Så sjukt pepsi max beroende!

Bacardirazz

Trådstartare
Behöver lite hjälp från er därute! Är så sjukt beroende av Pepsi max, dricker som mest upp till 2l per dag.
Har försökt att sluta i perioder men slutar med att jag dricker någon 1/2L Pepsi på en helg sen är beroendet igång igen..
När jag väll lyckats sluta någon vecka känns det ändå som att något fattas när jag dricker smaksatt loka till maten och helggodiset istället.

Blir så extremt deppig och ledsen när jag inte får läsken...

Har ni eller är ni också beroende av lightläsk? Hur tar man sig egentligen igenom detta?

Finns det några samband mellan deppighet och lightläsk, även om ämnesomsättningen ändrats, vad ni har märkt?

Tycker ni att man blir hungrigare, har svårare att sluta äta när ni är mätta och blir mer sötsugna och mindre nöjda med läsken?

Vore tacksam för er hjälp :)

Sv: Så sjukt pepsi max beroende!

Jo, kan om jag slöar med datorn hela dagen dra i mig två 1½l flaskor.

Hatar att dricka vatten, dricker kanske 1 glas mjölk/vecka, hatar kolsyrat vatten.
Så i princip enda vätskan jag får i mig är dricka.

Jag antar att du har försökt sluta, så jag kan tänka mig att det är jobbigt. :/
Jag hade nog försökt tvinga mig att sluta, även om jag hade tyckt att det var vedervärdigt med vatten.

(och nu säger jag inte att du ska sluta, utan alla får ju göra som de vill! :))

Jag var väldigt beroende av coca-cola för flera år sedan. Drack minst 2 liter om dagen, fanns inget bättre än att öppna en iskall burk. Drack knappt vatten.

Min räddning, hur konstigt det än må låta, var att jag blev gravid (gjorde abort).
Under de veckor jag var gravid tvärvände det och jag började äcklas totalt av coca-cola. Har knappt druckit det sen dess, gillar inte smaken efter att jag blev avvand! Det var bara sockret och skit jag var beroende av, så gott var det ju tydligen inte egentligen. :p
Idag dricker jag nästan bara vatten och älskar det! (avskydde att dricka vatten förr)

Nu menar jag inte att du ska bli på smällen givetvis.

Men jag förstår hur svårt det kan vara. Jag tror man måste tvinga sig själv helt enkelt, lightdrycker är inte nyttigt på något vis.
Annars finns det ju hjälp att få för den här typen av beroenden.

Här är en till. Varit beroende i 13 år nu :crazy:

Dricker 1-2 liter per dag minst.

Har försökt sluta. Det går inte.

Dricker jag inget på dagen så slutar det med huvudvärk på kvällen och sedan vaknar jag mitt i natten och måste gå upp och dricka pepsi max.
För några år sedan stod alltid en flaska vid sängen om jag behövde dricka på natten..

Spelar ingen roll hur rätt eller fel jag äter.

Jag kan inte sluta.

Annat har jag kunnat sluta med, cigg, sprit och piller, men pepsi max? Nix...

Jag dricker också för mycket pepsi max. Ett tag drack jag det till allt nästan men jag har aldrig upplevt mig så beroende att jag blir att må dåligt utan den. Jag är lite av en periodare vad gäller pepsi max och sötsaker, ibland består nästan hela min kostcirkel av det och sen kan jag hålla upp några veckor innan det är dax igen.

Jag dricker helst inte vanlig läsk längre utav den enkla andledningen att cola bara smakar socker och jag tycker att tänderna känns äckliga efter att ha druckit vanlig läsk. Upplever att man blir kissnödig strax efter att ha druckit pepsi max, som att det bara rinner igenom. Tycker också att man blir hungrig bara en liten stund efter att ha druckit pepsi max.

Lightläsk var det enda roliga jag hade när jag bantade, och det kunde bli kopiösa mängder... Som tur var har jag en sambo som hejdade min konsumtion när den började bli galen, då mina tänder inte mår bra av all sur läsk.

Gick över mer till smaksatt mineralvatten och pepsi max blir det bara ibland. Tycker dock fortfarande att jag dricker lite väl mycket, en dålig vecka kan det bli 0,5L varannan dag. Och det kanske låter lite och inte alls som ett beroende, men förut hinkade jag utan problem i mig 1½-2L om dagen så.

Det enda jag märker av är att jag såklart suktar efter det söta i läsken, men jag upplever inget ökat sötsug på det sättet att jag knaprar kakor och godis till det. Då försvinner ju hela grejen för mig att dricka kalorifritt:D

Hur lägger man av? Tjaa... Jag är en sådan som tror stenhårt på att man kommer rätt långt med rätt vilja och motivation. Faller man tillbaka i dåliga vanor även av att dricka små mängder så får man lägga av helt, så är det bara. Jag som fd snusare kommer t ex aldrig någonsin våga ta en snus igen.

Och visst saknar jag mitt snus ibland efter maten och sånt, men vad ska man göra åt saken? Det är bara att rycka på axlarna och inse att man får välja mellan att sakna smaken/känslan/whatever eller att fortsätta med sina gamla vanor.

Jag är beroende av Cola Zero, förmodligen mest beroende på att jag får migrän om jag inte dricker minst en liter per dag. Har väl blivit koffeinberoende eller något. Därtill blir jag på fett dåligt humör utan, märker däremot ingen ökad hunger eller sötsug, snarare tvärtom; Jag blir mindre benägen att äta annat sött eftersom jag får det suget stillat av läsken.

Har dock faktiskt inga planer på att sluta dricka. Dels för att det är gott och att det är det enda jag egentligen unnar mig, dels för att jag inte tycker om någon annan dricka än typ Zero och apelsinjuice, dels för att jag inte vill dras med migrän. Så länge jag inte dricker mer än en eller absolut max två liter per dag känner jag att jag kan överleva det.

Hej jag heter Fiorano och jag är beroende av Pepsi Max. Har dock inte upplevt några mer abstinensbesvär än att jag såklart blir vansinnigt sugen på det. Är jag ledig och sitter vid datorn en kväll kan jag hälla i mig en 1.5 litersflaska. Men dricker annars sällan mer än 0.5 liter/dag. Vilket i sig är ett probem då Pepsi Max är det enda jag dricker.Var tidigare beroende av vanliga Coca Cola, men jisses vad det sabbade mina tänder! Hade sjukt mycket hål! Nu har jag inte haft ett nytt håll på fem år, men lagningarna tar dock stryk även av den sockerfria läsken:/.

Jag är också förtjust i lightläsk men inte så att jag dricker några större mängder. Finns fina skräckpropaganda dokumentärer på youtube om man söker på tex "aspartame documentary om man vill ha motivation att skära ner. Inte för att jag tror det är någon större fara med sötningsmedel men om man tittar på hur dom bryts ner i kroppen så kan det omöjligt vara nyttigt i större mängder.

Hej jag heter Scandi och jag är Pepsi Max-beroende.
(Hej Scandi)

Dricker hur mycket som helst... och har gjort det (till och från) sen jag var 14 :eek:
Jag vet inte om jag egentligen tycker det är så fantastiskt gott - det är bara att allt annat smakar sämre. Förutom vatten mer uppåt landet dvs, för det är svingott - men nu bor man utanför gbg och får nöja sig med äckelvatten som bara går att dricka till mat eller om man är vansinnigt törstig.

Vet inte om det är som jag inbillar mig bara men om jag har ätit för mycket (sådär så man får typ ont) då hjälper det att dricka Pepsi Max efteråt....

Du är inte ensam. Här har dock colan slagit till.
Jag dricker dock både vatten, mjölk, te och andra drickor.

Ett glas med mjölk till frukost, innan maten brukar det bli ett glas cola, till maten blir det också cola, efter det lite mer cola, sen lite till, och lite till...

Jag pimplar lätt 2l cola utöver det jag dricker av vatten och mjölk. Kan dricka mer men då blir jag så kissnödig :p

Dricker jag inte colan får jag pissont i huvudet.

kl

Bara en fundering, ni som dricker runt två liter dricka per dag, hur mycket kissar ni? Jag är medveten om att jag är extrem åt andra hållet som oftast klarar mig på 2-3 glas vätska per dag, men jag kissar ändå ett tiotal gånger om dagen.

Förlåt men ett tiotal gånger på 2-3 glas låter för mig väldigt konstigt. Om det inte "stör" dig så är det ju ingen fara såklart men för mig låter det lite väl mycket!

Jag kan inte veta om jag kissar mer, har ju druckit så här mycket varje dag i flera år så min dagliga mängd kiss är ju det normala för mig.

Jag behöver dock kissa mer om jag tex dricker te. Det rinner rakt igenom.

kl

Bara en fundering, ni som dricker runt två liter dricka per dag, hur mycket kissar ni? Jag är medveten om att jag är extrem åt andra hållet som oftast klarar mig på 2-3 glas vätska per dag, men jag kissar ändå ett tiotal gånger om dagen.

Hur mycket kan jag inte svara på, men kissar väl mellan 4-8 ggr/dag beroende på en hel del saker. Vill nog påstå att det inte är antalet kissrelaterade toabesök som är relevant dock... Kan utan problem kissa varje timme och det kan även gå åtta timmar mellan besöken. Vanesak.

Vidare gör man av med vätska på många fler sätt än att bara urinera, genom att t ex svettas och andas. Bara efter ett löppass brukar jag svepa kring en liter vätska i två omgångar, inte mycket av det blir kiss skulle jag tro. Lägg till då om man kanske är en riktigt svettgris nattetid, har ett aktivt jobb, någon sjukdom, äter salt mat osv. Att dricka två liter om dagen är inte konstigt alls.

Hej
Jag heter Johanna och jag är coca cola beroende.

Oftast klarar jag mig bra på en burk om dagen. Och jag mår inte dåligt om jag hoppar över cola en dag, men jag blir sjukt sugen på cola. Och när jag är riktigt törstig är typ cola det enda jag kan tänka på :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka