Rygga rakt

Fia-Lina

Trådstartare
Hur ska jag göra för att korrigera när hästen ryggar snett? Än så länge är det tömkörning det är frågan om, tränar nu det med lilla russet för att få bättre lydighet när det är dags för kärran igen.
Hon ryggar snett i stort sett varje gång, och jag vet inte hur jag ska visa henne vad jag menar :confused:
Nordsvensken ryggar bra på rösten - "back" - men även hon drar lite snett ibland. Dock bättre vid tömkörning än när jag rider, då blir det mycket snedare.
Alltså, när jag ska rygga gör jag halt, säger back, upprepar och tar lätt i tömmarna om de inte lyssnar direkt. Fortsäter sen att säga back för varje steg, och tar och lättar i tömmen.
Rätt eller fel?

Tar tacksamt emot alla tips!
Lotta

Sv: Rygga rakt

se till att halten blir rak, och att hästen står med ett ben i varje "hörn", och ingen bog som sticker ut nångonstans. rygga sedan om hon blir sned ändå lägg pisken på den sidan för att korrigera.
det är verkligen svårt att backa rakt, har samma problem med min, men det går bättre o bättre. men a och o är en bra halt.
lycka till!!

Jag brukar börja med att rygga dom mellan två grova stockar så det blir som en bana liksom.Hajar du hur jag menar då?

det låter som ett bra tips! Tar du jämt i båda tömmarna?

lägg ner tömmen på låret på den sidan baken svänger åt och rör dig själv åt andra hållet så det blir ett litet tryck där.. kan hästen flytta sig undan tryck kanske det räcker.

Senast ändrad av en moderator:

Nora skrev:
det låter som ett bra tips! Tar du jämt i båda tömmarna?
Dom allra första gångerna så har jag hjälp av någon som "knackar" på hovarna med baksidan av ett spö. Samtidigt som jag säger back. Sedan så andvänder jag tömmarna väldigt svagt och säger back tills det sitter med bara röst kommando. Lycka till. B.

jo det är ju målet. Men ibland kan man vara lite vinglig själv vilket smitar av sig på hästen.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 123
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag skriver under anonymt inlogg. Veterinären vill fortsätta men jag börjar ge upp, vad är rätt? Bakgrund: Liten hund som nu är 3 år...
Svar
15
· Visningar
3 295
Senast: Nahar
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen... 2
Svar
21
· Visningar
5 429
Senast: Happimess
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som... 2
Svar
23
· Visningar
5 298
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka