runt sto, magert föl

AstaKask

Trådstartare
Hur gör ni som har föl som är lite tunna om stoet redan är fööör tjockt? Mitt sto verkar sina lite, kommer inte mkt ur henne när jag provmjölkar. Hon är klotrund, men fölet börjar tunna ur lite. Fölet är 11 veckor och äter gärna ihop med stoet när hon får lite betfor och mineraler.

Kan jag börja stödfodra fölet med ex. groov 125?

Jag känner inte att det är en lyckad idé att fodra på stoet mer, då hon är triangelmärkt och inte verkar klara övervikten något bra...

Kan tillägga att fölet är avmaskat enligt rutin och är bra i magen, lite lös emellanåt.

Sv: runt sto, magert föl

Det finns fölpellets som är avsedda för så unga föl, googla på det så tror jag du hittar!

Groov fungerar, likaså havrekross och soja.
Jag har 12 föl går på creepfeeding, och visst blir det skillnad på fölens hull även med vanlig mat.

Vad är creepfeeding?? :confused:

Tack för svaren! Det lutar nog åt vanlig groov 125, läste på kraffts hemsida, där står att det ska fungera bra från v. 12 ca.

Det är möjligt att det fungerar med groov, men faktum är att fölens tarmflora inte är färdigutvecklad för att bearbeta grovt foder förrän bortåt 8 månaders ålder, så att ge groov till ett litet föl är mest att elda för kråkorna.
Jag försökte ge groov till ett föl som miste sin mamma vid 3½ månads ålder, under tiden tills jag fick hem mina fölpellets. Fölet tappade hull och blev tunn över rygg och rumpa, men när jag började med fölpellets lade han på sig det han hade tappat.
Med fölpellets menar jag såna pellets som är mjölkpulverbaserade, vilket gör att det blir lättare för fölets tarmflora att ta upp näringen.

Att krafft skriver att det funkar med groov till små föl är inget annat än ett försäljningsknep från deras sida, eftersom de inte har något foder som är bättre för föl.

Vad är creepfeeding?? :confused:

Tack för svaren! Det lutar nog åt vanlig groov 125, läste på kraffts hemsida, där står att det ska fungera bra från v. 12 ca.

I beteshagen har vi byggt en mindre hage, typ 6 gånger 6 meter.
iI hörnen har vi grävt ner telefonstolpar, sen har vi satt järnrör emellan, på sån höjd att fölen kan gå/krypa in, men att stona håller sig utanför.
Där har de så gott som fri tillgång på kraftfoder. Viktigt är dock att de även ahr tillgång till bra bete och ev hö, så att de inte okynnesäter kraftfoder i för stora mängder.

När vi sen bedömmer att nåt föl är mogen för avvänjning, tar man bara bort den morsan.
Otroligt smidigt sätt att avvänja föl. Jag tror inte ens de fattar att de blir avvanda. ;)

Att krafft skriver att det funkar med groov till små föl är inget annat än ett försäljningsknep från deras sida, eftersom de inte har något foder som är bättre för föl.

Men det är ju konstigt då att jag och många andra visst ser att fölen tillgodogör sig fodret?

Det är väl inte omöjligt att de tillgodogör sig en del av fodret de äter, men det finns foder som är betydligt bättre för fölmagar eftersom de är anpassade efter fölens möjlighet att ta upp näringen.

Groov fungerar, likaså havrekross och soja.
Jag har 12 föl går på creepfeeding, och visst blir det skillnad på fölens hull även med vanlig mat.

Vi använder också bara Groov 125 till våra föl, creepfeeding har vi använt oss av för ett par år sedan men slutat pga att morsorna lyckades krypa under och vräka i sig maten.

Vi ger efter avvänjning mellan 3-6 kg Groov 125 på fölen. De går på lösdrift i blandad flock dvs både ston och hingstar. Stona tas ur flocken när hingstarna börjar visa intresse och bli lite jobbiga på stona, ung i mars månad.

Men det är ju konstigt då att jag och många andra visst ser att fölen tillgodogör sig fodret?

Som med allting annat så beror det ju på hur mkt man ger...
Många vågar ju inte fodra på sina föl och unghästar med kraftfoder, Groov 125 är nästan jämförbart med lucern pellets innehållsmässigt.:)

Fast här handlar det om ett föl som är yngre än 3 månader. Ett så ungt föl har så outvecklad tarmflora att den i väldigt liten omfattning, om alls, kan tillgodogöra sig något av näring från grovfoder. Och lusern är ju ett grovfoder, även om den är nära nog färdigtuggad...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Blyger
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 990
Senast: Bri
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka