Ryggont - Omskolning

R

rosita

Skolar om ett 4årigt fullblod från galoppträning.
Trots att jag tar det försiktigt har hon blivit öm i ryggen.
Tänkte att hästar från trav o galopp kan bli ömma när man omskolar för att man ska bygga upp ny muskelmassa.
Kan det va så?
mvhR :bow: :bow: :bow:

Sv: Ryggont - Omskolning

Jag har aldrig hört talas om att en häst blir öm när den bygger om muskelmassa. Träningsvärk, ja, men din häst verkar ju ha ryggont.

Passar sadeln?
Går hästen i rätt form? (lång och låg så att ryggen kommer upp ordentligt)
Här hästen spänd/stressad? det kan ju resultera i ömhet om den inte kan slappna av. Typ som när vi får ont i axlarna

Har ingen erfarenhet av galoppörer, en kompis har en travare och har inte haft några ryggproblem. Har fått tagit det väldigt lugnt, inte sitta ned i trav osv men nu har han fått riktig ryggmuskulatur som göra att han bär henne på musklerna.

jaaa du, inte vet jag om du blev klokare... :p
men ta det lugnt m ridningen när den har ont, det blir inte bättre av ansträngning.

Lycka till!

Sv: Ryggont - Omskolning

Tack,
ja, hon är nog lite stressad och spänner sig emellanåt,ska bara markarbeta ett tag och se om det går över, ska kolla sadeln också.
mvhR

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Bullen22
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 294
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar