Rottis-tik 8½ månad

N

nässla

Är bara nyfiken på att höra vad den samlade buke-expertisen har att säga om vår "lilla" tjej... Nu står hon inte korrekt uppställd på bilden, batterierna i kameran var på väg att ta slut så vi hann inte joxa så mycket.
Men något går väl ändå att se så:

16540542.jpg

I slutet av juli snubblade hon i en slänt, och lyckades landa på sitt eget framben. Armbågsspetsen slogs loss plus att hon fick en fraktur i en tillväxtzon i bogen. Efter operation blev det "bur-arrest" i sammanlagt två månader med ökad rörelse efter hand. Nu är det ca en månad sedan hon fick klartecken att röra sig som en riktig hund igen, men trots allt stillasittande tycker jag hon ser helt okej ut i kroppen...

Lägger in en bonusbild också, när hon väntar på att husse ska kasta leksaken (busade ute i trädgården).

16540541.jpg

Sv: Rottis-tik 8½ månad

jag tycker hon är jättefin! med lite mer muskler bak och att hon "grovnar till" lite i hela kroppen (hon är ju inte färdigvuxen än) så kommer hon säkert att bli kanonsnygg! Helt klart min typ av rottis måste jag säga, och väldigt lik min förra tik :love:

gaiadoris.jpg

Min förra är den vänstra på bilden - ca 1 år gammal här, tanten som ligger och tuggar pinne är tiken vi fortfarande har kvar :)

Skönt att hon inte fick några men av skadan. Tycker hon verkar väldigt alert och framför allt fin.

tycker hon ser fin ut liten och nätt som rottisar ser ut nu för tiden. Vacket huvud måste jag säga och inte speciellt underutveklad muskulatur trots den långa tiden i bur.
Så här kan en rottis med se ut. Min är dock inget utställnings men är go och glad gammal tant för det;)

11827184.jpg

raderad.....

Senast ändrad av en moderator:

Ser ut som en härlig tant med ett riktigt rottis-gap :D Vår är i första hand inte avlad för utställning heller, men det är klart att det vore roligt om hon skulle göra bra ifrån sig i utställningsringen också. Båda föräldrarna är i alla fall SUCH så lite att brås på hon har hon...

Ja, hon ligger ju efter en del i och med sitt bursittande. Men just nu känns det som att hon lägger på sig mer muskler för varje dag som går, bara genom sin vardagliga motion (känns som att hon är för ung för nåt mer krävande muskelbyggande). Så om några månader bör man inte kunna se att hon varit skadad, enligt hennes rehab-sköterska :) Blir lagom till utställningsdebuten i februari alltså.
Hon är ca 52 cm hög och väger 35 kg, förhoppningsvis blir hon inte så jättestor. Mamman är rätt liten själv och pappan lämnar väl relativt normalstora hundar också. *vill inte ha nån jättehund*

Håller med alla andra söt men lite omusklad vovve :)

Hon ser lite sluttande ut i bak(korset) men det kanske är vinkeln.

Varifrån kommer hon? Föräldrar/uppfödare?

Det har jag inte tänkt på, men det kan nog stämma att hon är lite sluttande bak. Tror dock att det beror på att hon är lite dåligt musklad. Ur en annan vinkel ser hon ut såhär:

16540543.jpg

Hon är en liten värmländska från Energicas. Mamman heter Energicas Adrenaline och pappa är Türingens Fenomenal.

Det har jag inte tänkt på, men det kan nog stämma att hon är lite sluttande bak. Tror dock att det beror på att hon är lite dåligt musklad. Ur en annan vinkel ser hon ut såhär:

16540543.jpg

Hon är en liten värmländska från Energicas. Mamman heter Energicas Adrenaline och pappa är Türingens Fenomenal.

Det kan ju bero på att hon har dåligt med muskler. på bakpartit. Därför lite sluttande

Ja, jag tror inte att syskonen är sluttande bak så förhoppningsvis beror det på att hon inte riktigt kommit ifatt med musklerna än. Men det kommer nog.

:love: Älskar rottisar :love:, men har aldrig haft nån egen... Haft andra hund med varierat humör.
Passade min fd instruktörs 2 rottisar o blev KÄÄR :love: Tillhörde tidigare den skara som tyckte dom verkade bara vassa o opålitliga :crazy:, men inte efter det!!! Så otroligt hängivna o roliga att arbeta med! Önskar en hund med motor o stor arbetsvilja men även viss vaktinstinkt då vi bor på gård o sambon reser en hel del...:crazy:
Tänker träna & tävla bruks, kanske utställning (men det är inget jag gjort tidigare så jag vet inte om jag tycker det är kul..)
Gillar inte den "gamla tyska" stammen som är ngt mer lågställd utan lite mer "sporthund".

Nu till er hjälp! Vad ska man tänka på vid köp av rottis?

Vilka uppfödare är "bättre" o vilka ska man "akta" sig för? Bor på västkusten, men är villig att åka långt för "rätt hund" ;)
Vad har rasen för nackdelar som man ska ha koll på? Höftproblem el dylikt? Extra känsliga för ngt?

Vill veta ALLT jag behöver!! Kom igen nu alla bukefalister, ös på med all er kunskap! :bow: :D :bow:

Hon såg lite större ut ja :) Hur tung/hög?
Vi var ju ute efter en rottis av det mindre slaget och det verkar som om vi fick det vi ville.

Visst är den:D den visar verkligen hennes personlighet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka