstår? :D

Jag kanske förstod fel också.. måste nog kolla upp om det står nåt i TR eller nån som vet EXAKT :o

Men därför det är så bra med D-tävlingar! :banana:
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 840
Senast: Lycan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 343
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 400
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 310
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp