Rynkiga mular

Sinfonie

Trådstartare
Hur kommer det sig att vissa hästar har rynkor på mulen, men inte andra?
Kan det vara tecken på brist på något?

Eller har dom bara glömt anti-rynkel-skrynkel krämen? :D

Sv: Rynkiga mular

Slät mule vs Rynkig mule :D

mular.jpg

Aha! Jag tror att det kan handla dels om hudens kvalité och dels om ålder. Huden brukar ju bli "slappare" när man blir äldre och en del blir ju rynkiga tidigt och en del inte. :)

Hm, så en 13 åring som är jätterynkig (betydligt mer än på mitt exemplar) borde ha jättekass hudkvalité?

Min ponny är "oskrynklig" i vanliga fall (som på första bilden i tidigare inlägg), men är han missnöjd med något drar han upp näsborrarna så hela mulen blir en stor rynka :laugh: :p
Jag tror dock inte att det har med hudkvalitet att göra, utan med hur hästen är "uppbygd". :)

Slät mule vs Rynkig mule :D

mular.jpg

Detta kan mycket väl vara ett smärtsymptom. En häst som har ont spänner sig i ansiktet (precis som vi gör). Om det bara är tillfälligt kan det vara en del i hästens kommunikation. Näsborrarna dras upp och rynkas om hästen visar något missnöje- tex vid sadling, om en annan häst kommer för nära maten osv.

Om man har en häst som alltid är spänd och rynkig vid mulen så är det ett ganska säkert tecken på att något är fel- om det så är fysisk smärta eller vantrivsel.

Där sa du nog något :bow:

13 åringen vet jag har/har haft ont.
Ponnyn ska jag undersöka imorgon, ifall jag kan hitta något.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 938
Senast: Mint
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 896
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 289
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka