Ryttarens klädsel på lokaltävling?

S

Stall Näbbarp

Jag har nu hört lite olika bud om hur ryttarens klädsel ska vara på en lokal dressyrtävling. Eftersom jag inte har något TR hemma, slänger jag ut en fråga här istället.
Är det tilllåtet precis som i hoppningen att rida utan kavaj, dvs i ridkacka, snygg tröja e.dyl med vitt under? Så som jag har förstått får man även rida i färgade ridbyxor så länge de passar in till resten av stilen. Tänkte ffa på svarta då, inte knallrosa..*s*
Det var åratal sedan jag tävlade aktivt, så man känner sig lite ringrostig på alla nya regler, för att inte tala om alla nya program!
// Emelie

Sv: Ryttarens klädsel på lokaltävling?

Stall Näbbarp skrev:
Är det tilllåtet precis som i hoppningen att rida utan kavaj, dvs i ridkacka, snygg tröja e.dyl med vitt under? Så som jag har förstått får man även rida i färgade ridbyxor så länge de passar in till resten av stilen. Tänkte ffa på svarta då, inte knallrosa..*s*
// Emelie

Du måste ha kavaj på lokaltävling i dressyr. Ridbyxorna får vara i vilken färg de vill...

I dressyr (alla nivåer) måste du ha:
kavaj - valfri färg
ljus polotröja eller ljus skjorta med vit plastrong eller vit slips
ridbyxor - valfri färg men vitt eller ljust är vanligast
stövlar - valfri färg
sporrar - i metall, på ponny max 15 mm och rättvända
godkänd hjälm med hakbandet i funktion (dvs ordentligt knäppt och inte för löst)

På lokaltävling får du ha jodphursskor + shortchaps utan fransar istället för stövlar och du behöver inte ha sporrar.

På klubbtävling måste du ha godkänd hjälm men i övrigt bestämmer klubben.

Man behöver inte ha sporrar på lokal tävling. Det står i TR senast när jag läste.

Om du läser stycket om lokaltävling i mitt inlägg så står det där sporrar inte behövs, sist i det stycket.

hur var det nu? måste man ha plastrong trots att man har en vanlig tävlingsskjorta (m vitt i halsen) ?

Ja, enligt TR måste du i dressyr ha vit plastrong, eller vit slips, till skjorta, oavsett modell på skjortan.

Liknande trådar

Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 814
Senast: Mountains
·
M
Dressyr Jag har ridit i 26år i 20år av dessa har jag haft egen häst, men jag har också jobbat med in och tillridning och omskolning av varmblod...
Svar
9
· Visningar
2 277
Senast: mirjada
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur