Så orolig

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CalleNy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 885
C

CalleNy

Släppte min häst på bete fõr ett par dgr sedan, allt gick bra tills igår:(
Upptäckte ett sår vä bak, en reva som vätskar lite... Han är lite svullen
Precis vid såret... Har tvättat och smörjt med penicillinsalva. Han ömmar ej när jag trycker,
Skrittar på bra, men är halt i traven:( Ska jag ta hem honom fr betet, han ska kanske
Hellre stå helt stilla!???

Sv: Så orolig

Först och främst, använd inte penicillinsalva om det inte behövs. Det bäddar för resistenta bakterier. Tvätta såret och håll det rent, ser det infekterat ut?

jag tycker det låter konstigt att han inte ömmar när du trycker på såret, men att han däremot gör det. Antingen har han haft oturen att kasnek sträckt sig samtidigt som han gjort såret, eller så gör det ont när han rör sig "friskare" och såret kanske spricker upp litegrann.

Jag skulle inte ha tagit hem honom. Bete är ju oftast bra, inte så mycket jord och skit som kommer in i såret. Att ställa hästen på box försämrar blodcirkulationen vilket förlänger läkningen.

Småsår är ju vanligt på hästar. Hästen jag har nu hade trampat upp ett sår igår som var ungefär som en 50-öring på kronranden. Det såg relativt fint ut, och då brukar jag låta det vara. Det läker bra av sig själv, bara man håller koll på det så det inte blir infektion.
Ja just ja, nu under sommaren kanske du skulle smörja på med något som skyddar mot flygor och liknande.. beroende på hur stort såret är dvs.

Om det bara är ett litet sår skulle jag låta hästen vara kvar på betet och hålla rent såret dagligen och mycket nogrannt. Jodopax, sårspray, mjukgörande helosan och tvätta med vatten.

Tack för era svar!

Har rengjort noggrant idag och såg att såret nog är djupare än vad jag trodde igår, det är liksom 2 flikar, det ser däremot inte infekterat ut och var
torrare idag. Men jag fortsätter o rengör o mjukar upp med Helosan!
Trodde penicillinsalva var bra för att hålla bakterierna borta !?

Känns som det går åt rätt häll i varje fall!
Kan ej känna ngn svullnad ngnannanstans än just vid såret, så hoppas på att det ej är ngt annat som stör honom, men det känns rätt som du skriver att när han går på betet så¨hålls blodcirkulationen igång mer iom att han rör sig mkt själv, ställer jag honom på box så svullnar han kanske mer....

Ja, jag hade använt mig av någon form av bakteriedödande medel om jag var du, jag har aldrig använt pencillinsalva så jag vet inte riktigt hur det är. Men fungerar det är det ju jättebra. :)

Oj vad likt vad min häst fick för inte så väldigt längesen, ett litet litet sår lite åt det djupare hållet nere vid kronleden på ena bakbenet plus hälta i trav. Jag ringde veterinär som kom ut och vi fick spruta med penecilin i några dagar plus ha honom inne på natten och en lite mindre hage på dagen tills hältan var borta.

Om jag var du så skulle jag ha inne hästen på natten och linda benet för blodcirkulationens skull och ha hästen ute i en lite mindre hage på dagtid tills hältan är borta och sen om såret är djupt ringa vet. och höra vad dom tycker är bäst att göra speciellt om det är lite djupare sår.

Jag ska kolla hur d ser ut idag ,
Om
D inte är bàttre får jag kontakta vet. Och rådfråga.
Tack för era svar!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 063
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 797
Senast: Freazer
·
Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring... 2
Svar
35
· Visningar
4 265
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka