Rullgardin/Vikgardin

M

MaddeLen

Nån som har en bra lösning på hur man tillverkar sin egen rullgardin?
Någon form av vikgardin går också bra.

/Madde
 
Sv: Rullgardin/Vikgardin

Jag har gjort vikgardiner av ett tyg som jag satt ringar i övre hörnen (där i hänger gardinen) och sedan 2/3 ner på vardera långsida. Om man tar tag i de lägre ringarna och hänger upp dem på samma krokar som gardinen sitter uppe i, får man en lagom lång gardinkappa (1/3 av gardinens totala längd). Väljer man ett mönstrat tyg, syns mönstret både när gardinen är upphissad och nerfälld. (Blir som ett Z när den är upphissad)
Hoppas jag förklarar så det går att förstå, annars får du fråga!
 
Sv: Rullgardin/Vikgardin

Jag tror jag hängde med. Det låter ju väldigt smart, dom lösningar jag har sett innehåller ju oftast ett snöre och det får jag för mig bara krånglar till det hela.

Saken blir självklart lite mer komplicerat eftersom min vikgardin ska göras i läder. Men din idé skulle kunna fungera. Ska göra ett försök.

Tack för tipset!
 
Sv: Rullgardin/Vikgardin

De med snören tror jag är skörare. Har ju iaf fler detaljer som kan gå sönder.
Kanske går det slå i öljetter istället för att sy på ringar?

Men är det verkligen läder du ska använda och inte skinn? Läder är ju knappt vik/rullbart !?:confused:
 
Sv: Rullgardin/Vikgardin

Det blir ett tunt läder, på ca 1mm i tjocklek. Annars hade det nog varit omöjligt :)

Öljetterna vore ju ultimat. Gardinen ska helst döljas bakom en konisch(stavning?) i uppvikt tillstånd.
 

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 252
Senast: sthu
·
Hemmet Finns det nån form av vinkeljärn/vinkelbeslag som man kan ha på rundade ytor? Har en pinnstol som börjar bli glapp i pinnarna undertill...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: BernT
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
523
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
428
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp