så j*vla sjukt...

J

Johannna

åhh., så sur man kan va då ..:mad: måste bara skriva av mej lite..

Skulle sälja min D-ponny, men så ä hon halt, och så åker vi ner te en klinik me henne, å så sprutar dom kotan på henne.,

Och eftersom det var en bit att åka och det var mitt i veckan så hade inte vi tid att åka ner med henne., så då åker en bekant som bor nära kliniken ner med henne..

Och hon står i hennes stall i nåra dagar innan vi hämtar hem henne.. och nu när vi har fått hem henne så har hon blivit sjuk åxå., hon har haft hög feber i över en vecka nu .. så vi tog ut vet. igår, dom ska skicka massa prover te uppsala ...

Och så fick vi reda på idag, att en ridklubb i närheten där hon hade stått, troligen har nått smittsamt virus.., men dom hade tävlingar ändå och så har min lilla pålle kommit i kontakt med nåra hästar som var med på tävlingen i stallet som hon stog...:(

Tycker det är så jävla dålig stil att ha tävlingar trotts att man vet att det finns sjuka hästar i stallet ... så nu ä min häst jätte sjuk, förut kunde hon knappt resa på sej i boxen heller ...

åhh, ä bara så trött på folk.., för man verkligen ha tävling även om man vet att man har virus i stallet ?!

Sv: så j*vla sjukt...

Det finns väl särskilda bestämmelser för sånt.... Kolla i TR eller fråga någon som har hand om tävlingar, de borde veta.

nej, nej och åter nej. Men får INTE ha tävling, clinic el dyl på ett stall var det finns virus eller risk för virus. Stallet skall ställas i karantän. Vet det eftersom jag jobbat på ridklubb och vi har varit tvugna att blåsa av lokala hopptävlingar en vecka inna eftersom två hästar fått hög feber på anläggningen.
Kan man karantäna av sjuka hästar och decinfiera stallet, och se till att ingen människa eller häst kommer att gå emellan olika parter kan man få dispans att ha tävling. Men då måste tävlingsområdet vara ordentligt avgränsat så att ingen har minsta chans att vistas på eventuella "smittoriskområden".
Så enkelt är det. Och det är jordbruksministeriet som håller i de reglerna. Gäller alla virus som ens påminner om kvarka el hästinfluensa.

aa., Okej ! tack, då vet ja,, då får vi ringa å snacka me dom å höra va dom har å säga om de.. :devil:

Därför ska man alltid åka in med sin häst själv. Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN låta någon annan åka in till klinik med mIN häst, jag vill vara med, veta vad som händer och se till att det inte blir några missförstånd.

ja, vi skulle ju ha åkt in me henne själva , men nu va de såhär att vi fick ingen tid på klininken här förens om 2 veckor., så då tyckte vi det var bättre om hon kunde åka in med hästen., hon känner henne åxå väldigt bra, vi har haft hästen stått i hennes stall hela sommaren., så det är ju inte hennes fel det som hände..

En stall här vid mig hade ringorm, men dom hade tävlingen ändå och det fick dom!

jo, men nu så va de ju att antingen så var det Kvarka eller Abortvirus, det sprids ju på ett annat sätt ..

Anmäl dom. Det är definitivt oetiskt att ha clinic, tävling el sammankomst om man har en smitta, eller ens symptom som tyder på smitta, på sin anläggning. Stall som bryter dom reglerna kan tom stängas av från ridsportförbundet, och få förbud att ha tävlingar/ridskoleverksamhet på ett visst antal år. Så pass allvarligt ser man på det. Kvarka, influensan och abortvirus är ju alla sjukdomar med anmälningsplikt, och som kräver karantän (dvs ridskolor som drabbas måste bomma igen i tre månader osv).

Har ni fått säkra prover på att även din pålla lider av viruset?? För i mina öron ringer starka klockor när jag hör spruta i leder + feber!!

ja vi har fått svar nu, det är kvarka, men där dom hade tävlingar så har vi inte fått reda på vad de ä en..., men hon kan åxå ha fått de från vet. kliniken som hon stog på...

Ett inlägg bara så där allmänt ang ämnet...sånt h'r gör mig så arg!! Tänk om alla tog sitt ansvar, och inte chansade...ja då skulle sådant här inte behöva hända...
ALLA kan få en smitta utan att man´varit oaktsam, det hjälper inte att "kasta skit" på dom som fått det. Om vi slutar med det så kankse det inte blir så "skämmigt" att berätta att man fått tex kvarka, och då skulle kanske folk snabbare anmäla det till länsveterinären, så smittan kunde stoppas i sin linda...

Johannna skrev:
ja vi har fått svar nu, det är kvarka, men där dom hade tävlingar så har vi inte fått reda på vad de ä en..., men hon kan åxå ha fått de från vet. kliniken som hon stog på...
Hört talas om "Lagen om alltingets jävlighet"?. Du har just råkat ut för den.

Allt sånt här händer när det är som minst läge för det. (läge för kvarka, närdå??)

ancan skrev:
Ett inlägg bara så där allmänt ang ämnet...sånt h'r gör mig så arg!! Tänk om alla tog sitt ansvar, och inte chansade...ja då skulle sådant här inte behöva hända...
ALLA kan få en smitta utan att man´varit oaktsam, det hjälper inte att "kasta skit" på dom som fått det. Om vi slutar med det så kankse det inte blir så "skämmigt" att berätta att man fått tex kvarka, och då skulle kanske folk snabbare anmäla det till länsveterinären, så smittan kunde stoppas i sin linda...

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 248
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 471
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama