Så här i avvänjningstider..

fallon

Trådstartare
så får man olika svar på frågan vart stoet ska stå på natten. En del tycker boxen bredvid fölet och en del säger ett par boxar bort. Vad säger ni här och varför tycker ni just så?
 
Sv: Så här i avvänjningstider..

Mina står alltid vägg i vägg med fölet. Dom kan på det sättet har kontakt med varandra det blir inte så oroligt då som om dom inte kunde se varandra.
Tar en eller par nätter så är dom helt bekväma med att stå i var sin box på natten och gå ihop i hagen på dagen.
 
Sv: Så här i avvänjningstider..

Tack Masse:-) Hur länge låter du dem sedan gå ihop tillsammans i hage på ett ungefär?
 
Sv: Så här i avvänjningstider..

Beror på om det är sto eller hingstföl och om stoet är dräktigt igen eller inte.
Stoföl får gå kvar tills det är dags för betet, hingstföl tills dom är 8 till 9 månader om inte stoet är dräktigt igen för då får alla fölen gå kvar tills stoet själv skiljer av inför nästa fölning.
 
Sv: Så här i avvänjningstider..

Jag gör såhär när jag avvänjer mitt föl:

Har precis börjat med avvänjning & tar då ut stot ur hagen nån timme, har börjat sätta igång henne :) fölis går kvar i sin befintliga flock, gnäggar när vi går & sen fortsätter leka med kompisar. Kommer sedan börja ta in mamma på nätterna (i mars) & i april kommer hon inte tillbaka till hagen. Fölet går som sagt kvar med flocken & behöver inte bli instängd ensam. Kompisar & andra äldre ston håller honom sysselsatt med annat :)
 
Sv: Så här i avvänjningstider..

Låter optimalt, men jag har tyvärr inte lösdrift. Marken håller inte för det.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 402
Senast: caballus
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 809
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
702
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp