Ruggig päls?

Mauthoria

Trådstartare
Min tvååring fällde sin päls nästintill klart för ett tag sedan. Men nu har hon fått väldigt ruggig päls, ful man och svans? Blir lite fläckvis med "mer" hår på vissa ställen? I övrigt rund (lite för rund eg. ;) ) och fin.

Vi avmaskade för ett par månader sen och sen ringde jag även veterinären som var ute i torsdags. Vi fick utskrivet ett annat avmaskningsmedel då han trodde det är mask. Hon hade även "dåliga" tänder. Raspade och ska ta en omgång till om en månad eller två.

Vad kan det vara annars? Borde snart visa sig om det är mask eller så. Förra sommaren var hon jätteblank och fin. Blir hon ej bättre så får han ju ta prover men tänkte om ngn annan varit med om ngt liknande?

Sv: Ruggig päls?

Ett träckprov togs väl innan ni avmaskade?
Jag kan tänka mig att ni fick ett medel som även tar bandmask annars kan det vara läge att kolla upp det.
// Linda

Som mahlmt säger; träckprov? Vilket medel för 2 mån sen och vilket medel fick du utskrivet nu? Vilken mask trodde vet att det var?

Näe, gjorde tyvärr inte det. Men då han var ute så fick vi det fixat denna gång. Ivomec förut och Axilur nu.

Senast ändrad:

Näe, gjorde tyvärr inte det. Men då han var ute så fick vi det fixat denna gång. Ivomec förut och Axilur nu.

Men hjälp... Om din häst inte bara har spolmask så blir du inte av med vare sig blodmask eller bandmask när du använder Axilur.

Men jösses, riktigt klantigt gjort, får ringa veterinären imorgon, kolla om han vet svaret och lösa allt efter det så det blir rätt. Tackar alla och glöm att jag fråga :o

Senast ändrad:

Men jösses, riktigt klantigt gjort, får ringa veterinären imorgon, kolla om han vet svaret och lösa allt efter det så det blir rätt. Tackar alla och glöm att jag fråga :o

Man SKA fråga :D

Behöver jag säga att jag upplevs som "besvärlig" hos veterinären för jag frågar om ALLT...

Klart man ska fråga ;) Men blev helt tokigt denna gång. Hujedamej! Jag var själv inte ute då han kom, jobbade, min far var där, därav lite brist i kommunikationen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 150
Foder & Strö Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter...
2
Svar
20
· Visningar
2 927
Senast: Lydia
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 783
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar