Bukefalos 28 år!

Rumsväxter 2

Jag ska egentligen inte ha levande växter, eller något levande. Planterade om min monsterafingerranka förra veckan och då mådde den toppen. Såg nu att flera blad gulnat och har stora bruna fläckar. Det vänder så jäkla fort och jag orkar inte med mer ohyra nu. Blir så ledsen. :(
 
När man fyller år och har världens bästa sambo så får man hem en sån här goding - min sedan länge absoluta drömväxt, monstera thai constellation :love:
 

Bifogade filer

  • 20230830_143643.jpg
    20230830_143643.jpg
    213,5 KB · Visningar: 71
Min monstera deliciosa håller på att bli för lång för sin stödpåle.
Om jag h
klipper av nästa nya blad, hur kommer det påverka växten av resten av växten?
Blir bladen större(mycket välkommet), och var kommer nästa nya växt komma ifrån?
Var så länge sen jag tog skott från en ordentlig deliciosa, så jag har typ glömt vad som händer
 
Min monstera deliciosa håller på att bli för lång för sin stödpåle.
Om jag h
klipper av nästa nya blad, hur kommer det påverka växten av resten av växten?
Blir bladen större(mycket välkommet), och var kommer nästa nya växt komma ifrån?
Var så länge sen jag tog skott från en ordentlig deliciosa, så jag har typ glömt vad som händer
Om du klipper toppbladet kommer det att komma ett nytt toppskott från noden under. Det du kan göra är att kapa växten en eller två noder från toppen, rota den avklippta delen (nod och luftrot måste finnas på den del du vill rota) och samplantera i samma kruka för en buskigare växt. Det kommer också dröja innan den växer i toppen, nu är det snart viloperiod för växter eftersom det blir mindre ljus ute.

Befintliga blad blir inte särskilt större.
 
Alla mina calatheor har mått så bra under sommaren. 🥰
InCollage_20230819_020026832.jpg

Sen åkte jag på ohyra. Igen. Spinn och trips och imorgon ger jag upp och slänger ut några av dem + lite annat. Så får jag se hur det går med resten, jag sprayar bladen lite med olja/såpa/T-röd blandning men det finns inte en chans att jag orkar behandla alla växter ordentligt. De är på tok för många för det.
 
IMG_6449.jpeg

Den här stackarn har varit nära på att åka mååånga gånger, den har bara haft de två nedersta bladen i typ, ett år? Och jag trodde inte det skulle bli mer än så :p men häromdagen spottade den äntligen ur sig ett till, jättefint, blad med rosa kant :love: hade glömt att det är en tricolor :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 553
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 661
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 660
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 988
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp