Rusar i galoppen

M

mirage_

Vad ska jag göra för att få hästen att sluta rusa i galoppen? Jag rider honom endast i skogen eftersom det inte finns ngn ridbana i närheten och det har gått utmärkt i skogen hittills - alla gångarter. Men nu så skrittar han lugnt och stadigt och traven håller han (oftast) i det tempo jag vill, men så fort det ska galopperas så sätter han av i full karriär, lyssnar inte på förhållningar utan jag måste ta ena tygeln och "vrida runt" honom så att han inte kan annat än stanna. Så fort han står still släpper jag efter på allt och berömmer honom, men nästa gång vi ska galoppera så rusar han igen. Ska jag fortsätta "vrida runt" honom eller hur ska jag göra? :confused:

Sv: Rusar i galoppen

Jag har haft samma problem med min fjording. Han är bra stark och
får han för sig att han ska dra, så drar han upp huvudet som en
islandshäst och det finns inte längre någon kontakt med bettet.
Enda chansen man har då är, precis som du säger, att försöka
svänga. Problemet med min är också att han inte bara gör så i galoppen, utan så fort man kräver något av honom som han tycker
är jobbigt.
Jag har köpt ett hackamore nu, och det funkar bättre då man
fortfarande har kontakt när han drar. vet inte om det hjälper
med din häst men :crazy:

Emelie85 skrev:
Jag har haft samma problem med min fjording. Han är bra stark och
får han för sig att han ska dra, så drar han upp huvudet som en
islandshäst och det finns inte längre någon kontakt med bettet.
Enda chansen man har då är, precis som du säger, att försöka
svänga. Problemet med min är också att han inte bara gör så i galoppen, utan så fort man kräver något av honom som han tycker
är jobbigt.
Jag har köpt ett hackamore nu, och det funkar bättre då man
fortfarande har kontakt när han drar. vet inte om det hjälper
med din häst men :crazy:

Drar upp huvudet som en islandshäst, vad var det där för en djäkla generalisering? Är kanske inte så bra att dra alla över samma kam :mad:

mirage_ skrev:
Vad ska jag göra för att få hästen att sluta rusa i galoppen? Jag rider honom endast i skogen eftersom det inte finns ngn ridbana i närheten och det har gått utmärkt i skogen hittills - alla gångarter. Men nu så skrittar han lugnt och stadigt och traven håller han (oftast) i det tempo jag vill, men så fort det ska galopperas så sätter han av i full karriär, lyssnar inte på förhållningar utan jag måste ta ena tygeln och "vrida runt" honom så att han inte kan annat än stanna. Så fort han står still släpper jag efter på allt och berömmer honom, men nästa gång vi ska galoppera så rusar han igen. Ska jag fortsätta "vrida runt" honom eller hur ska jag göra? :confused:

Fundera på varför han rusar? Har han tillräckligt bra muskler och kondition för att orka samla sig? Annars vill de ju rusa för att det är enklast så...:crazy: Passar sadeln? Kan ju vara så att han har ont också? Att rusa är ju hästens sätt att tala om att något inte stämmer riktigt, försök att se anledningen till hans beteende :idea:

Sadeln passar, det har jag redan kollat, men hans kondis är det sämre med så det kanske är det som är anledningen. Det blir mkt konditionsträning i fortsättningen alltså ;)
Tack för hjälpen!:bump:

mirage_ skrev:
Sadeln passar, det har jag redan kollat, men hans kondis är det sämre med så det kanske är det som är anledningen. Det blir mkt konditionsträning i fortsättningen alltså ;)
Tack för hjälpen!:bump:

Ja, det kan nog vara bra, lycka till! :banana:

Jag har faktiskt samma problem med min ponny och hon är i toppkondition .
Allt funkar super på ridbanan men ute i skogen blir hon TOKIG så fort det är dags för galopp .
Ren piggelin alltså .
Och då har jag kollat munnen på henne , hon har inte ont någonstans , då hade vi inte kunnat tävla som vi gör .
Och sadeln är utprovad av en sadelmakare !
Jag tror på REN pigghet , dom tycker det är skoj helt enkelt .
Bara för en häst är lite knäpp ibland så konstaterar inte det att
den alltid har ONT .

MVH. Emelie

Electric88 skrev:
Allt funkar super på ridbanan men ute i skogen blir hon TOKIG så fort det är dags för galopp .
Ren piggelin alltså .
Och då har jag kollat munnen på henne , hon har inte ont någonstans , då hade vi inte kunnat tävla som vi gör .
den alltid har ONT .

MVH. Emelie

Det är klart att en häst inte behöver ha ont för att den är "knäpp", men i väldigt många fall är det tyvärr så, och att undersöka hästen kan ju aldrig skada. Sen finns det ju många fall där hästen får väldigt mycket kraft, och därför blir tossiga när de kommer ut. Eller för att de inte rids ute ofta och därför blir överlyckliga och rusar då.

Electric88 skrev:
Ren piggelin alltså .
den alltid har ONT .

MVH. Emelie

Om han bara är pigg så är det ju bra, men det känns inte särskilt roligt att rusa fram på snötäckta stigar och veta att det kanske finns isfläckar under..

niba skrev:
Drar upp huvudet som en islandshäst, vad var det där för en djäkla generalisering? Är kanske inte så bra att dra alla över samma kam :mad:

Inget illa menat om islandshästar :o

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat