Ryggproblem ?

C

CikkoSuit

hej hej testar att skriva igen , eftersom jag inte fick nåra tips på min förra tråd :)
min häst som ja har haft i cirka 2 ½ månad stog i 8 månader innan ja köpte han, enligt förra ägarna har inte haft problem med ryggen när dom har haft han men han blev inte riden så mkt där heller, hon föreslog att ja skulle byta sadel vilket ja gjorde den ja har nu ligger bra men inte 120%, han ömmar vid ungefär sadelns slut och är stel ungefär 5 cm från ryggraden på båda sidor, har maserat honom och han tycker det är jätte skönt men det hjälper inte så mkt, någon som har en bra idé på vad ja kan göra, börjar känna mig förvirrad :confused: , kan ju nämna att han blev väldigt lungt igångsatt och inte gjort ngt anstängande mest skritt han har även fått vila men de har inte hjälp, tacksam för alla svar :bow:

Sv: Ryggproblem ?

Träna upp hästen utan sadel. Tömkör , kör om den är inkörd...

Prova rid lugnt barbacka, blir den öm då med?

Fortsätt massagen, gå ut med hästen i skogen låt den lyfta på benen men rid den inte om den visar ömhet. ...

han blir öm även om man leder honom :( han e varken inkörd eller tömkörd men ska börja med det så får ja se va som händer :smirk: men ska testa gå i skogen med honom tack så mkt :bow:

ta kontakt med en duktig ET/Massör...

problemet kan sitta "var som helst"... ryggen kan vara sekundärt problem, så var det för min...

nacken, bogen, rumpan...

om sadeln har suttit dåligt så är ryggmuskelns fästen typ vid höftbenet och korset... sen har du framme vid manken osv...
allt hänger ju "tyvärr" ihop, så man kan inte bara massera ryggen för att det är just där det gör ont... (klart det hjälper lite!!!)

var finns hästen? kan tipsa om "världens bästa" som fixade min häst...

vad är det för ras, historik på hästens arbete/skador?

en häst med muskelproblem mår oftast bäst av rörelse, så 8månaders vila kanska inte hjälpte så mkt om det nu var problem från början...

men, hoppas det bara var sadeln! Då kan en bra massör/ET nog fixa på någon/några behandlingar.

Tömkörning är jättebra. Det tränar upp ryggmusklerna. Eftersom varken du eller din häst har erfarenhet av detta innan är det bra att ha någon som går bredvid dig och som kan springa fram om det är något (medarbetaren kan ha en longerlina som hänger löst, men ska alltså inte "leda" hästen, det är viktigt att den lär sig gå själv), de första gångerna. Börja i en paddock eller annan inhängnad, men ge er ut så snart som möjligt (kan bli småtråkigt i inhängnad). Gå på kuperad mark.

Mycket bra att du masserar. Lite hjälper det säkert. Du förstör i alla fall ingenting. Det är det svårt att göra om man bara använder händerna. Dessutom verkar ju din häst gilla det. För lite mer information kan man låna massage böcker på biblioteket, eller beställa från internet.

Jag kan ärligt säga att jag inte har någon erfarenhet av sadelproblem, då jag för det mesta rider barbacka. Men jag har både läst o hört att westernsadlar (den sadel jag har nu är en sådan), spanska sadlar och andra boskapssadlar är bättre för hästens rygg (jämfört med en engelsk sadel), eftersom de täcker en större yta, vilket gör att trycket på varje enskild punkt blir mindre. En bomfri sadel kanske kan vara ett alternativ (har hört mkt positivt om dessa, man tror att de inte ska hålla, men tydligen gör de det).

Försök kolla med en veterinär eller annan person som kan häst-ryggar.

Jag kan ärligt säga att jag inte har någon erfarenhet av sadelproblem, då jag för det mesta rider barbacka. Men jag har både läst o hört att westernsadlar (den sadel jag har nu är en sådan), spanska sadlar och andra boskapssadlar är bättre för hästens rygg (jämfört med en engelsk sadel), eftersom de täcker en större yta, vilket gör att trycket på varje enskild punkt blir mindre. En bomfri sadel kanske kan vara ett alternativ (har hört mkt positivt om dessa, man tror att de inte ska hålla, men tydligen gör de det).

en engelsk som sitter bra gör ingen skada, en spansk-bomlös-western som sitter dåligt gör skada....

har alltså inte med modell att göra, utan inpassning!

ta kontakt med en duktig ET/Massör...

var finns hästen? kan tipsa om "världens bästa" som fixade min häst...

vad är det för ras, historik på hästens arbete/skador?

en häst med muskelproblem mår oftast bäst av rörelse, så 8månaders vila kanska inte hjälpte så mkt om det nu var problem från början...

Hästen står i sätila mellan göteborg och borås typ :) det är en varmnlodstravare som aldrig gått trav varken inkörd eller tömkörd, ska inte ha haft några skador enligt dom förra ägarna, har inte gjort så mycket å har ganska dåligt musklad rygg , dom 8 månaderna vila han hade var pga av den förra ägarens lathet och inget annat :)

Hej!

Känner igen fenomenet då våran foderhäst hade problem med ryggen.. hade alltid täcke när det regnade då han var känslig för kyla då blev det spänningar i ryggen..
Sedan tog vi ut en jätteduktig massör som masserade honom ngra ggr samt lärde oss enkla övningar som vi fortsatte med varje dag + mkt lösgörande arbete i lång låg form. Vi stretchade även honom varje dag..och han blev mkt bättre..
Så mitt tips är att du tar ut en massör och låter den gå igenom honom ngra ggr , hur mkt det nu behövs och sedan underhåller du detta själv samt tränar honom på ett bra sätt som stärker ryggen och inte leder till spänningar Lycka till!!!

hej hej testar att skriva igen , eftersom jag inte fick nåra tips på min förra tråd :)
min häst som ja har haft i cirka 2 ½ månad stog i 8 månader innan ja köpte han, enligt förra ägarna har inte haft problem med ryggen när dom har haft han men han blev inte riden så mkt där heller, hon föreslog att ja skulle byta sadel vilket ja gjorde den ja har nu ligger bra men inte 120%, han ömmar vid ungefär sadelns slut och är stel ungefär 5 cm från ryggraden på båda sidor, har maserat honom och han tycker det är jätte skönt men det hjälper inte så mkt, någon som har en bra idé på vad ja kan göra, börjar känna mig förvirrad :confused: , kan ju nämna att han blev väldigt lungt igångsatt och inte gjort ngt anstängande mest skritt han har även fått vila men de har inte hjälp, tacksam för alla svar :bow:

Jag tycker att du ska ringa en kiropraktiker.
När jag köpte mitt halvblod för 6 år sen sa ägarna att hon hade haft ont i ryggen en vinter.(hon är lite av en kyckling) Hon har inte visat något sen dess, tills för ett halvår sen.

Kiropraktikern Larry Sandberg kom ut och kunde konstatera att hon hade haft ont i ryggen i flera år. Min käre ögonsten har bara ställt upp för mig och aldrig sagt ifrån.. Dåligt samvete eller?
Vi kunde inte veta,för jag har alltid fått mina hoppsadlar utprovade av diplomerad sadelmakare, och hon har aldrig visat någon symptom på smärta.

Kiropraktikern gjorde sin behandling, och hon blev "nollad" efter två behandlingar. :banana: Har inte sänkt ryggen eller visat misstycke en enda gång sen dess.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
1 978
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 111
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 705
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag brukar mest vara här för att spela ulvspel (vilket jag inte har energi till för närvarande), men jag har ju sett att det går att få...
Svar
9
· Visningar
1 563
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka