Ryttarens rörelser.

C

CarolaLind

*Vill ha ett ryttarforum*

Men lägger det här då ni som är intressanta att diskutera med finns här... :p

Jag har som många vet en rädsla för att rida, lite idiotförklarad har jag blivit, "vadå, det är väl bara att sitta upp och göra"

"du som är så van"

Osv.

Jag har hela tiden sen olyckan som skadade mig ganska svårt sagt att jag saknar en koppling mellan kropp och ben, jag kan inte, uppe på hästens rygg känna hästens rörelser och på så vis känner jag ju inte när jag ska ge signaler! Eller hur jag ska svara på hästens signaler..

Nu har jag turen att ha en enträgen tränare som säger sig vara säger på att få mig i sadeln ordentligt igen., (Även om han har sina speciella metoder för dett då...-Hänvisar till en viss damsadel :angel: )

Denna gången i Wien skulle jag få prova på hederlig gammal sitsträning och det var ju ok, men jag kom inte ens upp på hästen... :crazy:

Jag fick börja med att visa från marken hur jag kunde röra mitt bäcken. i alla riktningar och konstiga positioner... :smirk:

Och det gick ju bra, tills jag skulle tippa det bakåt. Inget hände.

Jag hade verkligen ingen som helst signal som knatade upp i min hjärna och beordrade denna rörelse.

Inte ens när jag slappnade av och verkligen såg mig själv göra rörelsen kunde jag tippa det bakåt.

Sjukgymnasten som var på plats ingrep genast och lät mig göra små olika rörelseövningar, och då visade det sig att de rörelserna som var automatiserade, som att krylla ihop sig för att komma ur sängen och att lyfta bäckenet från liggande ställning var ganska ok, men stående eller sittande gick det alltså knappt att forsera fram rörelsen... :(

Skönt på ett sätt att VET att jag faktiskt har en anledning att vara rädd och känslan att jag inte kunnat styra hästen blev ju fullt bekräftat.

Jag är ganska ledsen och blockerad just nu över denna situation, tränaren (Som är helt underbar) är fortfarande säker på att jag ska fixa detta men det känns som om jag skulle behöva honom varje dag i stället för 4 ggr per år...

Hjälp mig, lista upp vilka rörelser det blir som jag ej kan få hästen att utföra, och hur jag i så fall kan kompensera dessa på annat sätt!

Och, vilken behandling eller träning skulle ni råda mig att söka?

Jag jobbar ju med sådant här dagligen och har ett fantastiskt nätverk av terapeuter och tränare runt mig, men inte i Sverige.

:cool:

Sv: Ryttarens rörelser.

Kan bara rekommendera Feldenkraisbehandling (och behandling, inte rörelsemodellen). Kan tänka mig att det skulle hjälpa dig mycket.

Menar du att du inte kan kuta med svanken eller att du inte kan svanka?

Som sagt, kan varmt rek lite Feldenkraisbehandlingar.

Om du inte kan föra fram sittbenen och tippa ditt bäcken kommer det att medföra att du kan få svårt att få hästarna att sätta sig ordentligt.

Ja det är ju så... :smirk: känns liksom inte lönt att fortsätta.

*Behöver ett uppryck* ;)

Här kommer lite inspirations- och styrkekramar! Heja Carola! (Lånade din första bok på biblioteket härom veckan, ibland undrar jag hur du hinner med allt du gör?)

Tack :p

(Tredje boken kom ut igår) (Ingen reklam, den finns inte i Sverige)

Jag undrar själv ibland...men det är kul att göra sådant man gillar så då känns det som om arbete och hobby är detsamma... :d

Men jag VILL ju kunna rida också!!!

Jag har artros i vänster höft och kan därför inte föra fram vänster sittben. Jag kan inte rida flygande galoppombyten för jag kan inte sitta om. Jag provade feldenkreize och det fungerade bara så länge jag gick där. Så fort jag slutade så kom det tillbaka. Däremot kan jag säga så här, rider man samma häst så kan man kompensera sitt handikapp genom att lära hästen andra signaler för vad man vill att den skall göra.

Andra signaler japp...men vilka? hur? vem lär?

Kanske skulle detta ligga under "handikapp" i stället...hmmm...

Carmenzita har redan tipsat om en bra ridlärare, tack :bow:

Nemen usch va tråkigt!
Visste inte om att du varit med om en ridolycka då jag läst om dig så satt du på de mest "bråkiga" hästar som fanns, får jag fråga vad som hände med tanke på att du har svårt med höften?

Tror att det sitter en låsning (Eller fem) någonstans i bröstryggen, bröt en massa revben så det är säkert fortfarande strul.

Jag refererar till hästar som har bröstryggsproblem som inte fattar hjälper, kanske långsökt men kropp som kropp.

Jag ramlade och slog mig illa på 5 ryggkotor, 3 halskotor och hade en mkt långvarit hjärnskakning som gör att jag idag inte läser och stavar så bra.

Känns dock jäkligt skönt att äntligen hittat en orsak till varför jag låser mig.

Hur är det med din andning, om du har vajsing i bröstryggraden?

Ja, precis, bra fråga.. :angel: jag har jobbat med andningen i många år, även innan olyckan, och det är jag glad för, men det är inte lätt att få ett flöde, oftast stannar den på den övre delen och sitter snyggt som en andra bh. :smirk:

Hejja på!!

Har tyvärr inget att rekommendera, har aldrig haft några problem så med min kropp. Det får komma senare, mitt liv har ju inte varat särskilt länge än ;).

Jag beundrar dig! Har läst en av dina böcker och den var en ögonöppnare.
Hoppas du kommer tillbaka, antagligen får du hitta dina egna lösningar, för det kan inte vara många som haft liknande erfarenheter.

Lycka till!!

//Sofia

CarolaLind skrev:
Ja det är ju så... :smirk: känns liksom inte lönt att fortsätta.

*Behöver ett uppryck* ;)

Vet du, jag tror att man kan lära sin häst att lyssna på andra signaler också. Tänk på rejält handikappade ryttare som hittar ett signalsystem till sin häst som funkar. Kan du inte maila Thina Alsterfeldt och fråga, hon borde ju ha massor av bra grejer att förmedla. Hon brukar väl skriva på det här forumet ibland?

Eller kan du kanske "mekaniskt" lära din kropp att reagera så som du vill?

Fy så svårt för dig, förstår verkligen att du blir både ledsen och bekymrad. Men ge för guds skull inte upp, det KOMMER att lösa sig!!!

OlleAtlas

Tror absolut att Thina kan ge bra tips. Hon är en suverän ;)

Jag har inte på långa vägar samma problem men för ca 10 år sedan fanns det risk för att jag skulle bli sittande i rullstol för resten av livet efter en bilolycka. En skada mellan 3 och 4 ländkotan skapade lite väl mycket hinder i min vardag men jag hade alltid som mål att på något sätt ta mig till stallet och både mocka och träna hästen varje dag. Mockade med ryggen mot väggen och maken kom med kärran...tränade hästen sittande på en stol i en rund corall :angel: ...och så plötsligt gav allt slit resultat och jag kunde med viss möda ta mig upp på hästen. Jo, jag var också låst i ryggen/bäckenet men det har mjuknat efter hand som ryggmusklerna blivit stärkta. Läkare och naprapat beordrade mig att fortsätta och idag känner jag bara av ryggen då jag rider hästar med extremt stora rörelser. Läkaren sa att han inte trodde att jag skulle komma igång om jag inte haft hästintresset och jag är nog böjd att hålla med honom. :cool:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 196
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar