Ryktning :):)

L

lemonadsaft

Hur lång tid spenderar du varje dag på att rykta hästen, och vad är resultatet? :bow: Visa gärna bilder på hästen :):)

Sv: Ryktning :):)

ryktar ca 1 timme varje dag, ibland 2 om hästen får en promanad på morgin sidan och ridning på eftermiddagen.

min häst ar blivit babymjuk i pälsen och len, + att han har otroligt glansig päls för att vara skimmel...

elvispochkaka.JPG

Jag är en av de som helt enkelt inte har tid att stå och rykta hästen länge. Allt som oftast blir det bara en ordentligare avborstning innan arbetet med hästen. Jag som har ett pressat tidsprogram måste helt enkelt välja bort vissa saker, som rykten.....
Däremot är hon helt underbart glansig och len i sin päls. Hon är fux och ibland skimmrar den så att det ser ut som hon är blöt och det kan jag säga kommer absolut inte av mycket rykt:angel:

Sätter här in en bild från i sensomras när hon ska hem från betet och inte är ordentligt borstad på tre veckor!

Jag är likadan som du Kicki71! Inte har jag tid med att stå och rykta mina hästar några timmar i taget! Men de verkar må så bra så ändå och fryser gör de aldrig. De blir aldrig blöta in på skinnet om det så ösregnar en hel dag. Min skimmel är väl inte så glänsande nu på vintern, men min lilla bruna har en sån fin lyster i pälsen. Det fast jag aldrig står och ryktar utan bara borstar av det värsta när det behövs.

Nja 20 minurter innan ridning å en stund efter har jag cirka på gromingen men det varierar.

Så här ser hon ut:

{859E7727-A378-46DD-B269-C8A682D73309}.jpg

Jag har ju min hästskötare med mig i stallet oftast.. (mamma..haha)
och hon står mer än gärna å ryktar medans ja skackar skit me stallpolarna :D

Jag ryktar ca 20 min per dag, har gjort det enda sen jag fick henne i juli. När jag fick henne var hennes päls oglansig och styv. Nu är den babylen och glanig.:)

Brukar väl bli 45min-1h, beror på hur lortig hon är. Råkar ta hand om en riktig liten lortmaja :devil: Verkar inte finns roligare än att planera in så att man är lerig långt in under täcket den dagen jag hart lite bråttom... När man väl har gott om tid plockar man alltid in en skinande ren häst *suck* vad ska man göra :smirk: Men mycket av tiden går åt till noggran visitation under borstningen, lirka ut lerbitar i hennes långa vinterpäls och bara allmänt mys. Skulle inte byta den tiden mot nått i hela världen :D

Vilken underbart söt häst!

Lättad att flera svarat som jag nu tänker - jag ryktar väldigt lite... kan dra av hästen med borsten och skrapan kanske 3 ggr/vecka, utöver det är det rotviska och en mjuk ryktborste med långa strån (pålle gillar inte hårda borstar) som gäller.
Har ett fullblod som är kort i pälsen och väldigt glansig. Brukar få kommentarer om hur blank han är, och inte beror det på frekvent ryktning. Men han verkar må utmärkt.

Bilden är under betessäsongen, då går han ute dygnet runt och blir inte ryktad utan mest avborstad inför ridning.

Gossentmkrning035.jpg

Jag är heller ingen långryktare...borstar med rotviska före och efter ritt. Har mycket blanka och fina hästar...har tyvärr ingen ny bild än...ska ordna det så fort jag får hem en ny digitalkamera för den gamla har fått "spatt":D

Varierar mellan ingen rykt och 2 timmars rykt. Men oftast så mins en halvtimma, en timme så fort jag har tid, och för det mesta har jag det. Ryktningen är ju bra för att få igång blodcirkulationen osv. Mina kusar blir alltid mjukare i kroppen och lättare att värma upp, efter en timmes rykt innan ridning. Men som sagt. Det blir inte varje dag, och det är inte min favoritsyssla heller för den delen. På sommaren vet jag inte ens om det heter ngt som kallas för ryktning....:p

Jag ryktar av ordentligt, men jag har rätt ont om tid och dessutom två hästar som jag kan inte stå så länge som jag vill

Jag brukar Borsta 1-2timmar dagligen.:eek: .:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag borstar min pålle ca 30 minuter om dagen. Vissa dagar blir det inget alls om jag arbetar kväll osv. Han glänser i pälsen och är len som en babyrumpa i pälsen.

Jag tycker det är kul att borsta och hästen tycker det är mysigt så det blir så ofta som jag hinner med det.

Jag ryktar sköthästen i minst en halvtimme, gärna längre nästan varje dag. Jag blir ofta trött i armen och lite uttråkad efter ett tag, men jag brukar rykta bägge sidorna flera gånger istället för att sega en gång på båda sidorna. Han är väldigt blank och len i pälsen men det har ju med mycket annat att göra än rykt också, men visst spelar det in.

På bilden är han iofs badad också, men han är ungefär såhär blank annars också.
Bild-001.jpg

Tur att jag inte är ensam med snabbryktning, står också och trimmar i 30 minuter.. ;p;p

Underbara hästar alltså!

Tidigare ryktade jag oftast i uppåt en timme varenda dag... :eek: Men har haft seninflammation i båda armarna, så kan knapt rykta öht numera, borstar bara av dom. Märker inte någon stor skillnad på hästarna faktisk....

Gud så pinsamt...
Jag ryktar mitt sto ordentligt 1 gång i veckan. Men borstar henne nogrannt före och efter ridning, både med en grov, och sen en fin borste. Spolar benen pga av leran och kollar alltid hovar och så. Men själva rykten har jag blivit extremt lat på. Men som sagt en ordentlig rykt får hon en gång i veckan.
Kanske sakta ska avancera till 2 ggr / vecka... hehe :o

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: fio
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama