Ryamatta+djur?

_Maria_

Trådstartare
Letar efter en matta att ha under soffbordet. Är sugen på en grön ryamatta men är osäker på hur det funkar med katthår. En med inte så lång lugg är nog bäst och enklast när man ska dammsuga. Sen finns det ju olika material: bomull, syntet, ull. Ull kan ludda har jag läst. Syntet ska va rätt lätt att hålla rent. Men är lite anti syntet...Vad har ni gör erfarenheter av ryor?:bump:

Sv: Ryamatta+djur?

Vi hade en svart i bomull med hyfsat kort lugg under soffbordet förut, den är idag borta.

I princip omöjlig att damsuga ren från hår och skräp som lägger sig i botten "under" luggen. Jag fick ta ut och piska den typ en gång i veckan ordentligt för att den skulle kännas fräsch. Visst, den var fin och förbannat skön att köra ner fötterna i, men helt opraktisk när man har djur. Tyvärr. Sen kanske det finns bättre material och liknande men vi har valt andra typer av mattor istället.

Ja blir ju jobbigt att ta ut och skaka 1 gång per vecka. Det räcker med 1 gång i månaden eller mer sällan:D Ska man dessutom ha en lite större blir det ju tungt också! Ska kolla närmre på en annan typ av matta i grön ull från ellos. Dyr men förhoppningsvis bra så den tål att slitas ett tag.

Jag har katt och har flera ryamattor, det funkar bra trots katthåren. Jag dammsuger dom bara, en matta får man hålla på en liten stund med då den är ljus och det är kattens favoritplats att ligga på. :)

Jag har en linnerya, den är super när man har djur, bortsett från att den är vit. Men jag skaffar alltid naturmaterial när det gäller mattor, syntet tycker jag är omöjligt, bortsett från polypropylen om det är som typ sisalmattor.

Jag har katt och har flera ryamattor, det funkar bra trots katthåren. Jag dammsuger dom bara, en matta får man hålla på en liten stund med då den är ljus och det är kattens favoritplats att ligga på. :)

Ok. Vart har du köpt dina mattor? Vet du hur lång lugg det är och vilket material eller tog du bara dom du yckte va fina;)?

Jag har en linnerya, den är super när man har djur, bortsett från att den är vit. Men jag skaffar alltid naturmaterial när det gäller mattor, syntet tycker jag är omöjligt, bortsett från polypropylen om det är som typ sisalmattor.

Aldrig sett eller hört att det finns linnerya, men det låter ju bra! Vart har du köpt din? Ja det
fastnar ju inte något hår alls typ på sisalmattor men mjuka och sköna..nja;)

Rätt färg är a och o... Fägen ska vara så lik djuret som möjligt:angel:

Jag har rya i hallen, och har inga problem med sand eller annars. Jag dammsuger ett par gånger i veckan, och mattorna får man dammsuga rätt noggrannt.

I vardagsrummet har vi en stor, naturvit med rätt kort "ludd". Den samlar inte på sig så mycket hår, men blir sjukt snabbt smutsig. Hunden älskar att ligga och gnaga ben där... Borde ha valt en grå, som i hallen.:p

Jodå, det finns:) Kolla med en välsorterad vanlig mattaffär, lovar att de har!

Min är väl minst 30 år gammal, min mamma har haft dem i olika storlekar så nu har jag och min syrra tagit över dem och älskar våra linneryor:love:

En är köpt på Ikea och är väl i nån form av syntetmaterial, den har väl ca. 3cm lugg. Den håller sig nästan bäst från katthåren.
Sen har jag en kortare i ull, tror att den är från Mio. Den kräver lite mer dammsugning, men katten ligger också väldigt mycket på den.
Den sista är köpt på någon outlet och är svart som katten, men den är också lite mer korthårig och är inte lika lätt att dammsuga som den som är lite längre.

Jag har två ryamattor som jag köpt på ÖB. Satsade på ljusa trots att jag har djur eftersom jag tyckte dom var så billiga att det inte gjorde så mycket om jag behövde byta ut dom då och då. När första olyckan (kattpiss) var framme testade jag att köra mattan i tvättmaskinen. Trodde egentligen inte att den skulle fixa det men tänkte att jag inte hade något att förlora på ett försök. Men... Mattan blev bannemig som ny! Har efter det kört båda mattorna i maskin flera gånger.

Mattan är säkert i något syntetmaterial som gör att den inte blir så tung när den blir blöt och själva botten är ganska tunn, vilket gör att den går in i maskinen och sen torkar väldigt snabbt hängandes.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka