Så va det satt ivagn.....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare stally
  • Startdatum Startdatum
S

stally

Med russhingsten:banana:

På bilden var det absolut första gången,nu har vi kommit så långt att vi travar en liten runda.

SA500277.jpg

Clownen står i box sedan 21december,och skall röntgas imorgon,efter skada som vi inte riktigt vet ennu vad det är.

Den här kära damen rids och tränas helt lätt i väntan på ponnysäsongen!

SA500171.jpg

Snart flyttar våra 4 hästar in i vårt nya utestall,som vi har hemma.

Skickar med en bild med Abbe(nu 27år) och sonen,jag själv o Clown i väntan på vår och sommar!!

Hur går det för er alla andra?

Kramar och ha en bra 2006 hälsn STALLY:)

SA500087.jpg

Sv: Så va det satt ivagn.....

Härliga bilder!
Här har vi precis börjat vinterträningen av de två shettisarna och de två varmbloden. Så just nu går de "tungt" i långsamma tempon och bygger styrka, ska börja köra lite mer kondition inom närmaste månaden hade jag tänkt. Men jag måste klippa shettisarna först...
Shettisar94.jpg

;)

Jenny

Ja då verkar ju din lilla hästfamilj likna våran!:)

Fast du har shettis o vi russ,men ser att du har yngre barn än jag.....

Vad har du för varmblod,borde jag ju säkert veta.......

Inga varmblod som gått något här. En fyraåring som vi hoppas på i år, Pamela heter hon. Det andra är min gamle herre som fömodligen inte vill springa i år heller... ;)

Jenny

Så fina ponnyer ni har! Längtar till min(eller var det barnens:angel: ) lilla fröken blir lite större! :)

När har ni kört in era, alltså vid villken ålder? Funderar på att börja med min efter sommaren faktiskt, som ett litet expriment. Hon är då ett år och några månader, visst hon är ponny och kallblod, men vi kör då in nordisarna som ettåringar. Inte börja att träna henne, men köra in och traska runt lite, har ju tänkt att använda henne till mer än trav så det är ju olika vagnar och släpen hon ska vänja sig vid.

Så, halshugg mig inte nu...*duckar*

Åh vilka fina hästar allihopa. fast jag gillar den med konstig mörkbrun (kallas?) bäst den var riktigt läcker :d

Hihi,är det den med bläs du menar?:)

Det är Abbe,med min son på ryggen och kvällssolen som ger den konstiga färgen.

Det är väl bara att sätta igång att tömköra ochså.

Fuxen hade vi som handhäst när vi red vid 8månaders ålder ungefär och tömkörde när hon var runt året.

Sedan var hon väl 1 1/2 när vi satte i vagn,sedan var det väldigt korta turer några ggr i veckan.Men henne hade vi redan som föl.

Hingsten blev 3 nu,och är tömkörd sedan oktober,då vi köpte honom.Sedan sattes han i vagn 6 januari.

Det känns som viktigt att öka ansträngningen för dom i den takt som de utvecklar sin styrka,så vi tränar korta stunder och ofta hellre i början.

Så du,jag e inte den som tänker halshugga dig.....:rofl:

Satte just "min" treåriga shettis i vagn... Den som blir två nu har inte vuxit i selen än, så han får allt vänta till sommaren iaf.

Jag började köra in min lilla dam när hon var dryga halvåret gammal, korta, korta stunder och så positivt som möjligt. Satte henne i skaklar när hon var ca 1½-2 och i vagn som tidig treåring. (Hade tänkt sätta henne i vagn tidigare, men pga divese omständigheter blev det inte så.) Så jag lär inte halshugga dig... ;) Så länge du inte tränar hästen utan "bara" kör in den så tycker jag att du ska börja så tidig som möjligt.

Jenny

Jenny

Japp, okej synd. Den färgen är ovanlig å kannon snygg. Så han är alltså bara vanligt brun alltså?

Hej Stally! Vad roligt att ni kommer framåt med träningen med den lilla läckra saken, gillar ju stammen på den :d
Själv så håller man på med lite konditions träning med damen som jag har hemma. Men hon tycker bara det blir roligare och roligare och nu så studsar hon nästan fram på vägen till rakbanan! :D
MvH Linda

moonlightgarden skrev:
Japp, okej synd. Den färgen är ovanlig å kannon snygg. Så han är alltså bara vanligt brun alltså?

Näää, Abbe är väl mera svart än brun fast jag har ju bara sett honom live i ett stall i vintras så vad han räknas som officiellt dår stally själv svara på.

Stally: vad duktig han är lill-grabben med långa "näsan" :idea:

Svart är faktiskt bara ett fåtal hästar.

Dom flesta ser bara svarta ut men är faktiskt mörkbruna. En häst som är svart i färgen men skimrar brunt, har bruna täckhår är brun.

För att en häst ska vara äkta svart ska den skimra i antingen blåt, lila eller vitt. Kan vara fler oxå men inte i brunt iaf :)

moonlightgarden skrev:
Svart är faktiskt bara ett fåtal hästar.

Dom flesta ser bara svarta ut men är faktiskt mörkbruna. En häst som är svart i färgen men skimrar brunt, har bruna täckhår är brun.

För att en häst ska vara äkta svart ska den skimra i antingen blåt, lila eller vitt. Kan vara fler oxå men inte i brunt iaf :)

And here we go again? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Jag har sett alla färgföreläsningar på Avel och de intresserar mig typ NOLL då jag varkel avlar eller köper häst pga färg. (Fast det tog ett tag att hämta sig när det kom ut en RÖD unge i våras)

Jag har sett Abbe i vanlig jäkla stallbelysning i mörkaste november och skulle väl gissa på att han är svartbrun som ett flertal andra travare? Men hur viktigt är det på en skala?

Inte så viktigt egentligen, men det sades att han var mer svart än brun så jag lärade. inte ens min mamma har koll på det där så det är ju inte så viktigt (hon har jobbat på travet).

Men jag tycker det är relativt roligt med att det finns en massa olika benämningar å tyvär så är ju dessa på väg bort mer å mer vilket jag finner något tråkigt. Det finns ju många olika färger på en fux liksom ;)

Köper nog inte hellr hästen efter färgen dock finns det färger jag gärna undviker om jag skulle köpa ny häst. Vita hästar tillexempel bara rena lortgrisar :D

Clownen står i box sedan 21december,och skall röntgas imorgon,efter skada som vi inte riktigt vet ennu vad det är.

Hoppas ni hittar felet..kram

Skickar med en bild med Abbe(nu 27år) och sonen,jag själv o Clown i väntan på vår och sommar!!
SA500087.jpg

Vad fin han är clown.. Abbe också..;)
Lycka till i framtiden

Eftersom jag arbetar som ID-kontrollant så kan jag bara klargöra att Abbe är precis som Ghost säger svartbrun,en svartbrun häst är brun runt mule och jumskar.

Medan en svart häst är helt svart på dessa ställen.Iochförsig kan man tycka att Abbe ser het svart ut eftersom han ser svart ut runt mulen på kortet,men han är alltså svartbrun.

Det lustiga är att det finns VITA!!hästar som betäcknas som svarta!!??Dessa har vita täckhår men svart hud,och föds svarta.

Svarta hästar är väl inte direkt ovanliga,men den svartbruna travaren är väl mera vanlig.

Kram Stally

Tack för din omtanke!:)

Kl.13.00 skall vi vara på kliniken,jag har ett oroligt pirr i magen....:crazy:

Jo å svartbruna hästar dom är ju lika fina som svarta hästar (även om båda två inte är fina alla gånger, hästar utan blank päls huga, hade en sådan i privatstallet vid ridskolan en gång. den såg jätte tråkig ut).

Är det ovanligt kan jag inte tänka mig, jag har ju sköt en svartbrun häst, men efter vad jag har sett på travets hemsida så stog han som brun, min förre detta pojke alltså, det tyckre jag var lite knasigt.

Jo det är knasigt fast avblekbara hästar är väll en färg som definitivt ligger för sig.

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Lindon
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 700
Senast: Niela
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 940
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka