Ryttarens vikt på islandshäst??

misen

Trådstartare
ja vad säger ni.. över allt läser man att en isis kan bära bra över 100 kg.. men e de verkligen så..

vad tycker ni för vikt gränser om man utgår från att de e en ruttinerad ryttare med bra egen balans. självklart om de e nybörjare så krävs de mer av hästen å då sänks ju kilona.. säg att hästen e 135-140 i normal byggd...
kan ju utgå från att de över 5år e hästar som rids 3-4 dagar i veckan skogs lull..

Upp till 4 åring (håller påå ridas in)=
5-7 åring=
vuxen=

Sv: Ryttarens vikt på islandshäst??

Det går inte att säga sådär rakt av.
Det beror på massor av olika faktorer som ryttarens längd, kroppsbyggnad, balans samt kroppskontroll, och hästens kroppsbyggnad, balans, kroppskontroll, muskler etc. Och till det vilken typ av ridning, hur ofta, underlag , utrustning med mera med mera. "Normalbyggd" kan betyda tusen olika saker bara det.
För en vuxen islandshäst på ca 135-140 kan jag tänka mig allt från 55 till 90 kg beroende på massor av olika faktorer.

Men jag själv är lite "mesig" och tycker att generellt passar inte väldigt stora ryttare så bra på så små hästar.

Vad är normalt byggd?
När jag började med islänningar var "normalt" en kraftig och kompakt byggnad, numera tycker jag att det blir mer och mer drag av welsh i dem, långa tunna ben och inte alls samma muskelmassa.
Blir skillnad då på hur mycket man kan bära tycker jag.

jag tex e kort å bred men några extra graviditets kilon kvar.. väger la typ 80 :(
är jag för tung att börja sitta in mina två 3.5 åringar? alltså åka häst 1-2 ggr/vecka i kanske 10 min?? i kanske 1 mån. sen ska dom stå hela vintern.
Eller behöver jag hitta nån som gör de åt mej??

den ena e ca 135 cm å grov
den andra e 141 cm å lite ädlare

Bägge e jämna å fina i kroppen.. (ej växt fas)

Jag skulle absolut inte säga att en normal islandshäst kan bära "bra över 100 kg" - Däremot tror jag absolut det finns individer som är lämpade för ryttare omkring 100 kg. Och en del individer högst olämpade!

Förmågan att bära vikt sitter i betydligt mer än hästens ålder, även om jag generellt inte själv skulle sätta större ryttare på yngre hästar.

Eller så kan du ju låta det vänta. Tror inte du vinner så mkt på att sitta in dem nu.

Min personliga åsikt är att 80 är väl mkt på en unghäst, men jag vill inte ha mer än 80 på nån av mina, mer än en kort stund. Kan vara jag som är nojig :)

*KL*

Bara jag som får en känsla av "Déjà vu" med denna tråd ;):banghead:

Rolle
IpL

Finns måånga trådar där detta diskuterats fram och tillbaka. Det finns mycket åsikter och rätt lite konkret forskning, så det blir mest orddueller.

jag tex e kort å bred men några extra graviditets kilon kvar.. väger la typ 80 :(
är jag för tung att börja sitta in mina två 3.5 åringar? alltså åka häst 1-2 ggr/vecka i kanske 10 min?? i kanske 1 mån. sen ska dom stå hela vintern.
Eller behöver jag hitta nån som gör de åt mej??

den ena e ca 135 cm å grov
den andra e 141 cm å lite ädlare

Bägge e jämna å fina i kroppen.. (ej växt fas)

Spontant så tycker jag att du är lite för tung för dina unghästar.
Jag är inte heller pytteliten men jag hade valt att gå ned lite i vikt innan jag hade påbörjat inridningen.
Jag vet inte hur du har lagt upp din inridning men ju tyngre man är destå viktigare tycker jag det är att ha jobbat hästen ordentligt från marken innan så den redan har hunnit sätta en hel del ryggmuskler.

ja vad säger ni.. över allt läser man att en isis kan bära bra över 100 kg.. men e de verkligen så..

Jag måste erkänna att jag aldrig läst någonstans att isisar kan bära så tunga ryttare. Vuxna män, ja, men även välvuxna skandinaver brukar hålla sig under 100-kg strecket.:)

Var en tjej som hade detta som examens arbete förra året på hippologen, tror dock inte arbetet publicerats än även om det är klart...
En tung ryttare ger hästen högre puls, mjölksyra osv.. helt enkelt jobbigare med en tung ryttare än en lätt.
Sen vad gränsen går är svårt att säga. I studien så använde man en ryttare på 50kg & 100kg (om jag inte minns fel).

Jag tror det beror på vikt, hur balanserad ryttaren är, VAD man kräver av hästen (ex. om hästen får gå fri och "lulla" i skogen, eller om man kräver samling, tempo osv.), hur hästen är byggd, ålder, vilken kondition den har osv.

Islandshästar är generellt viktbärande, men det är ingen "superman" i dem. Tror man måste börja tänka till lite.

Det har gjorts nån studie, undra om de sammanfattade den på Hippson?

Nä, jag menade på en annan, men tänkte att den bör väl ge en hint om islandshästar också, de är ju i grund och botten hästar de också :)

Det finns en undersökning som är gjord på stora lättbyggda hästar:

"Heart rates remained significantly higher when the horses carried 25 and 30% of their body weight. Plasma lactate concentrations immediately and 10 minutes after exercise differed when horses carried 30% of their body weight compared with 15, 20, and 25% weight carriage. Horses tended to have a greater change in muscle soreness and muscle tightness when carrying 25% of their body weight, and a significant change in soreness and tightness scores was found in horses carrying 30% of their body weight. Loin width and cannon bone circumference were found to be negatively correlated to the changes in muscle soreness and tightness scores. In conclusion, the data suggest that horses with wider loin and thicker cannon bone circumference became less sore when carrying heavier weight loads" - Evaluation of Indicators of Weight-Carrying Ability of Light Riding Horses Debra M. Powell.

På Hólar har vi gränsen att elever inte ska ha hästar som man (med utrustning) väger mer än 30% av hästens vikt. Medeltyngden på Islandshästar är 360kg i de senaste undersökningen jag hörde. 30% av 360kg = 108kg. Dom flesta islandshästar väger mellan 300-400kg, 90 - 120kg = 30%

Och då får man nog räkna med att de flesta ryttare som går här är välbalanserade, mycket vana ryttare som rider hästarna endamålsvänligt och jobbar för en bra kroppshållning hos både häst och ryttare.

//Nella som inte är den lättaste i världen men aldrig fått påpekat att folk inte skulle vilja ha mig på deras hästar.

jag väntar med mina 3 åringar till våren men rider nog in min 5 åring nu i stället(haft föl). Min tös på 142 cm väger 397 kg alltså måste jag va under de % talet för å rida henne i alla fall.. Hon är 5 år. visserligen rätt omusklad men komme rju jobbas ordentligt från marken förstinnan jag sitter upp sen blir de bara små "åka häst" passför henne..alltså inget jobb direkt.. sen efter års skifftet så kan man ju börja lite mer med henne =)

Det beror naturligtvis på hästen och ryttaren, hur hästen är byggd och hur duktig ryttaren är, hur länge och hur han/hon rider osv. men jag har en 18 årig kraftig islandsvalack på 142 och jag skulle aldrig låta någon på mer än 80 kg rida, om det så var bara en duktig ryttare en kort stund. Men han är bara riden av väldigt små ryttare, längd 155-160 och tyngd 45-55 kg så om hästen är van kan den säkert ta betydligt mer. Stora kraftiga och vältränade islänningar kan säkert ta 100 kg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 852
Senast: Piaff
·
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 927
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama