Rullat in sig i tråd-Bli bra????

fettso

Trådstartare
Har just köpt en häst som visat sig ej vara ridbar,hoppas förstås att köpet ska kunna gå tillbaka men om detta ej går,vad har hon för chanser??

Det är ett 9-årigt Islandssto,som hösten -05 rullat in sig i stängseltråd och slitit av i stort sett allt på HB dock ej några skelettskador.
Jag har vet undersökt henne efter köpet,och min vet sa att den här hästen är inte färdig behandlad.
Man kunde tydligen behandla med laser...?
Min vet hittade även ett kvarglömt stygn på hästen.....:(
Hon som jag köpte hästen av har alltså låtit hästen gå och ha ont länge(struntat i att behandla)

Sv: Rullat in sig i tråd-Bli bra????

Det är ju några till saker man måste veta för att kunna svara på den här tråden:

- Veterinärbesiktigades hästen i samband med köpet? Gick den igenom UA?
- Var den fullt veterinärvårdsförsäkrad utan reservationer vid köpet?
- Påstod ägaren att den var fullt ridbar? Står det något i kontraktet om detta? Hur kändes den vid provridningen?

-Ja hästen vet besiktigades innan köpet,hästen markerade då vid longering,i skritt o långsam trav samt 1 grad vid böjprov.
Jag läste dock aldrig papperen då jag litade på hennes ord om hästen,köpte hästen som ridhäst vilket hon i nuläget absolut ej duger till.
I mitt nya vet besiktningsprotokoll står att hästen är halt samt att den är 2gradigt halt och ej går att rida!Dessutom hittade man ett gammalt stygn :eek:

-Ja jag tog över hennes försäkring och där finns inga raservationer.

-Ja hon sa att jag skulle kunna rida och tävla lättare tävlingar samt regelbundet träna hästen.
I kontraktet står ingenting om någonting,endats hästens ID.
Vid provridningen var hästen en helt annan,därav att jag blev så kär i henne!!!

Hon haltade inte ett dugg och var världens lugnaste även fast det stormade.
Kan säga att hästen är helt annan nu!!
Men orkar inte skriva mer om det,blir bara så förbannad,jag har en jurist på fallet......

-Ja hästen vet besiktigades innan köpet,hästen markerade då vid longering,i skritt o långsam trav samt 1 grad vid böjprov.
Jag läste dock aldrig papperen då jag litade på hennes ord om hästen,köpte hästen som ridhäst vilket hon i nuläget absolut ej duger till.
I mitt nya vet besiktningsprotokoll står att hästen är halt samt att den är 2gradigt halt och ej går att rida!Dessutom hittade man ett gammalt stygn :eek:

-Ja jag tog över hennes försäkring och där finns inga raservationer.

-Ja hon sa att jag skulle kunna rida och tävla lättare tävlingar samt regelbundet träna hästen.
I kontraktet står ingenting om någonting,endats hästens ID.
Vid provridningen var hästen en helt annan,därav att jag blev så kär i henne!!!

Hon haltade inte ett dugg och var världens lugnaste även fast det stormade
.
Kan säga att hästen är helt annan nu!!
Men orkar inte skriva mer om det,blir bara så förbannad,jag har en jurist på fallet......

verkar som hästen fått ngt lugnande/smärtstillande när du provred henne.Sånna människor skulle skjutas!:mad:

Om hästen är halt vid vet.bes, och du ändå köper den, lär du väl knappast kunna lämna tillbaka den för att den är halt...
Låt göra den/de behandlingar hästen behöver för att bli frisk. Blir den inte frisk, har du ju en försäkring som täcker.

Tyvärrr.....
Om du dels köpt en häst som redan från början var halt och det inte står i kontraktet att hästen är såld som ridhäst så har du nog inte mkt att sätta emot... :(

Var det någon som följde med dig vid provridning och köp som kan intyga vad säljaren sa till dig?

Är detta din första häst?
Hade du ingen att ta råd och hjälp av inför köpet?

// M

Tja, då är nog ditt enda alternativ att göra det du kan för att få hästen frisk, och går inte det, får du se det som läropengar. Jag hoppas att du inte har betalat mycket pengar för hästen.

Du får inga nya svar i den här tråden jmf med din gamla om häva köp pga dolda fel. TYvärr. Du sitter i en sits där du juridiskt har väldigt liten chans att få rätt och extremt stor risk att du får betala dyra advokatkostnader för både dig och säljaren istället.

Du visste att hästen var halt på vetbes, du läste inte veterinärintyget och du läste inte igenom kontraktet innan. Så tyvärr har du brustit i undersökningsplikt.

Jag förstår att du vill häva köpet och mår dåligt, du har betalat dyra pengar för en häst som inte är frisk, och vars livförsäkring är vida understigande köpesumman. Men du får ta det som dyra lärpengar, och försöka att iaf se det som positivt att du har en veterinärvårdsförsäkring utan reservationer, så att du kan göra vad du kan för att få hästen ridbar och inte behöver ta den fulla ekonomiska smällen med.

Sen, jag tycker versionen kring vad du visste och inte visste har 'ändrats' sen förra tråden.. :angel: Det påverkar dock inte i sak, men får mig att fundera om du försöker vinkla lite? Hursom, du köpte en häst du visste inte gick igenom besiktningen, och skrev på ett kontrakt utan att läsa det, så.. Tyvärr.. =/

Alltså skit samma min fråga var OM NGN HAFT EN HÄST SOM BLIVIT BRA FRÅN EN SÅDAN SKADA??INTE OM NGT ANNAT!!!!

DÄRAV DEN KORTA BESKRIVNINGEN AV FALLET!!TACK O BOCK!:mad:

Ingen anledning atts krika..

Och med tanke på att du inte ens specificerat vad hästen har för skada är den delen omöjligt att svara på. Hade hästen slitit av 'allt' på HB in till skelettet så hade den inte varit i livet idag.

I din andra tråd har jag för mig du skrev senskada, och det finns många hästar som blivit bra från senskador, och många som inte blivit det. Det beror på var och hur senan är skadad, vilken sena som är skadad, hur senan ser ut på UL, hur mkt ärrvävnad det är osv.

Så, ska du ha svar på om någon har erfarenheter av liknande skador måste du tala om VAD FÖR skador hästen har i dagsläget. Dvs vad är skadat, hur är det skadat, vad vissar rtg och ultraljud, etc etc?

Du behöver inte bli arg på andra, att du är frustrerad och besviken är inte så svårt att förstå för dem som har läst tidigare tråd. Det är värre för dem som inte känner till vad som hänt, för att förenkla för dem och för att du ska slippa upprepa så länkar jag till din tidigare tråd.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=731192

Jaha...ja du skrev så mkt om det andra att själva frågan om tillfrisknandet försvann.

Där har jag inte så mkt att tillägga...har inte varit med om nåt sånt.
Men med rätt vård och lämplig träning kan det kanske gå bra? Det handlar säkert om att låta det ta den tid som behövs, precis som i många andra fall.

// M

Låter som en rejäl olycka hästen varit med om. Vad säger den veterinär som besiktigade sedan du tagit hem? Vad tror denne att chanserna är att hästen ska gå att använda som rid/promenadhäst?

Jag TROR att det är svårt, dyrt och långsiktigt att få tillbaka en häst med sådana skador till ridbarhet. Det är närmare två år sedan hästen råkat ut för olyckan, fick du reda på detta med olyckan när du köpte hästen förresten?

Om du vill lägga ner mer pengar under tiden du väntar på juristens rekomendation, kan du uppsöka en klinik med veterinär som behandlar med t ex laser. Jag kan föreställa mig att ärrvävnaden kan komma att ställa till en hel del även om annat läker...

Hej, först vill jag beklaga och säga att jag lider till fullo med dig det ska du veta, men att häva köpet kan både bli en dyr och smärtsam resa, för dig och även hästen...
Jag har nu läst de olika trådarna om din stackars lilla polle och säger att jag blir något förbryllad, visst förstår jag att när man vill ha en häst så mycket så är man lite blåögd...
:(
Det med den skadan din häst har dragit på sig är fruktansvärd, att fastna i tråd, vet ej vad det är för tråd, men du säger att det finns chans till att hästen blir bra vid behandling, docl spelar det ingen roll med försäkring och laserbehandling då försäkringen i de flesta fall endå ej täcker det, om det inte är en allternatvi behandling rekomenderat från veterinär så kan försäkringsbolaget lägga sin del...
Och jag rekomenderar att du gör ett försök, går det ej så gårdet ej, men du i din tur kanske kan sälja henne som avelssto om nu skadan skulle kunna klara den belastningen, för har hon fin stam och allt kan det vara värt ett försök, eller att du tar ett eget föl efter henne... med ston finns det ialla fall alltid den chans, valacker är det värre med...
Men är nyfiken på hur allt nu slutar för er, så du får jätte gärna skriva om resultatet av allt... och vi får hoppas att detta löser sig till det bästa:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Gnägg Jag vet inte om det här är rätt ställe för den här tråden, men jag chansar. Tänk er in i följande situation: Du har ett ungsto som...
Svar
4
· Visningar
948
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka