Rymmarkungen

L

Linnda82

Har ett problem, ett stort mycket hoppkunnigt problem:bump:

En valack på 171 cm som inte går att ha ute i hagar eftersom han hoppar ut. Ägaren släppte ut honom, nytt bete med många välkända kompisar, stängde grinden och hann inte mer än vända sej om innan hästen kom farande över.

Han har gått i specialhagar med staket på 1,50 men hoppar ändå. Han kan hoppa emellan hagarna, går där han känner för helt enkelt. Kunde han väl få göra om det inte vore för vägarna och att han för eller senare drar med sej resterande 15 hästar ut på äventyr :/

Några tips, knep eller knåp för att få honom kvar i hagen ? Just nu står han alltså inne hela dagarna och har skittråkigt.

Sv: Rymmarkungen

Hmm knepigt :/
Kan ni inte sätta upp skyhöga staket överallt ? kanske fult/ dyrt och svårt men det är ju en lösning på problemet iallfall?

hoppas ni kommer fram till en bra lösning :)!

jag hade en pålle som hoppade (höjden på staketet va inte av vikt) så fort det va dålig fart på strömmen. när det va rejäl ström så stannade han jättefint i hagen, detta trots att han aldrig slog i staketet så hurvida strömmen va stark eller inte borde inte haft betydelse. men det hade det.

hur är strömmen i era hagar ?

Älgstaket:angel:

Nä men hur är elen?

"Visa" honom att den är på:devil: om han hoppar ändå så är det väl "bara" att bygga 3 meter höga staket:crazy:

Vad jag vet så får man inte ha el i taggtråd ;) Och om vi säger så här, ägaren har inte jätteuppdaterade stängsel så lite får han väl skylla sej själv att hästarna rymmer men en helt ny hage blir det nog inte tal om heller.

Då får jag nog hägna den själv...

Vår gamla tävlingsponny efter Kimble var precis sådan som du beskriver i unga år.

Han hoppadde över ALLA staket, oavsett hur vi byggde dom:angel:

till slut tröttnade jag, släppte honom lös istället, och lät honom gå utanför hagarna, och efter någon månad tröttnade han på att hoppa in till polarna, jag släppte in honom i hagarna igen, och efter det har han accepterat att det faktiskt är ok att gå innaför staket.

Vet dock inte om det är eatt rekomendera att göra så:angel:

Vad jag vet så får man inte ha el i taggtråd ;) Och om vi säger så här, ägaren har inte jätteuppdaterade stängsel så lite får han väl skylla sej själv att hästarna rymmer men en helt ny hage blir det nog inte tal om heller.

Då får jag nog hägna den själv...

Taggtråd:eek:

Då får han ändå fixa nya hagar snabbt nya lagar förbjuder taggtråd till häst.

Fy vilka skador häststackaren kan få:cry:

Jag hade aldrig haft min häst i en hage med taggtråd:mad:

Vi hade en sån på bete och ärligt talat fick han åka hem:angel:

Han inte bara hoppade, han kröp mellan också om det var alltför högt(stoort halvblod - hopphäst) enligt ägarna. De hade enorma bekymmer med sin rymmare eftersom ingen villle ha honom i sina hagar. Vi provade pga goda vänner men det gick inte. Han kunde hoppa ut i grannens havreåker, gå ut på bilvägen mm mm.

De sålde honom sen så jag vet inte hur det gick. Det är verkligen ett handikapp. Han hade gått i rasthage med 170-stängsel (eller om det var högre t o m) men då kröp han mellan järnrören som staketet bestod av. Han hade t o m krupit mellan eltrådar med el på, när en stallägare såg på. Han ville ut helt enkelt.
Vi hade enorm hage som han gick i men det spelade ingen roll.

Staket tycktes vara en utmaning för honom:cool:

Jag har tyvärr inga bra råd, som sagt om det inte är din häst. Det är jättejobbigt när de väl upptäckt att det GÅR Är det ens egen häst måste man hitta smarta metoder att få den att inse att det INTE går. Men som det lät var det en häst i stallet och inte din egen?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är inte mina hästar men jag har ridit i detta stallet i 10 år och känner mej väl ganska delaktig i det mesta och får va med och tycka och bestäma och så där. :)

Taggtråd i alla hagar här, peppar peppar så har inte en enda häst någonsin vart skadad på nåt sätt här ute trots rymningar hit och dit och rusningar rakt igenom tråden.

Vet inte om det var här jag skrev det men taggtråden kommer nog vara kvar, inte högsta prioritet (inga påhopp nu, det är inte mina hästar, mina staket och inte era heller. Det är ägarens val och jag kan inte styra där)
Skulle va i så fall om jag sätter nytt staket själv men med 2 småbarn, en sambo som jobbar och bara 24 timmar på dygnet så hinner jag inte :/

Men hjälp... vad GÖR man med en sån häst? Det är ju nästan så man får ha den tjudrad på lång lina ute och rasta av den i ett ridhus? Eller bygga nån lösning med plank eller en innergård omgiven av byggnader eller nått :eek:

Hästen skulle få sitt livs överraskning av tråd med rejäl ström i.

Skulle tro att det är det enda som hjälper. Har han en gång fått en ordentlig stöt passar han sig nog.

Men om ni inte har eltråd (med el i då självklart) så får ni ju lite skylla er själva :p
Det KAN ju hjälpa...

Tänk på att om ngt händer så är det på hästägarens ansvar (ex om ngn skadas i en bilolycka pga hästen..)

Kan ni inte "förlänga" stolpen som finns och bara dra en eltråd högst upp? Kanske vinkla den lite inåt hagen oxå så att taggtråden är en liten bit längre ut. När hästen får en stöt, att den inte råkar kasta in ett ben el nåt i taggtåden.
Det kan ju funka och är en "slö-variant" om man inte vill dra om hela hagen. Såga till antalet bitar, skruva dit isolatorer och ta med skruvdragaren ut i hagen:)
Var inte för snåla med längden, om det är en storhoppande häst.

Lycka till!!

/ J.

Jag vet inte hur det gick, tjejerna sålde honom..... Men han var rätt ung då, kanske lugnade han sej med tiden...... De var helt olyckliga. På vintern gick han i en rasthage med höga staket ett par timmar medan stallägaren var där och kunde se. (det var hon som såg honom KRYPA ut:crazy: en gång)

På sommaren var det nästan värst när andra gick på bete och de ville ha honom ute mer. Det var då vi sa att vi kunde prova pga stora hagar, man tycker inte han skulle BEHÖVA rymma då. Men det gick ju inte heller:crazy:

Han såldes dock inte i första hand pga detta ska jag väl lägga till utanför att han var en sån otroligt talangfull och ambitiöshopphäst (:angel:) att de inte tyckte att de själva hade kapacitet att ta tillvara honom.

Men på mer "normala" rymmare skulle jag rek som någon skrev, prova att höja stolparna och se om det hjälper och självklart ska elen fungera! Det är ju nummer ett!

ridskolan hade problem med en ponny som kröp ut.. de snurrade ståltråd runt nosdelen på grimman och hade en bit på 50 cm hänga ner från undre ringen.. så när har började sticka ut huvudet fick han en stöt på nosen (där pälsen är tunnare än på halsen)..

det fungerade ganska bra tills ponnyjäkeln tog sats och hoppade mellan trådarna som om han hade ett glödande järnspett i baken.. men ponnyn sprang bara in i stallet (matglad) aldrig nån annanstans.. och det var inte varje dag heller.. kanske var eller varannan vecka.. nu är han i Trapalanda

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: Snurre
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 342
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar