ryggont, vad göra?

Lena

Trådstartare
För ca 1-1 1/2 vecka sen började min häst markera ömhet över ryggen. Vissa dar är det lite ömt ändå från manken bak till korset, men ibland ömmar han bara strax bakom sadelläget och bak på korset och då verkar han ömma mer än annars...
han är 8år och har varit travare men stått hela förra våren pga skador och sen tog jag över honom i höstas och började rida in honom. kan det va påfrestning från ridningen som gjort honom öm? eller är det mer troligt att det är någon sträckning han fått i hagen? (där han springer som en galning ibland trots att det är skogshage met stubbar, stenar och kullar) Hur länge kan man "vänta ut" en ev. sträckning? han får nu vila i hagen och gå på promenader(vid hand) samt ha lite varmare täcke än vanligt. Vissa tillfällen när jag känner igenom honom reagerar han knappt alls och han verkar inte påverkad när han rör sig i hagen. Pga detta har jag inte kontaktat veterinär än men hur länge kan man vänta att det går över av sig själv?

Sv: ryggont, vad göra?

Kan det vara så att han "vuxit ur" sadeln? Om du börjat komma igång så pass med ridningen att han börjat muskla sig mer över ryggen, så kanske den inte passar längre..:crazy:
Ibland kan ryggont bakom sadelläget/ längs med länden oxå bero på känningar i haserna eller bakknäna...

Ta ut en Equiterapeut! Dom kan göra underverk!

Min gamla häst fick jämt väldigt ont i ryggen vid fällning.
Det skulle ju kunna vara nått sånt?
Annars rekommenderar även jag equiterapeut. :)

Din häst har troligen fått spänningar i ryggen. Antingen av en illa passande sadel eller sedan den gick på travet.
Om man ställer av nen häst för snabbt (när den fortfarande är i bra kondition t ex ofrivilligt vid skador) får hästarna lätt spänningar.
Har den eller har haft problem någonstans (vilket ju är högst sannolikt för en travare, är ganska ansträngande träning trots allt) börjar det förr eller senare märkas i ryggen eftersom hästen "avlastar" sej och går ojämnt.

Håller med om att Equiterapueft är bra i såna fall eftersom de ser till helheten, dels kan de massera bort spänningar och dels kan de ta reda på avrifrån de kommer och ta bort själva ursprungsproblemet. Men räkna med att det inte räcker med en behandling.

tack för era tips. jag börjar oxå luta åt att det kan vara sadeln nu när ni säger det. Har märkt att den inte sitter så bra längre. är det nån som vet hur lång tid det kan dröja innan man ser någon bättring om nu sadeln är boven?

Att det kan vara något från avställningen/travet vet jag inte. Borde inte det synts tidigare i sådanafall, redan när jag började sätta igång han igen?
Vet inte om det finns nån ET häromkring. var kan man hitta sådana? nån som vet vad en behandling ungefär kan kosta?

Om det är sadeln som spökar, så borde du märka en förändring ganska omgående! Om han hu "bara" haft ont i ryggen lite mer än en vecka. Kika in på www.svef.se och ring runt lite.. en del equiterapeuter åker ibland ganska långt, och kanske har dom vägarna förbi... :)
En beh. brukar ligga runt 5-600 + bensin.
*lycka till*

Problemet som OFTA är på travare är att dom i prensip är omusklade i ryggen då dom oftast "bara" är travtränade sedan när vi rider inn dom lägger vi på sadel som hamnar på musklerna i runt ryggrade som "trycker" ner musklerna och då kan dom bara jobba med själva ryggraden och inte använda rygg musklaturen eftersom vi själva sätter på våran egen tyngd i sadeln också detta relaterar till fel belastningar på kotor och ligament i ryggen. Ofta så bygger dom upp kotor och liggament i stället för muskler som leder till problem med rygg och även ner i benen förr eller senare. Det vi alltid med alla hästar bode göra innar inn ridnng är att bygga muskler i rygg och kors innan vi rider inn dom lättaste såtter att göra detta på är att tömköra dom i upp och nerförsbackar där dom måste sänka nacke och huvud i vågrätt nivå med ryggen då använder dom ryggmusklerna för att kunna lyfta benen och ta sig uppför, i nerförsbacken måste dom också sänka huvudet för att kunna hålla emot sin egen tyngd. Detta tar dock ett tag för dom att komma på den teckniken och då lyfter dom huvudet i stället, och i det läget om dom inte kommit på teckniken efter ett tag är det befogat att använda matengall för att hjälpa dom på traven och se att den teckniken underlättar arbetet upp o nerför. Man skall dock inte alltid använda sig utav matengallen för att få dom till att sänka sig utan när man ser att matengallen slaknar o hästen själv använder teckniken ska man ta veck den och om inte hästen själv sängt sig efter ett tag så kan man ta bort den o efter någon gångs upp o nerför sätta dit den i gen så märker hästen att detta var lättare och dår efter börga använda sig av det tillslut. När man gort detta i någon månad och man ser att musklaturen är på uppåtgående avanserar man och börgar klättra i brantare backar, uppför dikesrenar o dyligt. DET VIKTIGA ÄR FÖR ATT BYGGA MUSKLER KRING RYGGEN ÄR ATT INTE HA TYNGD PÅ RYGGEN. Detta är a och o Lycka till mvh Jessi

tack för ditt svar. Jobbade endel med att tömköra och leda längs vägar, skog och backar. men han kanske hade behövt ännu mer för att bli starkare. Han har precis problemet du beskriver med att han helst vill lyfta huvudet i backar, men det har för mig oftast fungerat att "tvinga" honom att gå sakta = blir lite jobbigare. Det har blivit synliga resultat på muskelmassan men det blir väl till att bara fortsätta träna backar när han är bra i ryggen igen.
Imorse var han iallafall bättre i ryggen så det blir nog till att fortsätta med promenader ett tag till så han blir ännu bättre och sedan kanske köpa ny sadel så den ligger bra.

ja nu har jag alltså varit ute i stallet igen... och han markerar fortfarande ömhet i ryggen vid palpation och verkar står och spänna sig en aning. Har varit ute och tömkört utan problem, visar ingen stelhet/ orenhet eller liknande utan är pigg och framåt. busade i hagen före insläpp och verkade då inte känna av någonting... är helt villrådig nu, ska väl antagligen vänta några dagar till...

Skulle ni bukemänniskor förespråka total vila i hagen i ett antal dar eller är det bättre att ta ut han så han får röra på sig (antingen tömkörning eller leda vid handen, möjligtvis longering men böjda spår kanske inte är så bra?)

Hej Lena

Tycker det påminner lite om min hästs skada. Han fick i höstat en hasinflammation som idag är utläkt och fri röntgad. Sedan nu när jag rider så sträcker han inte ut det bakbenet lika mkt som det andra. När jag tittar på honom ser det inte ut som om det inte kommer från hasen utan längre upp. Dett kom bara för ett par dagar sedan.

Nu när jag känner på honom har han riktigt ont i ryggen, speciellt höger sida som han haft ont i. jag bad några duktiga tjejer i stallet kolla på sadel då jag misstänkte att det var problemet, vilket det var. Sadeln är för lång på honom. Han är 50% travare och därför ganska lång ridhästmodell men ska ändå inte ha en lång sadel.

I väntan på att en ET ska komma och titta på honom fick jag rådet att byta sadel, smörja in hela ryggmuskeln med Radital hästliniment innan ridning samt alltid hålla honom varm över ryggen. Vid ridning endast jogging i lång och låg form så att han sträcker ut den onda muskeln och mycket massage och gärna stretchning efter. Vet inte om det hjälper eftersom vi upptäckte att det var sadeln som spökande men kanske kan de här tipsen hjälpa dig också.

Vila är inte bra i det här läget då han behöver hålla sina muskler varma och välsmörjda, dock är inte ridinng bra då man ju sitter på den inflammerade muskeln. DÄrför gör du rätt i att tömsköra och promenera hästen för hand
kram, kram H

tack för att du delar med dig. ja det låter faktiskt som att det skulle kunna vara något liknande.
Som tur är verkar det onda ha börjat ge med sig nu, speciellt efter att jag hittade ett sätt att få honom att slappna av under tömkörning. har inte gått med honom varje dag men har istället haft extra varma täcken på honom och det verkar ha gett resultat

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama