Rullgardin för mörkläggning

Lupino

Trådstartare
Var köper man RIKTIG mörkläggningsrullgardin förutom på IKEA? Vi har flera från IKEA och är väldigt nöjda med själva mörkläggningen, men inte med hissanordningen (plastkulor på snöre) som kärvar.

Finns det andra företag som säljer dessa 100% täta rullgardiner (helst till bra pris såklart)? För många år sen köpte jag en på Hemtex och trots att den hade beteckning "mörkläggning" så var den inte alls så tät (och det märktes först när vi skulle sätta upp den, därför frågar jag er)

Sv: Rullgardin för mörkläggning

En snabb googling gav ett par ställen på nätet, sedan är det ju gardin- och persiennbutiker IRL.

Jag har från Jysk, men det är ju också plastkulor på snöre för att reglera höjden på den.

Googla är ju toppen, men nu undrade jag mest om andras erfarenheter (eftersom jag genom min tidigare erfarenhet förstått att definitionen för "mörkläggning" tydligen skiljer sig åt :)). Antagligen kan man gå till en proffsbutik, men jag önskar helst betala i klass med IKEA.

Jag har inget principiellt emot plastkulorna, men de som har det på IKEA löper inte så bra samt drar snett (fransar sig i sidan på samma sida som hissanordningen). Vi har några äldre från IKEA med snöre i sidan och de fungerar hur bra som helst, så jag antar kulorna är boven på IKEA-varianten.

Du uppfattar inte Jysk som trög eller?

jysk. de har visserligen plastkulor de också, men på mina fyra har det då inte börjat krångla på 3 år iaf, och priset är klart överkomligt. se bara till att du tar mörkläggningsgardinen och inte av misstag får med dig "vanliga" rullgardinen *been there, done that* :)

Du uppfattar inte Jysk som trög eller?

Jo, jag får ju ta i lite för att dra upp eller ner rullgardinen, men det är helt i plast så det är inget som fransar sig eller går emot själva rullgardinen (eftersom jag inte orkade sätta fast fästet ;)).

Jag har inget principiellt emot plastkulorna, men de som har det på IKEA löper inte så bra samt drar snett (fransar sig i sidan på samma sida som hissanordningen).

Vi har jyskgardinerna och de funkar bra. Den som jag har klippt för att få smalare fransade sig lite men efter att jag bränt kanten så var det problemet borta.

Jo, jag får ju ta i lite för att dra upp eller ner rullgardinen, men det är helt i plast så det är inget som fransar sig eller går emot själva rullgardinen (eftersom jag inte orkade sätta fast fästet ;)).

Verkar vara lite olika erfarenheter, men för mig räcker det att en säger att den är trög, då får det nog vara (IKEA-gardinen ramlade ner för ett tag sen genom att jag fick ta i lite och då släppte pluggen ur de ganska porösa väggarna. Vill inte vara med om det igen)

Har erfarenhet av både Jysk och Ikeas rullgardiner och enligt mig slår Jysk Ikeas med hästlängder! Båda mörklägger bra men Ikeas var riktigt jobbig att dra ner. Den vi har nu från Jysk upplever jag inte några tröghetsproblem med, men den rullar inte heller ner av sig själv.. :)

Rullgardinen fransar sig därför att den sitter snett. Du måste mäta noga när du sätter upp dem, med vattenpass. Jag har ikeas rullgardiner i hela huset och jag tycker de är väldigt bra!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 349
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 749
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 166
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 860
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka