rycka manen

S

s0mmars0l

Kan någon förklara för mig hur man gör när man rycker manen:confused: eller ska man klippa den? rycka blir ju snyggast men jag är helt usel på den så jag behöver lite tips så den blir jämn och fin.;)
 
Sv: rycka manen

lite svårt att förklara hur man rycker en man i skrift :crazy: jag kan nog inte det :o

att klippa blir ju inte så snyggt (jag har aldrig sett en snygg klippt man, så vidare det inte varit stubbman ;) ) det finns ju trimmknivar som ger ett skapligt resultat, inte så dyra heller. har själv använt det när jag haft bråttom.
 
Sv: rycka manen

Jag kan göra ett försök men jag är dålig på att förklara i text.

Ta några strån (dom långa som du vill rycka bort) med ex. vänsterhanden. Sen med höger hand för du upp från topparna till mankammen längs efter stråna du håller i, och då rycker du. Det är viktigt att du rycker uppåt och inte neråt eller rakt ut från mankammen.

Hoppas att jag kunde vara till ngn hjälp och lycka till.
PS. Det kan göra ont i fingrarna om hästen har mkt man så ett par handskar till hands är ett tips.
 
Sv: rycka manen

Athos skrev:
PS. Det kan göra ont i fingrarna om hästen har mkt man så ett par handskar till hands är ett tips.
Lindar du runt fingrarna? Själv brukade jag linda runt kammen, klämma fast "lindan" eller "slutet av stråna" med tummen och sen rycka :)
 
Sv: rycka manen

blir jättefint resultat efter en ryckkniv.. För mig iaf.
 
Sv: rycka manen

Nä jag lindar inte runt fingret utan håller bara mellan pekfingret och tummen. Jo en kamm är bra men personligen är det lättare för mig utan kam.
Tänkte inte på att ge det rådet att använda kam då:o
 
Sv: rycka manen

jag föredrar att klippa mina manar, då håsten blir mycket irriterad om jag rycker manen, och visst går det att klippa fint! men man får finputsa flera dagar i rad för att det ska bli riktigt bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 782
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 686
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp