Så mycket tugg som möjligt med så lite energi som möjligt-finns det?

Midnight

Trådstartare
Min dam behöver gå ner i vikt(enl vet) pga kotledsinfl. som jag icke vill ha tillbaka!
Jag kan inte ge halm eller hö pga bronkit.

Under våren har hon fått minimigiva hösilage (som tyvärr har haft mkt bra värden) samt groov 60 för att tillföra ytterligare fibrer. Sen även miner och tillskott utöver det.

Dock har hon inte motionerats pga inflammationerna så hon har inte gått ner i vikt ändå...Jag har hängt in diverse kvistar, godisleksak (som alla försvinner över en natt då hon är sjukt ihärdig) mm.

Någon som har en superidé??:bump:

//Midnight

Sv: Så mycket tugg som möjligt med så lite energi som möjligt-finns det?

Testa Spillers Happy Hoof. Det är ett foder för lättfödda o fånghästar så det har låg protein- o stärkelsehalt. Det kan tom ges istället för hö.
Det är inte pelleterat så det ger väldigt stor volym och lång tuggtid.

Det där lät mkt intressant....googlade lite på det och så dyrt verkar det ju inte heller vara!:laugh: 20kg "stråhack" som det verkar vara måste ju ändå bli ganska mycket volymmässigt.

Är det fler som har erfarenhet av detta foder eller andra tips så är jag jätteintresserad!!

Jag har funderat på något liknande länge, är ju enkelt att tillverka själv också. Dock står hon på spån/spånpellets så jag funderar mest på hur mycket spån hon får i sig samtidigt (fast det kanske inte är farligt?), eller?

Tack för tipsen:)

Jag har inte testat själv ännu men det borde ju gå att lägga den i en stor murarbalja och ställa /hänga upp i boxen? :)

Ja det kanske vore en idé...ska fundera på det...

Började även fundera på det här med Happy Hoof. Det innehåller ju halm, och det är ju inte bra för bronkithästar, men egetligen vad är det som inte är bra? Funkar happy hoof? Jag vet ju att det ligger mkt sporer inuti halmstråna som inte är bra men happy hoof verkar ju inte vara snustorrt, dock kanske sporerna är kvar?

Men Happy Hoof är väl halm, lusern, gräs, mint och vitlök.
Då är det ju bättre att ge lusernhack.
Vitlök ska man inte alls ge.
// Linda

Huvudingrediensen i Spillers Happy Hoof är lusern. Så billigast är det om du ger bara Lusern. Hästar sätter bra hull med just Happy Hoof, tänk på det, du som inte ville din häst skulle gå upp i vikt.

Det bästa rådet i den situationen är att lägga ner lite extra möda på att hitta ett lämpligt grovfoder, dvs. ett foder som innehåller så lite energi per kg foder som möjligt, men ändå har en ok proteinkvot. Om du hittar ett som har en proteinkvot strax under 6 funkar det ju prima att täcka upp proteinet med lucern eftersom det innehåller mkt protein men är lågt i energi.

Men är inte själva grejen med happy hoof att det innehåller så lite kalorier som möjligt? Eller är det bara ngn sammansättning som funkar för just fånghästar?

Tyvärr kan inte jag bestämma över vad för hösilage som tas in då det är ett stort stall och att fodra med eget hösilage är helt omöjligt med tanke på hållbarhet och transport mm.

Ska googla det! tack:)

Jag kom på en fråga.

Lucern, är inte det ganska proteinrikt? Och hur fungerar det om man vill att hästen ska gå ner i vikt? Hur ter sig proteinet i hästen liksom om det nu inte kompleteras med energi etc.

Jag är verkligen inte kunnig när det gäller lucern och dess inverkan.

Lucern är inte bra för viktminskning, det ger bra hull. ^^
Happy Hoof od är ruskigt dyrt jmf med vad det innehåller vilket brukar vara halm, lusern, majs och melass.

Kan du inte blötlägga hö?? Minskar du sockret och energin så hon kan äta mer.

Jo, lucern är proteinrikt. Om det saknas protein i foderstaten är det ett utmärkt foder till en lättfödd häst eftersom det tillför mycket protein i förhållande till energi, och det är ju energin du vill begränsa.

Varför ger du kraftfoder till en lättfödd häst? Groov 60 må innehålla förhållandevis mkt fibrer för att vara ett kraftfoder men det tillför en massa onödig energi i den foderstat. Om du är ute efter de fibrerna är det ju himla mkt vettigare att ge nått kilo mer grovfoder.

Är det värmebehandlat ?

Hej från Hambo

Har du funderat på att skaffa ett finmaskigt hönät, så att hösilaget räcker så länge som möjligt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka