Ryttarlicens

Sv: Ryttarlicens

Du måste ha en ryttarlicens som gäller upp till nationell klass, alltså den dyraste ...

är du säker på det?

jag har tävlat några regionala tävlingar genom åren och jag har alltid bara haft licens för öppen klass.... senast i helgen och de sa inget om att det var fel licens?

hmmmmmmmmm........

Jag är tämligen säker, har tävlat regionalt och nationellt sen 2005 och har iofs alltid haft nationell tävlingslicens.
För mig känns det som om öppna licens är just för dom öppna tävlingarna ...

Men nu blev jag osäker :p

Nä, det behövs väl bara för öppen klass? Nationell ska du ha om du ska tävla SM eller andra nationella tävlingar t.ex. Sydsvenska mästerskapen.
Annars räcker licens för öppen klass till både kval-, regional- och öppnaklasser. Så har jag förstått det iaf!

Aah, jag har ju bara kört på min nationella av ren vara :rofl:
Men då har jag lärt mig ngt nytt :)

Om jag ska tävla regional tävling, vilken grad på ryttarlicensen måste jag ha då? :confused:

Hej! Jag var med på en regional tävling förra veckan (VSM) Då hade ja bara öppen klass och ingen sa ngt om det.

Så de ska räcka emd öppen klass.

Natinell ska du endast ha om du tävlar SM eller större!

Hej! Jag var med på en regional tävling förra veckan (VSM) Då hade ja bara öppen klass och ingen sa ngt om det.

Så de ska räcka emd öppen klass.

Natinell ska du endast ha om du tävlar SM eller större!

Nationell ska du ha om du tävlar nationella tävlingar eller därutöver! Och vill du kvala till SM måste du tävla nationellt.

Annars är det beroende på vilken klass du tävlar som avgör vilken typ av licens du behöver!

Man kan kvala till SM även på en regional i a-klass.. På en nationell tex VSM, SSM osv ska du ha licens för nationell.

När ni ändå talar om Öppen och regional så tänkte jag passa på att fråga vad menas med regional? vad är skillnaden mellan Öppen och regional?

Ja, fast VSM var regional i år.

Stephi: Regional är en tävlingsform, alltså, det finns olika sorters tävlingar:
- Lokala (tex KM el lättklasstävlingar)
- Regionala (där man rider i A/B/C-klass i öppen klass (återkommer till vad det är) och kan kvala till SM (på vissa finns också lättklasser.)
- Nationella (SM eller liknande). Nationella tävlingar funkar på samma sätt som regionala (SM undantaget som har speciella kvalregler), men A-klassekipage brukar ha förtur, och därför kan det på nationella tävlingar ibland bara bli A-klassekipage.
- Internationella = landslaget rider (landslaget presenteras varje år på SM).

Öppen är en form av en klass, alltså en tävlingsgren, tex V1 (öppen klass) i stället för V5 (lätt klass). I öppen klass ställs större krav på precision, och framför allt att tempot är korrekt. Om man jämför öppen fyrgång (V1) med lätt fyrgång (V5) så ställs alltså större krav på tempot i tex korta tölten (det måste vara riktigt kort nu) och momentet ökad tölt tillkommer.

Det finns alltså tre typer av licenser:
- Lätt som gör att du kan tävla lättklass på lokala tävlingar (eller regionala om tävlingen arrangerar lättklasser).
- Öppen som räcker om du vill tävla öppen klass på lokal eller regional nivå.
- Nationell som behövs för att kunna tävla nationellt, på SM och internationellt.

Hoppas du blivit lite klokare :)

/Anna

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Islandshäst Har islandshäst som ogillar insekter till graden av att han får panik. Men han vägrar flugtäcke 🤪 Vi blandar ihop en spray av...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka