så lite jakt som möjligt?

skogstomten

Trådstartare
ytterligare en tråd om fundering på blivande hund...
Nej det är inte aktuellt här och nu, kanske om ett- två år eller så.

Jag vill ha en hund av storlek Irsländsk setter eller ja runt det ungefär.
Största är väl att det bör vara så lite jaktinstinkt som möjligt, fast det kanske bara är en fånig tanke?
Tänkte mest för att här ute i ödemarken kunna ha med mig hunden på ridturer och då slippa ha onödigt stora frestelser för hunden...

Något annat som jag med nuvarande hund (Schapendoes, alltsdå inte allt för stor hund) gör, det är att åka skidor med honom. Det är något som jag gärna skulle vidareutveckla med en kommande hund.

Päls är verkligen inte av någon betydelse.

Sv: så lite jakt som möjligt?

Jag måste sluta skriva i såna här trådar eftersom jag bara tänker på pudel hela tiden. :eek: :o

Man måste få veta lite mer om vad du tänkt ha den hund till för om du bara tänkt ha den till att ta med på ridturer och lite skidor så skulle jag rekomendera en sällskapshund..

En hundras som är en riktig höjdare att åka skidor efter är Dobermann, men då ska det vara rejäla skidturer också och inte bara en halvmil någon gång i veckan. Tyvärr har dober ofta lite väl stor jaktlust och behöver ofta få jobba med något.

De flesta hundar går att åka skidor med, men undvik de riktigt tunga hundarna såsom Bullmastiff och Leonberger. En halvstor, smidig hund har fördelaktig fysik för att hänga med på skidåkning och ridturer. I övrigt behöver jag veta mer för att ge specifika rasförslag.

Dalmatiner är en ras som ploppar upp i mitt huvud.

Calazirya skrev:
Man måste få veta lite mer om vad du tänkt ha den hund till för om du bara tänkt ha den till att ta med på ridturer och lite skidor så skulle jag rekomendera en sällskapshund..

Ja, förmodligen vore en sällskapshund lagom, visst jag går gärna på kurs och så skulle jag tro, nuvarande hunden blev det lite olyckigt på den fronten med.

Anmälde mig när han var valp till en valpkurs, ett år senare ringde dom och frågade om jag var intresserad. Då hade jag flyttat till en annan stad och bodde dumt till och hade inget körkort, så tyvärr rann det ut i sanden.

Men det bör nog inte vara en hund som kräver massor av jobb för att inte bli "knasig".

Spontant tänker jag på dalmatiner eller någon utan sennen raserna.

Jadzia skrev:
En hundras som är en riktig höjdare att åka skidor efter är Dobermann, men då ska det vara rejäla skidturer också och inte bara en halvmil någon gång i veckan. Tyvärr har dober ofta lite väl stor jaktlust och behöver ofta få jobba med något.

De flesta hundar går att åka skidor med, men undvik de riktigt tunga hundarna såsom Bullmastiff och Leonberger. En halvstor, smidig hund har fördelaktig fysik för att hänga med på skidåkning och ridturer. I övrigt behöver jag veta mer för att ge specifika rasförslag.

Nä nog för att jag gillar Leonberger i sig men jag håller med dig om att det inte är ett vettigt alternativ

Mmm Doberman känner jag mig för usel för :o det törs jag inte ge mig på även om det jag träffat under mina perioder hos en veterinär varit trevliga, men så var det kunniga ägare.

Hm funderar på vad jag kan skriva mer, kanske enklare om du kommer med något smart fråga för att lura ut mer?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 547
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 407
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar