Ryggont....

E

EmblaHamilton

Har ett femårigt sto här med ryggproblem. ska iväg till klinik på fredag men ville se lite vad ni kan säga.
I augusti 2009 blev hon väldigt öm i ryggen, så öm att jag inte kunde rida på henne. Hon gick avslappnat i skritt och trav, lite stel i traven men i galoppen bockar hon bara. Lät henne stå tills nu i december med massage och arnica och såklart varma täcken. Hon hade inte ont längre och när hon vart symtonfri en hel månad lade jag på sadeln och hoppade upp. det gick fint i skritten och traven men samma problem i galoppen, kom hem efter 30-40 min och tog av sadeln. så var hon öm igen.... inte jätte öm men öm när jag drar fingrarna utmed musklerna på ryggen. nån som vart med om liknande?
tacksam för svar...

Sv: Ryggont....

Jag tycker att det är bra att du skall till klinik med henne, ta med sadeln också då. Den kan ju vara boven i dramat.
Min häst har problem med ryggen (Kissing Spines som opererades för 15 år sedan) men fungerar bra om man sköter det rätt, dvs välpassande utrustning, noga med arbeta i rätt form, gärna arbeta utan ryttare, aldrig bli kall om ryggen samt massage/naprapat vid behov.
Lycka till!

kanske kan de vara sadeln, men jag pratade med en sadelinpassare och han sa att det kvittar om sadeln ligger lite dåligt för det ska INTE göra ont så fort? :confused:

Det kan jag inte uttala mig om men om sadeln inte ligger bra och hästen har gått med den ett tag så nöter ju även ett "litet" fel på sadeln och det kan ta ett tag innan man ser det.
Orsakerna till att hon protesterar kan ju vara många, en sk låsning, muskelinflammation, KS, illasittande utrustning osv. Ta du med sadeln när du åker, det kommer ändå inte att försvåra för veterinärens diagnos:).
Reagerar hon likadant om du longerar eller tömkör eller bara med sadel på?

men varför galopperar du och travar på en 5 åring som vilat så länge. och en Et tar man väll ut om man vet att hästen har ont.
men men nu är det gjort bra att du åter till en veterinär och kollar upp.

jag kände på henne, 80 % av turen var skritt, lite trav och ytterst lite gallop då hon för det första bockade och sen att det var första turen.
Hon går fint i longering, har ej kört henne. hon galloperar mjukt och fint i hagen, är fruktasvärt pigg på dagarna och tar mer än gärna några bocksprång av glädje... jag slänger med sadeln, dom kanske kan se.

Jo, en häst kan få så ont av en sån kort tid!
Alla är olika känsliga helt enkelt!
Jag hade en valack som jag hoppade ungefär en gång var 6 e månad, sadeln passade för ögat, men när jag la handen på ryggen efteråt (sista gången vi hoppade kan jag tillägga) så sjönk hela hästen sisodär 20 cm.

Han var dock av den sorten som inte sa till, och han älskade att hoppa!

Dock ställer jag mig frågande, "så öm att jag inte kunde rida"
Rider man överhuvutaget på en häst som har ont i ryggen? Nu vet inte jag hur mkt du väger, men jag gissar på mellan 50-80 kg nånstans, ska du då sätta den tyngden på ett ställe där hästen har ont? även om den bara har lite ont så skulle inte jag det iaf.

Alla är olika känsliga, en del kan gå med riktigt opassande sadlar utan att få det minsta problem, andra som min förra valack, räcker det med riktigt lite för att de ska få jätte ont.

självklart är det rätt att man inte rider en häst med ont i ryggen, Det jag menar var att när jag upptäckte att hon hade ont så var hon så öm så jag inte kunde rida... Som du säger är alla hästar olika och även min embla älskar att hoppa, det var igentligen så jag märkte det för hon började visa ovilja mot hindrena, och jag som inte är van vid sånna konstigheter blev tveksam, för jag trodde hon hade ont i benen fram eftersom hon hoppade ryckigt. vi får se vad kiropraktor och vett säger på måndag, Hur har ni gjort med era hästar som är så äma i ryggen efter en gång? jag ska köpa ny sadel och en sadelinpassare ska hjälpa mig. brukar det bli bra då?

tuvärr tråkiga nyheter, Kissingspines... försöker forska lite mer i detta, för enligt många ryttare betyder det slutet för en tävlingskarriär? dessutom är det sorgligt nog en dyr väg att gå om man vill få hästen frisk, och dessutom då är det inte säkert den blir bra? nån mer erfarenhet?

Mitt sto (5 år också) blev ordentligt öm i ryggen i höstas. Hon reagerade inte vid ridning, men om man tryckte med handen på ryggen krympte hon till ungefär c-ponnystorlek..... -var så öm att alla var helt förundrade över att hon inte visat nåt vid ridning/sadling/uppsittning... Var bara en tillfällighet att jag kände över ryggen extra en dag efter att hon hade gått en helgkurs med rätt hård träning.
Hon fick massage och liniment. Sedan tog jag henne till klinik för koll då jag är lite nojjig pga en kompis häst som har visat sig ha ett ordentligt fel på ryggen. Hellre kolla ordentligt en gång för mycket än att förvärra liksom..
Fanns inga fel på ryggen varken på ultraljud eller röntgen, utan bara spänningar i musklerna. Vi slutade med linimentet då hon visar tydligt obehag när man häller nåt på ryggen och därmed spänner sig extra -ska ju undvika att hon spänner sig i allra möjligaste mån.
Hon fick vila en månad och sedan återbesök. Bättre men inte helt bra. Ny sadel blev det då hon vuxit ur den gamla. Vi har köpt en Back on Track -ryggvärmare som vi fäst i ett täcke så har vi det i omgångar.
Nu är hon bra i ryggen men vi kör som sagt BoT som underhåll, och ser till att hon håller sig varm. Rider med ländtäcke och hon har täcke på i hagen+inne.

Bra idé att ta din häst till klinik för säkerhets skull. Hittas inget där så är ett hett tips att kolla upp sadeln -de ändras ju en del i kroppen nu när de är unga :)

som jag skrev i tråden två snäpp upp??Tittar upp?

-åh, smarta jag läste inte hela tråden innan svar.
Tråkigt att höra :(
Vi hade en ponny i stallet förra året som visade sig ha det...

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 737
Senast: klystron
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar