Ryktena som flödar om Frontline..?

L

Lionheart

Vilken djungel.. Jag har i ärlighetens namn aldrig vågat ha fästingskydd till vovvan innan, då man hört både det ena och det andra. Men denna säsongen fick jag något uppvaknande och köpte Frontline.. Jag droppade på det och några dagar efteråt började hon löpa=förändrat beteende. Jag tycker dock hennes beteende har varit mer konstigt än vanligt, löpet var kortare än vanligt, var aldrig inne i märkbart höglöp och hon är nu stressad som tusan, trots att löpet la av för en vecka sen.. Hon hade problem med stress innan, men dom har vi jobbat bort. Träningen har dock legat på en låg nivå nu sedan vinteruppehållet, så den kan gå att förklara på ett enkelt sätt.. Men så hör man människor berätta värstinghistorierna om fästingmedel så jag kan inte låta bli att oroa mig ändå.. Är det många som använder frontline? Har ni märkt något på era hundar? Bör jag hålla uppsikt? Ge nästa dos också eller sluta? Usch :p

Sv: Ryktena som flödar om Frontline..?

Har använt Frontline i många år - sedan det kom till Sverige gissar jag nästan och då var det receptbelagt ;)

Har använt både spoton och spray och aldrig haft några biverkningar (Trots att det applicerats på ganska många olika raser och individer.)

Jag har aldrig testat Expot, men väl Scalibor halsband och där sett flera stora och riktigt negativa biverkningar. Allt från ett uppblossat "fukt-excem" runt hela halsen kom från kvällen till morgonen utan att hunden varit fuktig/blöt, till oförmåga att spåra, stora rädslor som "blossat upp", ljudkänslighet, balansrubbningar mm.

Tyvärr är ju alla effektiva fästingmedel giftbaserade och måste ses som ett "pest eller kolera"-val!

/Swat

Frontline är det mildaste av de medel som kan köpas på apotek, själv har jag använt ExSpot i väldidgt många år till flera hundar av olika raser o ingen enda har blivit konstig eller sjuk, hellre gifter än fästingsjukdomar som kan vara dödliga.

Se t ex:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1101948

Nu vet jag inte om ryktena direkt flödar, mest är det folk som hört o trott o som sprider oro utan faktisk substans, vid biverkningar skall man se till att vet gör en anmälan om det.
Här kan du läsa om frontline o dess kända biverkningar:
http://www.fass.se/LIF/home/soktraf...frontline&searchtext2=&searchtext10=&area=all

Alla verkar ha blandade erfarenheter av de olika preparaten som finns på marknaden.

Min hund fick stora kala fläckar när vi använde frontline och dagarna efter det hade applicerats så var han ganska låg.

Använder numera Scalibor och vet flera som har haft hemska biverkningar av det men ingen av våra hundar har haft minsta lilla biverkning av dem

Jag använder scalibor halsband på våra labbar. Jag testade förrra året med frontline och exspot eftersom den ena var valp. Tyckte inte alls att det fungerade, mina hundar är troligtvis i vatten för mkt för att det ska fungera. I år har båda scalibor, inte en enda fästing, de är pigga och glada. Den gamle labben har haft scalibor i många år och aldrig fått nån reaktion på det, unghunden har inte fått nån reaktion heller.
Men min mammas hund däremot tål inga fästingmedel alls utan tappar päls och blir dåsig av alla preparat. Ser nästan ut som hon får skabb, tappar pälsen och blir skorvig. Inte kul alls eftersom de också bor i ett väldigt fästingrikt område.

/LL

En av mina tidigare hundar tålde inga fästingpreparat alls. Av Frontline blev hon dåsig, fick klåda och kräktes. Detta var ändå det medel som hon tålde bäst.

Däremellan har jag bott långt norröver och inte behövt tänka på fästingar men nu har jag flyttat till ett väldigt fästingrikt område och har provat Frontline på mina nuvarande två. Var nervös hur framförallt den ena hunden skulle reagera eftersom hon dels är samma ras som den förra hunden som inte tålde medlen och hon dessutom är väldigt känslig för övrigt (tål t. ex inte vaccin). Men till min stora glädje så tål även hon Frontline :)

Det här med fästingmedel känns verkligen som en djungel och det verkar väldigt individuellt vad man kan ha på sina hundar, precis som för oss människor så är de ju olika känsliga helt enkelt.

Om hon inte har några andra symptom så skulle jag nog ha provat med en dos till samtidigt som jag ökade träningen. På det sättet ser man ju om det beror på att hon är understimulerad eller om det kan bero på fästingmedlet. Uppsikt är ju alltid bra att hålla, och extra uppsikt när man har på olika medel (eller ger mediciner) :)

Jag bestämde mig förra sommaren för att testa Frontline. Jag har inte märkt av några biverkningar som jag kan vara säker på att är från just frontline, mina hundar har haft så mycket trassel att det lika gärna kan vara så att trasslet förra sommaren när jag satte på frontline var något som ändå skulle återkomma.

Den här sommaren har jag bara hunnit med en dos, men inte märkt ett dugg på min tant. Unghunden var slö, men med tanke på att hon var mitt i skendräktigheten tror jag mer det berodde på det än på fästingmedlet... Nu är unga dåren piggare igen, och nästa dos frontline får de på onsdag, så jag får helt enkelt se då hur hon reagerar.

Kort sagt är jag väldigt nöjd. Efter att ha sett hur det blir med fästingsjukdomar så sätter jag hellre gift på dem än riskerar att de blir dåliga av en fästing igen... Med Frontline på har ingen fästing satt sig. Har hittat någon som kröp runt, men inte ens det sker ofta.

Delvis KL

Tack för alla era svar! Än så länge verkar ju vanligaste symtomet vara kala fläckar, vilket hon inte fått några. Inför nästa applicering kommer vi ju vara igång med träningen och löpet helt avslutat (det är det ju redan).. Eventuell skendräktighet bör inte krocka med appliceringen heller.. Det är ju som sagt pest eller kolera, fästingsjukdom eller fästingmedel, vilket ska man oroa sig mest för? Jag fortsätter nog med medlet iaf.. Personalen på apoteket sa att halsbanden inte var bra för Collie-ras och hon har det i sig.. Kommer inte ihåg motiveringen, men antar att hon kan sina saker :confused:

Kort förklaring.
Ingen av de ingredienser som finns i apotekens fästingmedel finns med i listan.
Det handlar inte om ras vad gäller känslighet för vissa läkemedel, utan om en gendeffekt som heter MDR1

Kort förklaring.
Det handlar inte om ras vad gäller känslighet för vissa läkemedel, utan om en gendeffekt som heter MDR1

Okej tack :bow:

Jag har en collie som har Scaliborhalsband, så du har inte fått hjälp av en kunnig personal. Huruvida hundar tål olika preparat är högst individuellt.

Kort förklaring.

Vissa raser är mer utsatta för den defekten än andra, t.ex collies.

Men då är det avmaskningsmedel och vissa läkemedel man ska undvika. Vet inte om nåt finns i fästingmedel?

KL
För övrigt har märket horsewise även hundutbud med naturliga ingredienser som sägs funka på hundar. (kom på det nu)

Det är Ivermektin som till exempel Collie, Sheltie, Bobtail är överkänsliga mot (om de har gendefekten). ven andra raser kan vara överkänsliga. I Sverige finns det inget fästingmedel med Ivermektin.

Det är Ivermektin som till exempel Collie, Sheltie, Bobtail är överkänsliga mot (om de har gendefekten). ven andra raser kan vara överkänsliga. I Sverige finns det inget fästingmedel med Ivermektin.

"Hundar med vita framben" är en ganska generell regel- collie, sheltie, border collie etc. de flesta som är av vallhundssläktet bör man passa noga.

Men då är det avmaskningsmedel och vissa läkemedel man ska undvika. Vet inte om nåt finns i fästingmedel?

Lite OT, men nu ringde det till en klocka i huvudet på mig.. Vovven tål inte avmaskningsmedel, kan det ha något samband?

Lite OT, men nu ringde det till en klocka i huvudet på mig.. Vovven tål inte avmaskningsmedel, kan det ha något samband?

Allergier/intolerans kommer oftast i grupp. Är immunförsvaret redan skeptiskt mot ett ämne så är det lätt hänt att det inte reagerar korrekt i kontakt med andra ämnen också. Det behöver inte vara att fästingmedlet och avmaskningsmedel har liknande ingredienser, men kan vara så då jag har inte alls koll på vilka substanser finns i de olika preparaten.

Ja det stämmer, jag tänkte på ivomec men det var ju inte just det eftersom det är ett namn på preparat och inte den substansen som var farlig... :p

Bra då vet jag att det inte finns nåt sånt. Det finns fler saker en hund med den defekta genen inte tål men det är sånt som då förekommer i veterinärvården och inte i den vardagliga användningen.

"Hundar med vita framben" är en ganska generell regel- collie, sheltie, border collie etc. de flesta som är av vallhundssläktet bör man passa noga.
Nu vet jag inte hur frekvent gendeffekten är hos olika raser, den härstammar ju från en enda tik som fanns i UK i början av förra seklet enligt Starcastles artikel.
Mig veterligen är den inte vanlig hos Border Collie, men o andra sidan hittas den ibland hos t ex Borzoier.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka