Rygg ont ?

L

Liten_men_tuff

Ponnyn som är helt igång, har tävlat hela hösten och ridit mkt och intesivt. Senaste veckan så har han börjar tappa bjudningen i dressyren. Han står i mot helt till vänster och lägger sej på helt i handen och det går knappt att styra utan han bara faller ut i höger.. Tänkte att det bara var något tillfälligt att han inte blivit riden i dressyren på ett tag. Var likadan veckan innan men efter jag ridit igenom han för tränaren gick han kanon bra.

Men red dressyr då 3 dagar i sträck för att få loss han, viss blev han någorlunda bättre varje dag men inte bra. :cool:
Kände sej igenom ryggen och på länden så ömma han :confused: Han veck liksom ner sig en bit, men på ryggmusklerna ingen reaktion lika så vid manken.

I skogen och i hoppning är han fortfarade pigg och framåt. Var på täby galopp i måndags och då var det full rulle, Kan han ha träningsverk fortfarande , han skrittades endats tisdagen efter.
Eller att han har sträckt sej. Han är hel klippt men går med tjockt täcke :confused: Kan han blivit kall endå ? Rider med ländtäcke :crazy: Eller fått ont av sadeln helt plötsligt?
Han får ta det lungt nu i två-tre dagar och se om det blir bättre.

Någon som vet va det kan vara ? :confused:

Sv: Rygg ont ?

Åk till klinik och kontrollera. Ont i ländryggsmuskulaturen hänger ofta samman med bakbensproblematik. Det kan naturligtvis röra sig om en rejäl träningsvärk också, så alternativt kan du ju låta hästen vila en vecka och se åt vilket håll det barkar.

Låter som de problem jag hade med min häst. Det visade sig vara glidledsinflammation i en bakhas. Jag skulle åka till klinik och röntga om jag var du!

Lycka till!

Hur hade det uppkommit? Hur märkte du ? Såg man någon svullnad eller något annat. Hur behandlades det ?

Han har varit skadad i hasen förut, innan jag hade han. Kanske 2 år sedan.

Veterinären kunde inte svara på hur inflammationen uppkommit, men sa att det inte var något jag hade kunnat förebygga eller förutse (tex. genom ridning eller annat).

Jag märkte det själv just genom att min häst blev väldigt öm i ryggen. Jag märkte inget i ridningen med någon hälta eller så, ibland var han lite "kort" i steget de första minutrarna jag red, men han var arbetsvillig, framåt och pigg som vanligt. Inga som helst protester från hans sida.

Enligt vet. har hasproblemet skapat spänningar i kors och rygg. Tittade man på min häst bakifrån i skritt kunde man tydligt se att han sänkt sin högra bakdel, alltså musklerna såg mindre ut på ena sidan, (inflammation i höger has) och detta har gett spänningar i ryggmuskulaturen på båda sidor från manken bak till korset och också ned på sidorna om manken. Min häst fick djupmassage i ryggen och blev behandlad i hasen med tuppkam och kortison. Han har också fått antiinflammatoriskt i 10 dagar.

Jag har nu skrittat i snart 3 veckor och min häst är pigg som vanligt och ömheten i ryggen har försvunnit. Ska på återbesök nästa vecka så det är bara att hålla tummarna...

Kanske kan det vara så med din häst att det är den gamla skadan som "spökar". Kontrollera det så fort du kan, det kanske inte är så svårt att få bukt med.

Lycka till önskar jag dig och din häst!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 797
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
795
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama