D

dorisdoris

Hur gör ni, bokstavligen, när ni säger till hästen?

Tex när den står uppbunden, i boxen, vid uppsittning, ridning etc etc?

Oc en btw-fråga, pratar ni mycket med häste när ni rider? Jag gör det när jag inte rider lektion, då är jag så himla koncentrerad så jag glömmer ibland bort att tom berömma hästen :o

Sv: Rya till?

Jag brukar använda en sträng röst eller bestämd kanske det heter, när jag vill säga åt nån häst. Brukar inte skrika. Det tror jag inte hjälper! Man gör nog bara hästen förvirrad. En hästintresserad vän till mig sa när vi pratade om det att hon hört att en hög (skrikande) röst låter mer uppmuntrande, än en lägre koncerntrerad och det tror jag också.

Svar på andra frågan.. Jag brukar prata med min häst ofta. Sjunger ibland om vi är ensamma (vill ju inte skrämma bort dom andra ryttarna, hahaha! skämt åsido). :D

det beror helt på situationen. fast vid närmare eftertanke så är dom enda gångerna jag bestraffar hästarna när dom "kliver in i min zon" eller försöker dra iväg med mig (från marken eller när jag rider) och då brukar jag ex skaka grimmskaftet, ta ett steg emot den, jaga bort den ett par meter, vifta med armarna. vid absoluta nödfall kör jag in armbågen i bringan på den, och ryter lite.

OBS detta endast då hästen gör det oönskade. när den slutar fortsättter jag som om inget hänt..

försöker att alltid tänka på att hästen ska förstå bestraffningen, och vad som utlöste det.

jag går inte med en häst i knät hela vägen in i stallet och säger:
du få ingen mat och du får springa 50 varv i paddocken :crazy:

vid andra tillfällen när hästen gör fel, tar jag reda på varför, och försöker vara tydligare/ göra det lättare för hästen att utföra osv

Det beror ju på vad det gör. Oftast harklar jag mig bara, som tecken på att "ojdå, nu blev det konstigt".
Kliver han ex. över linjen när han är lös i gången brukar jag säga, "akta benet!" eller nåt. ;) Eller "Jaha?".. När min häst trillar över gränsen för något markerar jag alltid med humor. Han förstår såklart inte orden, men de känslor jag sänder iväg när jag säger dem berättar för honom hur han ska uppfatta dem. Så om jag har humor och gladlynthet så blir han glad och avslappnad, och gör då som jag säger. För att jag sa det på ett schysst sätt.

Jag pratar hela tiden med min häst. Kanske inte med ord jämt, men ofta det med. Min häst blir väldigt grirnig om man inte pratar med honom. Då blir han uttråkad och orolig. Han vill ha kontakt med sin människa, annars går han hellre för sig själv. Det märker man även i hagen.

När jag rider pratar jag också mycket. Både med ord och på annat sätt. Berömmer varje gång jag känner att det passar. Alltså regelbundet under ridpasset.

Jag höjer inte rösten utan låter mera bestämd.
Jag säger oftast hästens namn eller: "Hörröduru"...
Då brukar hon ge sig. :)

Jag pratar jättemycket med min häst när jag rider. Nästan hela tiden eftersom hon behöver det för att behålla lugnet.
Jag brukar tala om för henne hur min dag varit och om olika problem... Ibland är det skönt att dom inte kan svara. :P

MVH Frida

Senast ändrad:

Om jag använder rösten så blir det ett lugnt bestämt nej men vanligen så stampar jag i marken det fattar alla hästar som jag stött på direkt och inte blir dom störda av det heller.

Pratar hela tiden både på marken och när jag rider kan helt enkelt inte sluta det har blivit en vana, jag märker det inte ens men omgivningen är road mest för jag oftast kallar hästarna för fin kisse eller duktig vovve :o :D

De hör så mkt på tonfall så jag skäller på henne men det behövs sällan. Hon vet vad hon ska göra och när hon gjort något icke önskvärt.

Och jag pratar mkt med min ponny.

Oj, beror helt på häst och situation.

Oftast räcker det ju att låta mer "bestämd" på rösten och säga "nej".

En "nervöst lgad" häst KAN man inte skrika åt för då får man ju bara med problem.. :)

Andra hästar kan man få världens raseriutbrott på utan att det egentligen rör dem mer i ryggen än "jaha, oj nu blev matte arg..ja då är det väl bäst att jag skärper mig då även om det är trist".

Jag pratar mycket med min häst, i början när vi inte kände varandra så var jag ganska finkänslig, gjorde han fel fick han ett bestämt nej i normal ton, beröm i glatt tonläge. Detta resulterade i han mer eller mindre gjorde som han ville :devil: . Nu har jag lärt mig att ryta i lite mer när det gäller, samt höja rösten och ropa BRA, DUKTIG POJKE.
Detta fungerar bätttre, ett tag trodde jag att han helt enkelt var döv, men han fungerar helt enkelt bara så här.

I övrigt så har jag en del av mina längsta samtal med honom när vi är ute i skogen, blir han rädd för något så är det nästan viskande ton som gäller tillsammans med klapp på halsen.

Jag pratar öht mycket med min häst. Visseligen bara gojja mestadels, men hon är otroligt lyhörd för min röst. Hon har lärt sig hur jag låter när jag är nöjd, hon litar på min röst när jag uppmuntrar henne vid farliga saker, och det behövs så liten röstförändring så reagerar hon om jag behöver korrigera henne.
Rider vi ut ensam så är jag värsta "badrumssångaren" men hon brukar klippas så förnöjt med öronen när jag drar av nått ur Idol 2004 tex...

Jag använder mig av ord/ljud som Hepp, app, upp, epp, poo, epepepep, hrm osv, allt betyder olika. Po är stanna, hepp är backa, app är lyssna, upp är samla, epepepepep är typ kör inte över mig flyyytta! hrm är tillsägande och också flytta, finns fler som jag inte tänker på just nu.

Brukar bara harkla till eller ett bestämt nej.
Herman lyssnar väldigt bra på ett bestämt HÖRDU! (inte så att jag skriker utan bara låter mer bestämd) Oftast räcker ett lugnt nu räcker det. Då brukar han ge sig. Moses funkar bra på ett nej eller hallå där. Pratar mycket med dom, hela tiden

Min "flicka" blir så ledsen och nervös när jag ryter så jag får säga till och upprepa ett antal gånger innan hon lyder..
Det går absolut inte att säga till på skarpen..inte ens lite :d

Tidigare har jag kunnat höja rösten och skrika både det ena och det andra, med följden av att hästen blir stressad och allt går ännu sämre.

Bästa sättet för min del är att lugnt men bestämt säga "NEJ" och sen få hästen på andra tankar.

Pratar med hästen när jag vet att jag själv är lugn, är jag lite nervös så håller jag tyst för att minska risken att hästen ska upptäcka det.

Jag pratar med hästarna hela tiden, ställer gärna frågor också :D
Dom verkar gilla det iaf, har inte hört några klagomål ännu!

När jag säger ifrån.. hmm..
Ett bestämt NEJ! eller att jag sätter upp handflatan för att markera "Hit men inte längre"
Ibland så suckar jag och säger "Har inte vi snackat om det här tidigare?" och möter en busig blick som plirar på mig under pannluggen :love:
Fast oftast räcker det med att säga "app app" så inser dom att det inte är läge att busa med en klumpig matte :love:

Med medryttarpållen räcker det oftast att jag harklar mig eller säger "nej" eller "hörru" med något sänkt tonläge. Behövs "kraftfullare" tillsägning stampar jag bestämt i golvet/marken - tydligare än så kan det uppenbarligen inte sägas eftersom han genast ställer sig i givakt och ser ganska skamsen ut. :D
Han brukar dock inte behöva tillsägelser - snällare och mer väluppfostrad häst får man leta efter. :love:

Behöver nästan aldrig säga till min häst. Väluppfostrad :D .

Sitter ofta och pratar med mina hästar när jag rider ut. Tur att folk inte hör. :D

Berömmer mycket. Det gillar de.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
556
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 302
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama