Rumpan åker ut...

Lillsillen

Trådstartare
VAR brister jag i min sits eller i mina hjälper??
När samlar skritt/trav eller galoppen ordentligt, så har hästen en benägenhet att skjuta ut rumpan till höger, i synnerhet i högervarv!! Så det är nästan så att hon river staketet runt volten med rumpan....

Tycker mig sitta rakt över hästen och försöker hålla in innerbogen som hon gärna skjuter ut, men hon vill gärna bli banan ändå...
Men uppenbarligen ger jag henne nåt snett kommando, men vilket??

Hästen i fråga är oerhört känslig för vikter och det räcker oftast med att jag tänker volt/skänkelvikning/galopp eller vad det nu är, så gör hon det.

VAR skall jag sätta in korrigeringen?

Vad gör jag för fel??
Tips??

Sv: Rumpan åker ut...

bara så jag förstått din fråga; hästen sticker ut bakdelen till vänster när du rider i högervarv?
Kan det vara så att hon sätter över dig på yttersidan? Tänk då på att verkligen känna ytterlåret mot sadeln, trampa ner ordentligt i inner stigbygel och akta dig så att du inte böjer dig i midjan.
Ytterskänkeln något längre bak för att försöka reglera bakdelen och försök ha hästen något rakare så att du verkligen har kontroll över ytterbogen. Tänk snarare ridning på månghörning än voltspår! Använd dina diagonala hjälper, ytterskänkeln mot ledande innertygel för att visa vägen då du har henne rakare än normalt. bli bara inte fast i ett ledande tygeltag, det verkar bara just när du tar det, sedan ska händerna ihop igen. Eftersom hon blir starkare kan du koncentreera dig mer på själva böjningen. Lycka till!

"bara så jag förstått din fråga; hästen sticker ut bakdelen till vänster när du rider i högervarv?"
NEJ, bakdelen åker ut till höger i högervarv.
Hon håller alltså på att preja ner staketet när jag rider på spåret i högervarv....

Dessutom skjuter hon ut innerbogen, alltså skjuter ut den från spåret, in mot mitten.
Hennes kroppshållning är att jämföra med formen på en banan =(
Men hon blir ju visserligen väldigt stretchad i vänstersidan, alltid något :)
Vilket resulterar att jag måste trycka ut (mot spåret) innerbogen samtidigt som jag ska få in bakdelen som gärna går utanför spåret I staketet...förstår du nåt??

Krångligt att förklara...hoppas nån fattar??

Då kanske du inte ska ställa riktigt så mycket och vara försiktigare med ytterskänkeln.

NATURLIGTVIS!!! Jag är ju helt snurrig!! Förlåt...:) Naturligtvis åker baken till vänster i högervarv....

Värst är det när jag rider i VÄNSTER varv, varför jag var helt säker på att rumpan åkte till höger, tänkte dock att jag då red i högervarv då....*förvirrad*

Men, eftersom hon skjuter ut innerbogen mot mitten så ändrar jag antagligen min vikt för att korrigera detta.

När jag försöker korrigera med ytterskänkel för att få in rumpan, så slår hon ifrån och kan till o med slå bakut om jag fortsätter att hålla emot med skänkeln. Och en bakut i staketet är ju inte så kul....

Och slår ifrån, det gör hon BARA när jag är för stark i min skänkel, men hon känns helt skänkeldöd i detta läge så för att få effekt så måste jag vara stark i skänkeln. Vanligtvis behöver jag som sagt nästan aldrig ANVÄNDA skänkeln (bara hålla den i rätt läge), det räcker med att TÄNKA så funkar det övriga...

Så, när jag korrigerar innerbogen så den inte åker ut (eller in mot mitten) så gör jag nåt med min kropp som ber henne skjuta ut baken, när jag då säger med skänkel att baken ska in så blir det dubbelkommando, och därav slår hon emot. Det är min teori...

Men vad är det för nåt jag gör som gör att hon tror att baken ska ut??

Fattar ni nåt av det jag svammlar om?????

Senast ändrad:

Jag har för mig att Erik Lette skriver i en bok (Dressyr tror jag att den heter) att om de skjuter ut bakkärran/går på dubbla spår så är de inte klara för den samlingsgraden...
Jag har ingen personlig åsikt i det hela, det bara slog mig att han skriver så...

Jag har en liten tanke..

det du menar är att hon tappar innerbogen och skjuter ut ytter bak?

Jag tror att om du försöker rida hästen rak i stället för med böjning så kommer detta räta till sig det kommer även stärka hästen..

som det verkar orkar hon inte riktigt än bära upp sig på böjt spår och därför hamnar hon lite på slagsida...(kan gämföras med en båt med vatten i och en människa som sitter i fören ena sidan av båten) vilket gör att båten tippar innåt snett framåt och aktern på motsatt sida bak kommer ur vattnet..*krånglig förklaring kanske*

jag tror att i det läget när hästen blir sådan som du beskriver så underlättar det om du struntar i böjningen och rider hästen rak några steg kanske något motstäld i kroppen så du kan fånga upp yttersidan...Och sedan rida rakt fram..
böjningen i hästen är inte alltid det viktiga i ridningen utan rakriktningen att man kan rida sin häst rak så den spårar. man skulle kunna säga då oxå att din häst är svagare i vänster bak.. för att stärka det kan du rida många fattningar i högergalopp eftersom högergaloppern börjar i motsatta sidans bakben..

rätta in framdelen på bakdelens spår och sitt mitt över hästen! allra bäst är det om man har en spegel att rida mot, då ser man direkt när hästen är rak och inte!

Det bästa knepet när hästen skjuter ut bakdelen är att ställa hästen åt motsatta hållet. Om hästen skjuter baken åt vänster så ställ den åt höger ytterst lite, ska inte synas men då är hästen tvungen att ta in baken den kan inte gå som ett S. Sen ska man kolla varför den gör som den gör, ofta beror det på att den är sned i korset eller försöker hästen bara komma undan. Hoppas alla förstod hur jag menar :rofl:

Ta tag i innertygeln och lägg på ytterbenet tills hästen går rakt då sätter du dig rakt och ger jämnt tryck med ben och ev. tryck i mun.

många ryttare åker motorcykel när de rider. Dvs att innerhanden åker bak och ytterhanden fram. Därmed så kan ytterbogen skjuta ut så mycket den vill, och innerbogen sänks. Och eftersom bakdelen påverkas av tyglarna, så är det även lätt att skjuta ut rumpan.
Tänk på att hästen blir en spegling av ryttaren! Om du vrider in överkroppen så vrider hästen in sin framdel, och lägger man då inte bakdelen rätt, och glömmer bort det drivande yttre bakbenet, så åker framdel och bakdel isär... ;)

Så: sitt rakt över hästen både när det gäller skänklar och överliv. Låt höften svänga, men tappa inte kontakten med sätet.

qodrofenia skrev:
Jag har en liten tanke..

det du menar är att hon tappar innerbogen och skjuter ut ytter bak?
Tja, hon har ju en benägenhet att ofta försöka komma undan med högerbogen och därmed åker vänsterbogen ut. Detta är något jag får korrigera ibland både på ridvolten men även på skogspromenader...

Jag tror att om du försöker rida hästen rak i stället för med böjning så kommer detta räta till sig det kommer även stärka hästen..
Värst är problemet alltså när jag rider i VÄNSTER varv, då åker rumpan ut till HÖGER, men vänster varv i detta fall är på spåret längs med hela ridvolten och alltså inte på småvolter. Så jag rider med andra ord på rakt spår längs med långsidorna och släpper på samlingen före kortsidan. Så det blir inte många steg i samling förrän hon får gå på igen...

som det verkar orkar hon inte riktigt än bära upp sig på böjt spår och därför hamnar hon lite på slagsida...(kan gämföras med en båt med vatten i och en människa som sitter i fören ena sidan av båten) vilket gör att båten tippar innåt snett framåt och aktern på motsatt sida bak kommer ur vattnet..*krånglig förklaring kanske*

jag tror att i det läget när hästen blir sådan som du beskriver så underlättar det om du struntar i böjningen och rider hästen rak några steg kanske något motstäld i kroppen så du kan fånga upp yttersidan...Och sedan rida rakt fram..
böjningen i hästen är inte alltid det viktiga i ridningen utan rakriktningen att man kan rida sin häst rak så den spårar. man skulle kunna säga då oxå att din häst är svagare i vänster bak.. för att stärka det kan du rida många fattningar i högergalopp eftersom högergaloppern börjar i motsatta sidans bakben..
högergaloppen HAR vi haft problem med, men med hjälp av mycket öppna/sluta/skänkelvikning och stretching så funkar den nu utmärkt, men visst är det nog så att hon är svagare i ena bak. Därför vill jag verkligen ta reda på hur jag på bästa sätt kan hjälpa henne istället för att motarbeta med den skänkel som hon verkligen ogillar....

Testade i helgen i skogen att verkligen tynga ner vänsterbenet och att se till så att jag verkligen kännde kontakten med vänster innerlår och att jag inte är böjd i högersidan, och det gick rätt hyggligt. Antagligen är det så att jag sitter lite mer till höger.....

För i samling i högervarv (på rakt spår på stora ridvolten) så har vi ej samma problem.,...

tant agda skrev:
rätta in framdelen på bakdelens spår och sitt mitt över hästen! allra bäst är det om man har en spegel att rida mot, då ser man direkt när hästen är rak och inte!

Som jag skrev tidigare, så rider jag ju på RAKT spår, och samlar hästen på långsidorna. Och problemet är som störst i vänster varv.
Alltså måste det vara något i min sits, skänkel, vikt, som ej fungerar...och det är DET som jag tänkt att nån kunde sätta fingret på...:)
En spegel skulle vara suveränt, men det finns tyvärr inget lämpligt träd att hänga upp den i......skulle behöva nån värmeslinga inmonterad med isåfall, för ridvolten ligger utom hus tyvärr.,.

cajsa skrev:
Det bästa knepet när hästen skjuter ut bakdelen är att ställa hästen åt motsatta hållet. Om hästen skjuter baken åt vänster så ställ den åt höger ytterst lite, ska inte synas men då är hästen tvungen att ta in baken den kan inte gå som ett S.

Joorå, hon kan visst gå som ett S,,,otoroligt smidig häst som har mycket lätt för sig :)
för att få in bogen så brukar jag hjälpa till med att ställa henne inåt (nu är jag alltså på långsidan på rakt spår i vänster varv) och lyfta upp innerbogen lite. Men hon svarar med att skjuta ut rumpan ytterligare och när jag möter med skänkeln så slår hon...sen får jag bryta för hon river ner staketet....:(

Sen ska man kolla varför den gör som den gör, ofta beror det på att den är sned i korset eller försöker hästen bara komma undan.
Hon är väldigt korrekt i kroppen nu, men har haft en hel del problem med högerbog. En "kotknackare" har senast för 1,5 månad sedan gått igenom henne och gör det regelbundet. Det har gett mycket goda resultat och hon är nu i princip helt korrekt i kroppen, Tidigare har hon varit väldigt muskelfattig på högersida i fram, men nu är hon näst intill liksidigt musklad :)
JAG tror inte att hon gör så här för att komma undan, utan för att JAG gör nåt fel.,..för hon gillar verkligen att jobba denna tjej!!

Hoppas alla förstod hur jag menar :rofl:

Hoppas alla förstår hur JAG menar, och för enkelhetens skull kan vi väl hålla oss till vänster varv, då jag får hjärnsläpp av höger/vänster hit o dit...snurrade ju till det redan i början av tråden :crazy:

Lina_Olsson skrev:
många ryttare åker motorcykel när de rider. Dvs att innerhanden åker bak och ytterhanden fram. Därmed så kan ytterbogen skjuta ut så mycket den vill, och innerbogen sänks. Och eftersom bakdelen påverkas av tyglarna, så är det även lätt att skjuta ut rumpan.
Tänk på att hästen blir en spegling av ryttaren! Om du vrider in överkroppen så vrider hästen in sin framdel, och lägger man då inte bakdelen rätt, och glömmer bort det drivande yttre bakbenet, så åker framdel och bakdel isär... ;)
¨
Vänd gärna på
"Om du vrider in överkroppen så vrider hästen in sin framdel," så att det blir:
"Om DU..................så skjuter hästen ut sin bakdel"

Så: sitt rakt över hästen både när det gäller skänklar och överliv. Låt höften svänga, men tappa inte kontakten med sätet.
Försöker ju verkligen sitta rakt, men kan inte själv avgöra VAR snedheten sitter......det är ju därför jag frågar ER alla!!!!!!!!!

Det är ju jättesvårt att säga utan att se hur det ser ut och man måste se hela hästen.
Det kan vara väldigt många orsaker. De som man vanligast kommer att tänka på är för stark innerhand och för svag ytterskänkel men det behöver inte vara det.

En möjlig orsak, speciellt eftersom du säger att det är just i samlade gångarter du har problem, kan vara att du rider hästen för kort i halsen i samlade gångarter. Är den för kort i halsen så blir den låst i ryggen och när du då samlar den så måste den ta vägen någonstans med bakbenen och då går de åt sidan. Fick jag lära mig på domarkurs i helgen. Du kan ju i alla fall prova att rida med längre hals i samlingen.

Svag ytterskänkel kan jag hålla med om, i synnerhet eftersom jag inte behöver använda skänklarna på henne, hon går nästan enbart på MIN kroppshållning.
Men jag tror inte att innerhanden är starkare....

Ska prova låta henne länga halsen så får vi se om det hjälper, Tack!

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Dressyr Vet inte om jag lagt frågan rätt här. Skulle behöva lite input. Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har...
Svar
8
· Visningar
2 009
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama