Rottweiler + Sesambenen

S

sssssssara

Hej. När min rottweiler tik var ca 6månader började hon halta på höger benet. Men nu haltar hon på båda. Vi har åkt in och ut till veterinären många ggr men inte hittat något. Först trodde dom det var boglederna och hon fick gå på anti inflamatoriska mediciner. Ett tag blev det bättre, men det kom snabbt tillbaka. Hon har även fått åkt in till djursjukhuset akut en gång och fick ligga kvar över helgen. Där hittade man inte heller någonting. Och för en vecka sen så åkte jag in till veterinären igen och den här gången hittade vi vad det var för fel. (hon är nu 10månader.) Felet satt i sesam benen i framtassarna. Dom små benen är inflamerade, knöliga och trasiga. Veterinären sa att det är vanligt bland rottweiler och labradorer. Men han tyckte det var konstigt att hon fått det i så tidig ålder eftersom det kan vara stressrelaterat. Det man kunde göra åt problemet var att operera bort en del av sesambenen, men detta kunde skapa komplikationer. Så det bästa vi kunde göra var att vänta och se om det går över av sig själv. Hon går nu på smärtstillande och hon verkar må lite bättre. Men jag får inte gå på långa promenader med henne och hon får inte gå på hårt underlag. Är det någon som haft liknande problem och kan ge tips på hur jag ska kunna göra det bättre för henne? Eller om ni har något förslag på hur jag ska kunna motionera henne utan att utsätta framtassarna så mycket? Det är verkligen jätte jobbigt att se henne ha ont...

Mvh

Sv: Rottweiler + Sesambenen

Var i vårt avlånga land bor du? Jga tror att det bästa för dig o din hund vore att ta kontakt med Stefan på R*D** o västerås. En kanonduktig kille som har en massa förslag på olika behandlingmetoder för olika skador/fel. Han har bla rehabiliterat min rottis morfar efter han BRÖT ryggen, han lärde sig att gå igen m.m lång historia men denna kille litar jag blint på. han är ärlig o säger om detf inns hopp eller inte.

Jan tyvärr ingenting om det fel du skrivit men lycka till verkligen!! Lider med dig då jag har en rottiskille på 8månader o jag skulle bli tokig om nåt thände honom...

Min hund har haft samma problem när han var 4 år tror jag. Men då var det bara ett ben. Hund på 20-25 kilo.

Vi körde med smärtstillande, skor (vid promenader)och vila i en månad och sedan var det läkt. Jag köpte skor från ruffwear, de ska vara såpass tighta att tassen inte kan bredda sig och de ska ha en ordentlig sula.

Senast ändrad:

koftena: Jag bor i karlstad, alltså värmland. Men blir det inte bättre så ska jag verkligen ta kontakt med han. tack!

Glimfeather: Tack för tipset. Ska kolla upp det direkt:)

Hej

Jag har en storpudelvalp på snart 6 månader som troligtvis har en spricka på sesambenen på höger fot. Har säker fått det för att hon hoppar så otroligt högt och mycket, så svårt att få henne att vara stilla. Jag undrar vad det var för skor som du köpte. Är det med det höga skaftet eller med det lägre. Jätte tacksam för svar.

hälsningar

Patricia

En kompis borderterrier 13 år o 10 kg hade problem med sesambenet i ena framtassen för ett tag sen. Vetten sa att det kunde ta 2-3 månader innan han skulle sluta halta. Det brukar läkas av sig själv fick de besked om. Det syntes inte på röntgen utan vetten tryckte på tassen på alla möjliga sätt för att få fram vilken tå han hade ont i. Nu cirka 3-4 månader senare har han slutat halta.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30