Så har det gått!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Egentligen svarade jag Gullan86 i "sits" tråden men tyckte det blev för mycket offtopic så jag startade min egna lilla tråd. Kan ni också berätta vad ni gjort för arbete med era hästar och hur det går nu mot hur det gick för ett halvår sedan?

Min har kort och kompakt rygg, men samtidigt lång eftersom hon är så liten.. :angel:

Jag personligen tycker det är lättare att samla långa hästar eftersom det känns (lättare) om dom går i korrekt form medans den korta hästen relativt lätt kommer undan för att allt är på samma ställe.

Yrpa är en halskrullare, hon går jääääättefint på tygel, eller inte? För ett otränat öga ser hon så fin ut, men för de tränade ögat är det som pest o pina, för att få henne att trampa under sig så får man rida åtta bara *******. Lättast på hemvägen när man försöker få henne att inte springa hem. Jag har även upptäckt att när jag rider i paddocken så har hon lättare att sätta under sig om jag rider i en lågform med bra framåtanda, rider jag i en högform så tar det längre tid samt att hon är mer ovillig eftersom hon avskyr att känna sig infångad. Alltså rider jag i nuläget i en lågform där hon får möjlighet att känna sig fri och obunden, det gör henne till men mer trevlig häst att rida och det gör henne gladare med för den delen.

Arbetet jag gör i skritten har hjälpt tölten väldigt bra, jag behöver inte tänka uppåt-->framåt för att få henne att tölta utan det räcker att jag tänker tölt så startar hon i den tölten hon kan ta just då. Hon får göra det av egen masikn och jag har endast kontakt med hennes mun för att hon skall ha lite hjälp om det behövs, när hon töltar på bra och jag känner att det är hon själv som driver sig själv framåt så ger jag mer och mer tygel och på så sätt så har vi lyckats tölta på lång tygel c:a 200 meter. Nu är hon inte världens mest musklade häst så det där är en klar förbättring, hon rollar inte, hon blir inte passaktig och hon bygger inte på sin underhals mer eftersom hon söker sig neråt och inte spjärnar upp huvudet för att handen säger att där skall det vara. Dessutom accepterar hon ryttaren bättre efter detta och stannar om jag gör halt med kroppen eller om jag säger "whoo". Hennes trav är densamme, det behövs mer bakarbete och hon måste hitta en bra och skonsam form under ryttaren där, just nu springer hon bara och kollar på omgivningen och har man tur så söker hon sig neråt ett par steg för att sedan lulla runt igen, om någon har tips på travövningar så pip gärna till! :) Förövrigt har hon en fin trav, det gäller bara att inte binda ihop henne och tvinga ner henne i en form, hon blir så upprörd då.

Galoppen, ja den har vi inte jobbat så mycket högergalopp blir bättre och bättre, vi har tillochmed lyckats galoppera 3 varv på en volt i samlad och mjuk form, innan var det en blandning mellan alla gångarter hon har och huvudet rakt upp, dessutom gick det fort som faaaan.. vänstergalopp har jag inte lyckats lägga henne i ännu, där vill jag även där ha lite tips och trix (som man kan göra i skogen, inte paddock/manege).

Hennes pass har jag inte plockat fram med vilje ännu, hon själv lägger sig i den när vi skall galoppa lite snabbare eller så (har hänt 2 ggr). Vill inte gärna tänka på passen förrän de andra gångarterna sitter som de skall.

Så hur går det för er med era hästar? Vad behöver ni träna på och vad har gått framåt det sista halvåret?
 
Sv: Så har det gått!

jag köpte mitt sto Askja för lite mer än ett år sedan (närmare best. 11okt 2004) Och egentligen ska jag nog berätt aom hennes utveckling jämfört med ca 1år, eller "trekvarts" år, för det är då hon har utvecklats mest radikalt:D
När vi köpte Askja hade hon föl vid sidan och var i allmänt dåligt "skick", då hon inte var riden på hur länge som helst, samt hade varit utlånad till en oseriös fodervärd. Världens fölmage, inte en enda muskel, och extremt dålig kondition - det var mitt "kap" det;) När hennes Andi, åkte hem igen (december2004) så började jag rida henne lite mer och regelbundet. Saknaden av styrka och kondis gjkorde att gångatrterna inte riktigt var på topp...men vi kämpade på!
När hon fått lite mer muskler och gångarterna iallafall började visa sig lite, så fick vi ett nytt problem. Nu orkade hon bråka som s*tan, och fick allvärldens energi till att sticka och dra och krångla..:crazy:
Det var inte ofta som det gick 10minuter utan att hon hade krånglat på diverse sätt..suck...ett nytt problem upptäckte vi också. Vi bestämde oss nämligen för att det var dags att få lite hjälp, och det bar iväg på kurs..men,, Hon var olastbar..:crazy:..Förra ägaren nämde att hon möjligstvis hade lite klaustrofobi, men dom tankarna försvann genast då hon gick in utan att ens blinka när vi skulle hämta henne..
och stor motståndare som jag är till att dra elelr på något sätt vinscha lr liknande in hästen, testade vi iallafall att jag drog, mamma och en till tryckte..Ett nytt problem! Hennes vapen var att resa sig..Och en sådan häst som bara exploderar, är inte så lätt att försöka tvinga till något..
Dock kom vi iallafall iväg till kursen. Det gick bra på denna, även fast deras utlåtande var att hon var lågnt under medel. :p hehe.
Sen var det bara att träna hemma igen. Många dagars slit och bråk, men tillslut gick det väl iallafall lite bättre. Gångarterna visar sig mer och mer. traven är fantastisk!! så lite mer hopp om detta grisepassande psyktroll tändes..:D
(dock var inte riktigt problemen med energin och bråk borta:crazy: )
Skulle iväg på nån tävling någon gång, men..hehe..vi kom aldrig iväg..
Som tur var fick hon aldrig av mig någon gång iallafall, förutom två ggr iåfsg(en gång då hon reste sig och gick över, så jag fick henne över mig i ett dike , och en gång då jag skrattade så mycket åt en kompis satt jag helt enkelt gled av! men det var ju inte Askjas fel)
Det vart lite kurser ibland i Centrerad Ridning för Lotta Månsson (verkligen att rekomendera f.ö.)
så..för att fortsätta då.... I sommras blev det ändå så att en liten tävling bestämdes på hösten.
JAg han inte riktigt träna så mycket i somras, då jag hade henen ute på en ö, där en godvän har turridning och där jag jobbar. Så det blev mest bara som ledarhäst hpn gick. Då blev det då dags för träning. Inte så särkildt förberedd (ingen träning, bara ridit på helgerna då skolan hade börjat, + ingen sadel) bar det då iväg. Transporten gick utmärkt(hade tränat som s*atan;) )
Och tävlingen gick väl ändå okej. kom faktiskt tillomed 3a, vilket jag INTE trodde .Jag var ju lycklig bara över att ha kommit iväg:banana: .
Så..på lite mindre än ett år, så har vi hunnit med att lära oss åka transport, blivit inkörda (så matte ska hem och åka släde så fort hon kommer hem ) lärt oss att nästan behärska 5 gångarter. Lärt oss att iallafall överväga att lyssna ilte på ryttaren..;), lärt oss att åka båt, lärt oss att tävla och lärt oss att hoppa m.m. så..träningen fortsätter och nu börjar tävlingarna på riktigt i vår:rofl: (dock ska faktiskt en snubbe komma och hjälpa oss med lastningen om en vecka hehe) så, "lågnt under medel", my ass! :D haha
 
Sv: Så har det gått!

jag köpte Baldur för snart 2 år sen .. var inte så erfaren då, och han grisepassade hellre än nånting annat. när jag fick hem honom så red jag ut efter nån dag, och då började han testa mig, vända hemåt, backa , osv. tog säkert ett halv år innan jag fick ur honom de där.. men än idag så äre så att om någon annan rider så testar han . men åter till saken . har kämpat , ridit massor med lektioner, och nu efter ca 2 år så börjar de bli någorlunda ordning på honom. han har fin tölt och traven kommer nu bara genom att man lutar sig lite framåt.. ett tag funderade jag verkligen på om jag hade köpt rätt häst.. men nu har jag verkligen kommit fram till att jag har gjort de.. :)
så nu känns de bra ! ;D
 
Sv: Så har det gått!

klottagirl skrev:
när jag fick hem honom så red jag ut efter nån dag, och då började han testa mig, vända hemåt, backa , osv. tog säkert ett halv år innan jag fick ur honom de där..

Hur "tränade" du bort det?
Har en häst som ibland får för sig att bestämma, intressant att höra hur andra löser detta :idea:
 
Sv: Så har det gått!

Svíþjóð skrev:
Hur "tränade" du bort det?
Har en häst som ibland får för sig att bestämma, intressant att höra hur andra löser detta :idea:


Jag har fått hem en häst som nu har börjat testa mig. Han stannar liksom och vägrar gå.. Hur man än sparkar på och lägger på spöt å sådär så händer inget, möjligtvis att han sparkar bakut.. Så den lösningen är liksom omöjlig...

Men jag har iaf börjat med att han får göra one-rain-stop. No kanske har gjort de själva? alltså att man bara håller i ena tygeln så att hästen går runt runt hela tiden. Vitsen med den här övningen har från början på min andra häst varit att få honom att stanna, om han inte velat lyssna eller så. Men fungerar också väldigt bra om man vill "ta över" en häst. Så jag låter honom gå one-rain-stop men när han tycker att de blir jobbigt så trycke rjag på så att han får fortsätta gå. Sen får han hålla på så så länge han inte vill gå framåt. Det fungerar väldigt bra på honom. Första gångerna så höll vi på otroligt mkt. En tur som vanligtvis tar 20 min tog en timme, men nästa ridtur så behövde vi bara snurra en gång, sen gick han på utan att krångla.
 
Sv: Så har det gått!

Svíþjóð skrev:
Hur "tränade" du bort det?
Har en häst som ibland får för sig att bestämma, intressant att höra hur andra löser detta :idea:

jag brukade ta tag i ena tygeln och låta han gå runt på en liten volt.. nästan så han går på sig själv liksom.. efter ett tag så tröttnade han och förstod att det är jag som bestämmer.. ;)
testa de ! :)
 
Sv: Så har det gått!

Har/hade samma problem med Snyrpen, fick bra hjälp från folk i en blogg där jag skriver dagligen. Ett tips var att göra det jobbigare för hästen att stanna (i mitt fall var det att stegra).

Yrpa stegrade så fort jag gick på henne när hon stannat, jag drev på åttabarahe*vete när vi red ifrån gården, hon fick ingen chans att tänka stanna, och om hon stannade så satt jag helt enkelt kvar där och väntade ut henne. Nu är hon en väldigt känslig liten pålle så när hon ställde sig upp så räckte det att jag höjde rösten och lät arg så gick/sprang hon framåt, vilket ledde till massvis med beröm. Visst stannar hon fortfarande, och hon är väldans jobbig på hemvägen, det skall gå fort och helst inga halter, men även den biten har vi haft möjlighet att arbeta oss igenom, halterna går bättre nu.

Varje ridtur är egentligen en utmaning, man vet inte vad hon skall hitta på, en gång testade jag att leda fram henne på gårdsplanen, hoppa upp och sätta av henne i tölt direkt, trav ville jag inte ta för det är lättare för henne att tvärstanna i den och för mig att åka av i, tölten var alltså ett lättare alternativ då, hon stannade inte en enda gång när jag gjorde så. Detta gör hon med de flesta nya ryttare som rider ut henne ensam, är en annan häst med så går hon framåt utan att bråka, bara hemvägen som är lite jobbig där. De dagar hon inte alls vill lyssna på mig på hemvägen utan bara slår runt med huvudet så låser jag händerna vid låren och gör halvhalter och driver på tills hon inser att "Fan, detta var jobbigt, bäst att lyssna". Och det funkar, men hon är väldans söt när hon stampar extra hår med frambenen för att visa hur arg hon är.

Där fick du i alla fall några tips, sen hur bra dom är vet jag inte, men dom fungerade på min lilla madam.

/Anna
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 436
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp