Ryster på huvudet

M

Magrinette

Min häst har kommit på att om man ryster på huvudet lagom när hon börjat jobba så kommer jag av mig och måste börja om från början med att plocka samman henne.
Är det någon som har häst med samma bus för sig?
Det brukar bara hända några gånger numera, eftersom man är beredd på det, men innan hände det ofta :D
Lite störigt var det, precis när hon böjer nacken och trampar ordentligt så ryster hon på huvet och spatserar på som vanligt :rofl:

Sv: Ryster på huvudet

*Är det något som irriterar hästen i precis det läget? Halkar ett sidstycke mot ögat när hästen sänker nacken? Är nosgrimman spänd så att det blir en obehaglig spänning i käken när hon försöker ge efter? Är bettet för långt och slår mot tänderna i det läget? Har hästen ridits inspänd och känt tvång någon gång? Det finns mycket att fundera på som kan irritera hästen och orsaka beteendet, utgå inte från att det är "för att jävlas"...

OM du garanterat kan utesluta att det beror på obehag:
* Rid på som vanligt och låtsas inte om att hon gör så, då kommer hon inte fri och kommer att inse att det är lönslöst. Börja inte korrigera, skälla eller något.

Om det är OK med Pinkys lista, dvs inget fel på utrustningen å så i övrigt kan det lika gärna vara busfasoner hästen håller på med.
Pröva att driva ytterligare när hästen gör så, men var beredd när det kommer så hästen fattar att du har genomskådat den. :angel:

Jag är 100% säker på att det bara är bus, det är det som är det värsta.
Hade varit lättare om det hade varit ett obehag då hade man kunnat fixa det i alla fall :p

Men det är bara jäkelskap :)

Är det någon annan som har samma problem?? Eller något annat som hästen själv kommit på?

Man blir ju helt klart okoncentrerad när nåt sådant händer :rofl:

jag skulle hålla kvar stödet i handen o driva framåt när hon börjar, så fort hon slutar beröm med innehanden.

Min mamma hjälpte till att rida en arabvalack för några år sedan. Han hade kommit på den briljanta idén att om han skakade på huvudet när hans ägare red så hoppade hon av och kliade honom. I det fallet var det inte hästen som behövde uppfostras, det var ägaren...

/Ida

Hehe, ja så kan man också göra, tror det är det min häst försöker också.
Försöker att sitta kvar i samma hållning och med samma stöd men ibland hinner man inte mer.
Ska träna dressyr för tränare snart så vi får se vad hon har för knep :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 361
Senast: Yeah but
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar