Sv: Ryttarförening överklagar dom efter hästspark
Detta är ju en fasansfull tragisk historia, stackars människa som fick sitt liv helt förstört! Man har nog svårt att tänka sig hennes och hennes familjs lidande!
Vad jag läst om historien i Ridsport så är det ju inte klubben i sig som ska punga ut med ersättning, det gör ju deras försäkringsbolag. Vilket gör att jag inte förstår att de håller på att överklaga i all oändlighet?!
Olyckan har ju skett, oavsett vems ansvar det var, varför inte låta den stackars människan lägga det hela bakom sig? Vilket hon ju inte kan så länge klubben håller på att överklaga!
Personligen är jag förvånad att ngt sådant här inte hänt tidigare! För den nonchalans angående säkerhet som är på en tävlingsplats, den gör i allafall mig ofta helt mållös!
Som hästmänniska så skulle jag aldrig klämma in min häst tillsammans med andra vilt främmande hästar i trånga utrymmen! Vilket ju skedde i det här fallet. ALLA hästar kan i ett sådan läge skada sig själv, andra hästar eller människor! Det VET hästfolk som använder hjärnan!
Likaså så är åskådare och andra än ekipagen lika nonchalanta de, det ska promeneras i snigeltakt där hästar är, tex ingångar till framridning, passage mellan framridning och bana osv. Jag litar inte blint på att vilt främmande hästar har ett beteende som gör mig säker att "sitta under magen" på dem! Men det verkar allt för många göra!
Var på en tävling i söndags där klubben var mkt noggranna med säkerheten. De skiljde åt hästar/ekipage och publik. Men hur många ggr fick de inte tjata om att folk på backen inte skulle gå på ett visst ställe! Visst, jag gick också där, man var tvungen att passera för att komma till tex banskiss, men då är det ju upp till mig att vara uppmärksam och gå så kort tid som möjligt där! Tävling = ekipage/hästar 100% företräde anser jag.