Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!

Så svårt att kommentera tycker jag när man inte själv sett skadan. Det KAN ju faktiskt vara så att du är jättepetnoga och ringer veterinär för minsta lilla skrubbsår, det är omöjligt att veta. Det kan ju också såklart vara precis så illa som du beskriver och då tycker jag det är bedrövligt dåligt av den som lovat att ta hans om hästarna. Att ringa när man ser ett större sår tycker jag är helt självklart, så att du i alla fall får chansen att välja själv om du vill göra något åt det eller ej. Däremot kan jag förstå att de finns de som tycker att små sår inte är någon fara, jag är själv inte så petig, och skulle nog bli jätteledsen om jag fick en utskällning när jag gjort mitt bästa. Men missförstå mig rätt ;) Skulle aldrig lämna en häst i det tillståndet du beskriver, men det är ju så olika vad man tycker är ett litet och ett stort sår..

Nej, jag är inte sån att jag ringer veterinär för minsta lilla skrapsår, men i detta fall hade jag inte kunnat gå och lägga mig utan att åtminstone konsultera en veterinär via telefon. Nu tyckte min veterinär också att hon absolut behövde titta på skadan efter min beskrivning och suckade bara när hon såg eländet....
Tack för ditt stöd! :)

Senast ändrad:

Och då menar jag inte att jag generellt går och lägger mig när jag gått upp på morgonen... :) svårt med formuleringarna idag, jag menar såklart att samvetet inte tillåtit att vet inte tillkallats... Ja, ni fattar :)

3 dl musli? Jisses... Förstår att TS reagerar men du nej, folk kan göra misstag.

Jag har egen gård och personen hänger inte här, ingen som känner personen heller mig veterligen. Jag har inget behov av att svartmåla personen i någon bekantskapskrets, jag skrev av mig här. Kommer någon i personens bekantskapskrets få reda på händelsen kommer det bero på att personen själv berättar och om jag nu har så fel och är orättvis så blir det väl jag som får skiten= ingen skada skedd.

Med tanke på vad som hände i en annan tråd här under hästmänniska ( Hur hantera andras okunskap) så ser man hur liten hästvärlden och Buke är. Många läser här utan att vara aktiva. I den andra tråden fick de som svartmålades reda på tråden via folk i en grannkommun. Folk som identifierat både trådskaparen och de anklagade. Jag tycker att all sån här pajaskastning där det finns två sidor av ett mynt inte passar på ett diskusionsforum. Ta det er två emellan. Vi vet ju ingenting om vare sig ditt sätt att sköta hästar eller hennes kunskaper och vi har inte sett såret som nytt ( och inte du heller) eller hört hennes historia.

Du får på sätt och vis också ta ditt ansvar för det var du som gav henne ansvaret. Om du vill att din häst ska vara så trygg så skulle du aldrig gett över ansvaret på någon annan. Det är faktiskt inte ovanligt alls att skador blir betydligt värre och ser betydligt värre ut efer ett tag. Särskilt sårkador.

Men det är ju bra att du känner att du kan ta skiten ifall den slår tillbaka på dig. Hoppas att din "hjälpare" är lika hårdhudad som du. Själv hade jag blivit Väldigt ledsen om jag först fått en utskällning när jag trott att jag gjort mitt bästa och sen blivit uthängd på nätet. Jag antar att hon inte undlät ringa dig för att hon sket i hästen. Hade hon haft den synen på hästar hade du väl inte bett henne om hjälp från första början?

Jävla människa. Jag vet precis hur du känner. Jag har ett enormt kontrollbehov när det gäller mina hästar så när en annan skulle släppa ut hästarna en morgon hade hon inte sett hästens morgonfoder-hink, (ska tilläggas att det är en unghäst) så hon gav hästen 3 fucking dl müsli! Något han ABSOLUT INTE får äta då det innehåller helt fel grejer. Gissa om jag var förbannad när jag såg att fodret låg kvar i hinken när jag kom till stallet!
När jag skällde ut henne sa hon: "men det var mamma som gav dom" sen ångrade hon sig och sa: "jag såg inte hinkarna"
Oh tjena liksom. Dom stod precis utanför boxen med FRUKOST-locket på. Man kan då inte lita på någon annan än sig själv. Usch, arg jag vart.

Hon gav din häst 3 dl müsli i all välmening, knappast något din häst mådde dåligt av, den tyckte säkert det var jättegott.
Jag hade tackat för hjälpen och sagt att "nästa gång får du allt ta och ge frukosthinken utan för boxen" med ett leende.

Här är det du som beter dig väldigt ohyfsat enligt min mening. Aldrig att jag hade hjälpt någon som beter sig så som du.

Jag läste faktiskt den tråden och det blev ju inte en kul historia...
Pajkastning är aldrig kul, jag har inget behov av sånt men jag skrev som sagt av mig. Sen är det så att ingen som läser känner varken mig eller den andra personen och att var och en får göra sin egen bedömning. I detta fall tycker jag ändå att jag hållit beskrivningen generell just för att inte någon ska bli utpekad.

Jag läste faktiskt den tråden och det blev ju inte en kul historia...
Pajkastning är aldrig kul, jag har inget behov av sånt men jag skrev som sagt av mig. Sen är det så att ingen som läser känner varken mig eller den andra personen och att var och en får göra sin egen bedömning. I detta fall tycker jag ändå att jag hållit beskrivningen generell just för att inte någon ska bli utpekad.

Det finns alltid risk att folk känner igen sig/andra, det är ju ganska troligt att personen ifråga faktiskt nämner historien och det är nog få som är 100% anonyma här. Världen är bra liten ibland.

Hej darling...

så här är det, det tar längre tid att hitta en jävla penna och papper för att skriva den jävla lappen och sätta på boxen än att ringa dig.. avskeda!!!
utskällning eller ej, man ska INTE lämna en skadad häst utan att prata med ägaren! det är en sak om den är ett ytligt sår som knappt blöder.. men så va ju inte fallet.. personen skrev ju för fan att det va svullet!!!! Jag hade fan örfilat personen om det va leffe! :banana:

löv u!

det kanske inte är liiika illa som att lämna en häst med ett blödande/svullet sår...

Så bra skrivet Voff ! Det är lite konstigt med en del hästfolk, att det jämt ska skällas och gormas en massa. Jag kan inte förstå vad som blir bättre av det ?
Åker man bort och lämnar stallet i någon annans vård så har man gjort det valet. Då får man ta det fulla ansvaret för sitt beslut, eller finna sig i att stanna hemma. Det har hänt att jag har åkt bort och sedan tänkt att det var synd att jag inte var hemma... men aldrig att jag i efterhand skulle sluldbelägga den som har försökt ställa upp, vad hjälper det ????
Det är väl inte svårare än som så, att bestämma sig för att nästa gång frågar jag någon annan, eller så åker jag inte mer bort.

KL

måste säga att jag aldrig förvånas över svar och reaktioner man får i trådar på bukefalos.
menar ni på fullt allvar att just denna grej - att man överlåtit ansvaret till en rutinerad hästmänniska, att man får skylla sig själv och att det är helt naturligt och inte den personens "fel" att denne inte rapporterar genom ett enkelt sms/telefonsamtal, om ngn incident inträffat?

jisses.
andra trådar kan ni härja i, om petitesser, men nu helt plötsligt så är det synd om stackaren som erbjudit sig att hjälpa till.

ansvar och ansvar säger jag. det brukar vara ett samarbete när det gäller vuxna människor. I detta fallet tycker jag det är solklart, att självklart skulle människan smsat eller ringt, bara för att ge hästägaren en chans att ta ställning. Det handlar ju lika mycket om den som passat stallet - att ha ryggen fri genom att hellre ta det säkra före det osäkra. det brukar man göra vid skador.

sen kan jag däremot tycka ngt ang den mindre lämpligheten kanske att starta en tråd på bukefalos ang. detta. men det får stå för sig självt : )

visst, jag håller med om att personen borde ha ringt. Men den missen i emot TS reaktion, att skälla ut och sedan skriva om det på ett ofentligt internetforum tycker jag inte ställs i proportion.

Som jag tidigare sa så kan sår se helt annat ut som "färska" mot bara timmar senare.

Min förra häst skadade sig i hagen (såg ut som ett skärsår vid vid sidan om kalleden) och mycket erfaren vette kom. Han gav stelkramp, skrev ut salva och ordinerade boxvila i tre dagar. Sen skulle han återkomma. Jag hade ingenting att invända mot det. Såret såg rätt obetydligt ut.

Sen blev det fulare. Tre dagar senare tittade vetten igen på det och sa "Åh fan, det här var ju mycket djupare än vad jag trodde. Detta skulle jag ha sytt istället"

Nu blev det mera boxvila och sjukhage än beräknat men inte skällde jag ut veterinären för hans felbedömning. Sår kan bli mycket värre när sårkanterna drar ihop sig och såret glipar upp.

Jag vänder mig inte emot att Ts lackade ur över att personen inte ringde. Men jag tycker att man kan sköta det snyggare. Varför inte bara snacka med personen och säga "Du jag blev rätt besviken på att du inte ringde mig, såret såg rätt illa ut nu när jag kom hem" Sen är det bra med det.

Antagligen var väl "hjälpen" en vänn (vem annars låter man ta hand om sina hästar i flera dagar?) och hon lär väl ha gjort en massa bra hästsaker tidigare för att ha förtjänat detta förtroende att passa hästarna. Då tycker jag att TS reagerade i starkaste laget.

Tack Mackan.
Nu när ilskan lagt sig så kan jag förstå reaktionerna mot att starta en tråd där en person kan bli utpekad. Jag försökte hålla detaljerna så få som möjligt, vet mina egna och personens omständigheter och kan till i princip 100 % säga att denne inte kommer bli utpekad (helt säker kan man aldrig bli).
Mitt syfte med tråden var dock absolut inte att svartmåla eller peka ut någon, bara få ur mig hur jag kände och höra hur andra resonerade.

Det KAN ju vara så att personen var brorsan som jobbat på Gävle-travet i 20 år och kom ner för att hjälpa till, klantade sig rejält (enligt mig), åkte på en utskällning och skamset senare bad om ursäkt. Men h*n kan ju lika gärna fött upp schettisar i Norge, varit hästskötare på landslagsnivå eller vad som helst.... Hur det egentligen ligger till med den saken får ni fantisera om själva ;)

Tack för alla synpunkter dock, man lär sig alltid något nytt, både om sig själv och andra :)

Sen finns det ju grader i helvetet på en utskällning och lika många åsikter om vad som är en tillsägelse eller utskällning. Om jag får kontra och försvara mig då, så vet ju inte du (eller någon annan) exakt mina ord, om jag gick till personangrepp, handgemäng och fullständigt flippade eller helt enkelt (om än upprört) förklarade mitt missnöje med den uteblivna rapporteringen och höll mig till saken utan en enda enda svordom....

Vet inte om du missade att tåsträckaren delvis var av, till större del dessutom?... Nåväl, där får vi väl helt enkelt ha olika åsikter.

Jag blev ju naturligtvis helt vansinnig och skällde senare ut personen i fråga efter noter.

Bildade min uppfattning av detta du skrivit. Men du kanske tog i mer när du skrev detta än du gjorde i utskällningen...

Ja visst, så skrev jag, jag blev vansinnig men om och hur vansinnet fördes vidare till orden kan fortfarande kan ingen precis veta, inte heller hur jag skäller ut folk efter noter. Jag kanske är ett oförskämt rivjärn eller en lugn saklig person.
Jag vill bara belysa att historien också tolkas av den som läser, vilket jag är väl medveten om. Därför har jag inte försvarat mig tidigare mot synpunkterna mot utskällningens utformning, eftersom jag vet att folk är väldigt olika känsliga när det kommer till kritik/tillsägelser/utskällningar.
Nu har jag fått försvara mig på den biten, tack.

Men det är väl ingen som tycker att hjälpen inte borde ha ringt? För mig är det iaf TS reaktion som jag inte tycker är ok.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka