Rutan i lydn.klass2

S

scotty

Finns det några här som kan tänka sig att ge mig lite olika tips om hur jag kan lära min hund att sändas till rutan som är nytt moment i lydn.kl.2?
tack på förhand
Carina

Sv: Rutan i lydn.klass2

Jag gjorde det så enkelt som möjligt. Gick rakt in i rutan, gick runt lite i rutan, sedan gick jag till mitten i bakre kant la ner handen "ruutan" medans hunden satt 10 meter ifrån. Tillbaka och skickade. Stanna! -> Boll

Jag har använt mej av godisfat som jag lagt i bakre delen av rutan.
Hunden har fått sitt på lagomt avstånd (beror på hund) medans jag lagt dit godis, har gått tillbaka till hunden och sagt med glad röst "Ruuuutan" varpå hunden sprungit dit och tagit godisen.

Så har jag gjort upprepade gånger och tillslut utan att lägga godis i skålen, när hunden sprungit dit har jag sagt "stå" och kastat en boll istället! (bollen har jag kastat bakom hunden).

Nästa steg har varit att jag lagt ut godis på ett litet fat (typ burklock) utan att hunden sett varken rutan eller godiset.
Då jag har minskat avståndet, "spärrat blicken" på rutan och kommenderat och förhoppningsvis har hunden förstått poängen :)

Dom sätten har jag kombinerat med "Aliides" sätt.
Att jag gått in i rutan och petat lite intresserat på backen så hunden blir nyfiken, sagt "ruuuutan" och förhoppningsvis har springer hunden dit för att titta vad jag petade på ;)

Till slut tar jag bort fatet, fortsätter på samma sätt.
Men även när hunden vet vart rutan är kan jag överraska med ett godisfat eller leksak så att hunden bibehåller farten till Rutan.

Hoppas att du förstod hur jag menade!
Bara att fråga annars :)

du har PM!

min tröga hund har jag verkligen fått pränta in i skallen på att konerna rör man inte och det är till mitten av rutan man ska. att jag står där först är helt ointressant för honom. jag har haft olika sorters targets, gjort det till en hage, lagt bollar och godis osv. det som gjort störst skillnad för mig i "sökandet av mittpunkten" är att jag står och stirrar på den punkten en stund innan jag skickar och styr in honom med blicken. vi har också börjat "tävla" om vem som hinner in till rutan först, och det tycker han är störtkul.

en annan sak som underlättar är att "stå" är helt befäst och är förknippat med hög förväntan men samtidigt inte är ett rörelsemoment! annars är det en risk för att hunden uppfattar ståkommandot med något negativt och det smittar lätt av sig på hela momentet.

andra hunden är mycket smartare så henne funkar aliides sätt på.

Tusen tack för era svar. :bow:Nu ska det börja tränas.:banana:
Hälsn. Carina

Jag lärde min hund trampa på plattan! Och la sedan den i rutan. Och ökade avståndet.. Och efter ett tag tog jag bort den.... Och nu springer hon till mitt i rutan på två sek!

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
713
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka