Roundup-gräs-hund?

movi

Trådstartare
Har äntligen fått reda på vad som gjorde min hund så sjuk i tre dagar(troligen)...
Feber, kräkningar, diarre och allmänt hängig och total avsaknad av matlust trots att hon blev bättre och bättre.

Gick åter på den vanliga vägen som vi nu ej varit på när hon varit sjuk och inte orkat.

Ser att gräskanterna runt stubben är gul... och jag börjar tänka bekämpningsmedel, hon brukar äta lite gräs på kanterna.

Har sån tur att bonden (som jag känner väl) är ute och plöjer, så jag frågar honom, och det är besprutat med Roundup för ca 7 dagar eller däromkring.

Enligt hemsidan, så är det ganska ofarligt, men något måste det ju finnas i det?

Nu är hon pigg, magen är bra, hon äter och dricker.

Är faran över? Blir nojjig över bekämpningsmedel..

När jag pratade med vet, så visste jag ju inget om detta, utan vi pratade om en vanligt simpel magåkomma.

Provade att ringa giftinf för att få svar på mina funderingar, men ingen svarade. Haha, jag slog nr till agrias jourvet, och där var det inget svar..nu ska jag ringa rätt nr!

Senast ändrad:
Sv: Roundup-gräs-hund?

En väns valp strök nästan med pga av bekämpningsmedel i hundrastgården(!). Det var för att ta bort stubbar om jag inte minns fel (detta var 10år sedan eller så)

Tycker helt klart att du skall kolla upp det med Giftinformationscentralen, förgiftningar av olika slag kan påverka njurarna och levern. Nu vet jag ju inte om just Round-up gör det men better safe than sorry...

Svara er båda

Jag ringde giftinfo igår, och dom kunde inte svara på vad som sker i kroppen efteråt, utan dom kan mer om när det händer och vad som ska göras då.

Så idag ringde jag vet, och njur- och leverprover ska tas på fredag, det måste gå minst en vecka innan man tar proverna!

Så nu är det bara att hålla tummarna att hon gått riskfritt igenom detta.

Tror att det är klokt för att fånga upp eventuella skador så de kan behandlas på bästa sätt OM det nu är något. Håller tummar och tassar!

En liten uppdatering

Njurar/lever/glukos mm-värden var bra, så där fanns inget. Så hon klarade sig helskinnad igenom en Roundupmåltid,

Passade även på att göra en seniorkontroll på henne, och allmäntillståndet var helt ok, fick beröm för hennes status, hull och muskulatur.

Visade lite på böjprov bak, dock väldigt lite för att ha D-höft, så det börjar väl komma lite artros på det benet.

Men för att vara en 10-årig 40kg-hund, med D och C-höft, så tyckte veterinären att hon var en fräsch hund, men med lite ålderstecken.

Men vi ska tillbaka på tis och ta bort en böld på ena baktassens trampdyna, den pluppade upp i torsdags, och har den inte spruckit till tis, så ska den avlägsnas.

Så vi åkte in för en njur/leverkoll, och åkte därifrån med en op-tid av tass...:D

Grattis på födelsedagen!

Uppdaterar lite om hundens tass. Och den var inte så rolig.. Antagligen en tumör av elak art, vävnadsprov är skickat, han sa nåt mer om knölen, men jag slutade lyssna vid ordet cancer..det var nåt om hur den såg eller satt..

Veterinären stod i valet och kvalet att ta bort hela tån direkt, men valde att ta bort knölen.
Så tån kanske ryker sen!

Om en vecka får jag veta...

Tack:)! Hade ingen aning om att det syntes...
Vad tråkigt med tassen! Har en kompis som precis amputerat en tå på sin hund och väntar på provsvar om det spridit sig eller inte. Positivt är i alla fall att operationen och konvalescensen gått jättefint. Håller tummarna!

Jo, det syns när någon fyller, samma dag så kommer det en tårta under nicket!

Har varit på bandagebyte idag, inflammerat var det, ett bakterieprov togs för att se om medicinen behöver bytas ut.

Nytt bandagebyte på måndag igen.

Denna tråd började med Roundup, och kommer antagligen att sluta med en tåamputation...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka