rundbals hö obesprutat

Gullan86

Trådstartare
Vad anser ni om detta? För/nackdelar mot pressade små bals hö! Och vad innebär obesprutat? Mer risk för mögel? Om höet är dammigt ska det kasseras väl att vattna funkar inte?!
Överlag brukar dessa rundbalar vara billigare? De i fråga är bara nätade.
Tack på förhand.

Sv: rundbals hö obesprutat

Låter konstigt, ingen brukar spruta sina vallar.:confused:

Vad gäller hö i rundbal så måste det vara riktigt torrt när det pressas, vi har gjort lite så ibland till våra nöt, men det blev så himla bra att jag tog det till hästarna. Fördelen-om det är torrt- är att det inte kommer in fukt i balen efteråt vilket det lätt gör med våra löspressade höbalar.

Obesprutat betyder att man inte sputat på ogräsgift. Dock så är det väl förhoppningsvis väldigt ovanligt att man sprutar hövallar.

För mig är det mest en fråga om hantering vilken form av grovfoder jag väljer. Småbalar är smidiga att hantera när de väl ligger på höskullen men rundbalar är enklare att hantera när man plockar in dem.

Jag vet då ingen höleverantör som besprutar hövallar....

Däremot kan de ibland sprida flytgödsel. Om det dammar eller inte beror ju mer på torkning, likaså vad gäller mögel. Personlige skulle jag INTE köpa besprutat hö, med risk att hästen får i sig gifter...

men om det dammar är det mögel eller? man ska inte ge sig på att vattna ett sånt gräs?
alltså försvinner dammet om man vattnar, eller det gör det ju men är det inte så att man bara döljer mögelsporerna som de blir sjuka av?

Det kan vara mögel eller damm från dålig hantering i något led. Oavsett vilket är dammigt foder otjänligt för hästar, och ska inte ges.

Vattnar man det blöter man så hästen får ner det i magen istället för luftrören. Inte bättre.

Det behöver inte vara mögel, om t ex hövändaren är fel inställd kan det damma upp jord när man vänder det. Hur som, inte bra för hästar.

Vad anser ni om detta? För/nackdelar mot pressade små bals hö! Och vad innebär obesprutat? Mer risk för mögel? Om höet är dammigt ska det kasseras väl att vattna funkar inte?!
Överlag brukar dessa rundbalar vara billigare? De i fråga är bara nätade.
Tack på förhand.

Bara för att det är ogräs i möglar inte ett hö. Det har kanske inte torkat snabbt eller har det förvarats fuktigt. Ge inte ett dammigt hö...Rundbalat hö med bara nät är nog billigare för det är mindre hantering än småbalar. Dessutom lite luriga att få helt torra.

Är du säker på att det är obesprutat och inte ogödslat?
Storbalar med hö har större risk att mögla om de inte är torra. Med tanke på hur sommaren varit så hade jag inte chansat.

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 387
Senast: mackan
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 718
Senast: svea
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 171
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama