U

Uddatyp

min häst går inte kvar på tygeln när ja ryggar.
hon har inte ont nånstans vad ja vet..ryggar oftast rakt o så..kan rygga uppför backar utan problem..
men hon går aldrig kvar i formen..hur ska man göra för o behålla formen i ryggningar?

Sv: rygga

asså hon ryggar så fort ja drar bak skänklarna lite..drar henne aldrig i munnen..så backar gör hon..men just de att hon inte går kvar i formen.
hon har aldrig gjort de..fattar bara inte varför..o vi har ridit för tränare många gånger..men har inte råd så ofta.

måste hästen gå på tygeln under ryggningen då? Om ni inte tävlar är väl inte det det viktigaste, eller?

vi tävlar ju inte så mycke..men vill endå att hästen ska gå så bra som möjligt..o nåt e de väl om hästen inte vill gå kvar i formen vid ryggning..sen när vi väl tävlar så e de ju kul om allt funkar...vill att allt ska funka..

Ok, det är ju att föredra att hästen går i en avslappnad form även bakåt. Nå slags motstånd har du ngnstanns, svårt att säga så här.
Man vill ju att det ska funka, trots att man inte är tävlingsryttare!:)

Kan du inte prova att ha graman på? Helt enkelt för att ändra "tänket" hos din häst, det kan ju vara lite av problemet. Hästen är invand eller inlärd på att ta upp huvudet i rörelsen. En graman kan ge en liten ahaupplevelse, att ryttaren vill att huvudet ska vara kvar såhär. Det kan vara värt att prova.
Har du ingen graman kan man ta ett snöre, antingen på ena sidan eller på båda om du har ett tillräckligt långt. Du behöver ju inte sitta på gramanen hela tiden utan ha den lös i övrigt.

har precis lyckats ha kvar henne på tygeln i halterna nämligen..
har funderat på graman men e de inte risk att hon bara böjer på nacken då?

Uddatyp skrev:
har precis lyckats ha kvar henne på tygeln i halterna nämligen..
har funderat på graman men e de inte risk att hon bara böjer på nacken då?

Ja, det är nog ganska stor risk för att hon bara "knäcker av". O då är ju frågan vad som ör mest ohälsosamt- en nedbruten nacke eller en självvald hög form.:smirk:

Ang. gramanen kan det vara värt att prova iaf, det gör ju inte direkt nån skada om du har den 1 gång. Du kan ju ha en tränare eller annan person på marken som kan hjälpa att se om det blir riktigt.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 614
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka