• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Saagaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 945
S

Saagaa

Någon som har tips på rycka man på hästen? :bow: :angel:
och visst blir det fult om man klipper? Har för mig det...

:)

Sv: Rycka man

Fult blir det om du klipper manen med saxen vågrät, så att det blir helt rak. Klipper du med saxen lodrätt (kan ta ett bra tag...) ser det ryckt ut.

Om du klipper av manen rakt till önskad längd med sax så kan du sedan klippa snett uppåt i topparna så att det blir hackigt. Så gör jag på min häst och det ser inte klippt ut, han avskyr att bli ryckt!

Jag kan säga min åsikt och det som blir helt klart bäst är ren "ryckning" men man kan få det att se ryckt ut med en sax oxå men klipp vågrätt och sen lite "jack" lodrätt så brukar det bli bra! har fått lära mig det nu då min häst blev skit sur sist ja ryckte så hon orsakade en spricka i handen tyvärr!! Lycka till med manen!

Jag har köpt en kniv som ser ut som ett mellanting mellan kniv och såg. Efter att ha använt den ser manen ryckt ut. Den första gången var det lite knepigt innan jag kom på hur den fungerade, sedan har det varit hur enkelt som helst. Känns också bättre än att hålla på med en sax, minsta oförutsedda rörelse från hästen kan ju resultera att du sticker den med någon av skänklarna.

Jag har köpt en kniv som ser ut som ett mellanting mellan kniv och såg. Efter att ha använt den ser manen ryckt ut. Den första gången var det lite knepigt innan jag kom på hur den fungerade, sedan har det varit hur enkelt som helst. Känns också bättre än att hålla på med en sax, minsta oförutsedda rörelse från hästen kan ju resultera att du sticker den med någon av skänklarna.

Menar du en mankniv? En sån köpte jag, fungerar hur bra som helst. Blir lite skonsammare för hästen skulle jag tro, det verkar som det i alla fall. Köpte min på Hööks för typ 59 spänn.

Ja, det är en mankniv, kom bara inte på vad det hette. Efter att jag lärt mig hur jag skulle använda den är den bara toppen. Köpte den på Lokalföreningen för 45 kronor.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 595
Senast: Liten
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
532
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka