Sv: Så arg...hur f** kan man göra såhär?!
kl
Jag är inte den som skäller ut folk men det har hänt tillfällen då jag väldigt gärna velat.
Första gången var i ett kollektivstall där vi alla hjälptes åt att fodra. Alla gjorde iordning färdiga hinkar som skulle hänga i ett rum med dörren precis bredvid våran whiteboardtavla. Dörren var alltid stängd och skymde inte tavlan.
Min fina häst hade varit halt en tid och vi trodde det var hovböld, så även veterinären. Men så en kväll när jag var där stod hon i typisk fångställning och rörde sig så också. Som en försiktighetsåtgärd tog jag bort foderhinkarna och skrev på tavlan att hon
ENDAST skulle ha hö pga misstänkt fång.
Hinkarna hade jag redan mat i så jag la bara undan dem utan att ta ur maten MEN de låg inte alls i närheten av vare sig de andras hinkar eller höet. Hinkarna låg bland mina grejer. Tror ni inte att hinkarna var tomma när jag kom dit dagen efter!?!?! Jag ringde naturligtvis och tänkte att de bara hade hällt ut maten nånstans men då säger tanten att hon gett hästen!!!! grrr.....
Den här tanten tyckte iofs att jag skulle släppa ut min häst(då konstaterat fång) i en stenhård paddock för fånghästar ska stå på hårt underlag...hm...hon hade ingen förståelse för att jag bäddade upp och lät henne stå mjukt inne.
Andra gången var jag faktiskt riktigt riktigt förvånad för då hade jag flyttat till ett stall som drivs av en tjej som haft hästar hela sitt liv och är väldigt duktig med dem. Det var andra gången min häst fick fånganfall och som sig bör blev det boxvila på endast hö. So far so good. Men så upptäckte jag att det fanns ngt i krubban ibland. Frågade stallägaren och mkt riktigt...hon hade tyckt synd om min häst och gett henne lite betforvatten...av alla fodersorter...betforvatten!!!
Jag förklarade ganska lugnt att det absolut inte fick ske mer men inombords var jag sååå upprörd, för att inte säga RÄDD!!!
Nu har jag mina hästar hemma på lösdrift. Den enda, förutom jag, som fodrar dem är min sambo. Och han gör bara som det står på lappen - inga egna beslut. Däremot skulle han ringa om nåt är fel för han älskar mina djur lika mkt som jag.